Ok...
Jag menade ingen kritik mot er personligen. Jag vet som sagt inte vad som hänt i eran spelargrupp. Det är bara väldigt vanligt (eller rättare sagt, jag har råkat ut för det väldigt mycket) att spelare gör rollspersoner för att de skall vara bra i stället för att de är intressanta. Många gånger har jag sett spelare sitta och knepa och knåpa för att kunna ha de effektivaste stridskonsterna som vapenmästare. Jag stoppade en spelare vid ett tillfälle när han bytade ras till alv för att kunna ha su'nai lessa som stridskonst. Det hela var tragiskt egentligen men är ett bra exempel på när rollspel slinter fel och blir ett wannabe-brädspel i stället för ett rollspel...
Mycket koncentreras runt att hacka sönder fiender och att leta förmål med vilka man kan spöa skiten ur ännu fler hemska monster. De största problemen en riddare har är väl knappast att hans följeslagare alven spöat tre tiraker fler än honom i det senaste slagsmålet. Ändå är det fota så i en spelargrupp. Jakten på erfarenhetspoäng och förmål går i bllannd för långt. Riddarens största problem är snarare lobbyismen och inrigerna hos adeln. Striderna i sig är inte det viktiga i hans liv (ok, det KAN förstås vara det)... Likaså för magiker, deras liv går sannolikt inte ut på att försöka få den mäktigaste "slakta allt som finns" besvärjelse de kan få tag på (undantaget notoriskt jättestygga nekromantiker)... Sannolikare är att de letar efter något som kan... Bevisa att det finns anti-aspekter. Att kunna skapa egna element-flätor (som hittills bara drakar kan skapa vad jag förstått)... Eller kanske lyckas med att disspera ataxatropi kontrollerat, transformera psykotropi... Äh, precis vad som helst. Nu låter mina exempel lite lama... Men det är ändå inte själva striden som är det viktigaste i en rollpersons liv, eller det borde i alla fall inte vara det i mina ögon. Sedan kanske det är det i vissa spelargrupper, och jag tror inte att jag skulle kunna tycka att det skulle vara roligt att spela på det sättet.
Men, men. Tycker man att det är roligt, så gör man det och det kan jag naturligtvis inte göra något åt.
"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"