Nekromanti Spelar någon någonsin Traveller?

NilsK

Ligist
Har tänkt på en sak, jag har varit intresserad av Traveller i alla dess olika former länge nu. Satt och rullade fram mina första gubbar när jag var i 14års åldern och har idag 16 år senare lyckats med konststycket att spela spelet en enda gång (det var inte lyckat f.ö.).

Är det någon här på forumet som fortfarande spelar Traveller, oavsett vilken version det är? Om inte, vad är egentligen felet? Är det ett spel som gör sig bäst i teorin?

/N

Storuggla

Champion
Jag har spelat Traveller. Det är mitt go-to spel när det är sajfaj-spelande på gång. Trubblet är väl mest att mina spelare inte gillar scifi lika mycket som jag, så det blir för lite. Och jag vet att Magnus Seter faktiskt pratat om att spela det. Det är bara det där med tid och sådant som dödar alla sådarna tankar.
Jag föredrar nog CT, men T20 går faktiskt an. :gremsmile:

Storuggla, jump-4

Troberg

Sinister eater
Vi spelar inte formellt sett Traveller, men när vi kör SF så är det oftast väldigt Traveller-inspirerat. Om man sedan räknar det som Traveller eller inte är väl en smaksak.

NilsK

Ligist
Är det ditt generica projekt du snackar om nu? Kan du berätta lite mer om det? Är alltid intresserad av Traveller-inspirerad SF.

Rosen

Myrmidon
Är det någon här på forumet som fortfarande spelar Traveller, oavsett vilken version det är? Om inte, vad är egentligen felet? Är det ett spel som gör sig bäst i teorin?

Jag spelar det inte fortfarande (och felet är främst att jag inte bor i samma landsände som resten av det gänget längre), men vi lirade det i över tio år utan större problem.
Inkarnationsmässigt var det mot slutet ett amalgam av Mega- och Classic-regler, förlagt i en väldigt mild version av the Rebellion. I Spinward Marches, förstås.

Och min sista T-RP:s inte helt seriösa tagline:
"Jag heter Fleen. (breett leende...) Wicket Fleen!"

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Är det ditt generica projekt du snackar om nu? Kan du berätta lite mer om det? Är alltid intresserad av Traveller-inspirerad SF.
Nej, för en gångs skull inte.

SF-världen för Generica (Wandering Among Scattered Stars) är ett medvetet avsteg från den traditionen och har mer inslag av Dune och retroteknologi. Teknologinivån ligger på ungefär WW2 till nutida, beroende på var man är och vad man tittar på, och mänskligheten förlitar sig på mystiska aliens (Wanderers, de enda aliens man mött) för att resa mellan stjärnorna. Mänskligheten är splittrad efter att jorden gick kaputt och sedan försvann vandrarna i ett par hundra år, vilket innebar att man utvecklades åt olika håll med relativt små befolkningar på tusentals olika planeter innan vandrarna kom tillbaka.

Troberg

Sinister eater
Hur pass färdig är världen?
Det jag länkade till är allt som finns nedskrivet, sedan har jag en massa i huvudet. Det är allt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgängs SF-kampanjer har för det mesta Traveller-stuk, även om det inte är "pure" Traveller. "Classic" Traveller har nog blivit ett slags SF-likare för oss veteraner i hobbyn.