Nekromanti Spelar utmaningar som grundmekanik

God45

#PrayersForBahakan
För ett tag sedan läste jag på en blogg (kan inte minnas vilken... Kanske Basic Red) om en variantklass till trollkarlen i osr D&D. Iden var att spelaren kunde spela en Sorcerer stilade efter de i nyare versioner av D&D och då behövde karaktären inte ha en magibok i spelet. Priset för detta var att spelaren inte fick anteckna vilka magier hans karaktär kunde utan han var tvungen att hålla dem i huvudet. Spelledaren hade en lista och försökte spelaren använda en magi hans karaktär inte kunde fungerade den inte och han hade slösat en av sina dagliga magier.

Det här har rullat runt i huvudet på mig ett tag, speciellt i samband med Wushu rpg som är ett spel där din förmåga att göra en bra beskrivning NU! NU! Nej, du kan inte tänka. Berätta någonting fantastiskt nu! Vi väntar oss allihop poesi! avgör hur effektiv din karaktär är. Sedan tänkte jag på spel där en stor del av utmaningen handlar om att designa sin karaktär för att vara så effektiv som möjlig innan man börjar spela...

Så här är min tanke. Vad tycker ni om spel där spelarens skicklighet är vad som avgör utfallet av spelet istället för en slumpgenerator som tärningar? Jag skulle hävda att i många spel, tex osr D&D, så är redan spelarskicklighet viktigare än tärningarna vilket jag uppskattar. Medan jag inte tycker om att Pathfinder till stor del avgörs när man bygger sin karaktär innan kampanjen ens börjat.

Vad tycker ni?

JJoghans

Regelknackare
Även om jag uppskattar tanken bakom, så tänker jag att det oundvikligen är så att olika människor är olika bra på det där - av olika anledningar. Till exempel så tror jag att en person som är väldigt investerad i spelet och som håller sig ajour, antagligen kommer vara en bättre spelare än en person som inte haft tid att tänka på spelet - och som kanske precis klivit av kvällsskiftet på callcentret, nattat ungarna och inte kommit in i rätt mindset. Jag har nog hellre ett bakomliggande system som jämnar ut olikheten mellan spelarna och ser till att alla har någorlunda jämlika möjligheter.

Däremot är jag ingen fan av regeltunga system - reglerna bör vara så transparenta/lättarbetade som möjligt och procedurerna för rollfigursskapande bör slå en lämplig balans mellan snabbhet och valfrihet.

Rhodryn

Hero
Jag är helt klart mer för att stora delar av en penna och pappers karaktärs skicklighet är baserad på karaktärens egna stats/färdigheter mm. Där är ju fortfarande en del grejer som styrs av spelarens skicklighet och förmågor... men jag tycker att sådant borde hållas ner så mycket som möjligt... även om det ibland är näst in till omöjligt.

Den bit jag specielt tänker på här är en persons förmåga att prata. En spelare som är oerhört bra på att prata, en person som är allmänt väldigt skicklig på det sociala, kan då teckniskt sätt skapa en karaktär som är oerhört dålig på det... men kan ändå "snacka omkull" andra spelare och deras karaktärer, för att inte tala om spelledaren och dennes NPC'er... just för att den spelaren råkar vara oerhört skicklig på riktigt med munlädret. Det är något jag då tycker borde få rätt kraftiga restriktioner på sig, just för att karaktären då kanske inte har just den förmågan.

Det är en sak att spelaren kanske har en bra ide för vad den ska änvända och säga i en konversation för att försöka luta konversationen till sin fördel, "jag kommer försöka tala till vaktens giriga natur" etc, och på så sätt kanske få någon typ av bonus, eller minus, på sitt slag. Men det är en HELT annan grej om spelarens egna förmåga att prata är "mer viktigt" än tärningsslaget i sig själv (vilket är något jag inte håller med om... alls).

För alla personer har inte samma förmåga att snacka... vissa är naturligt skickliga på det, och andra är naturligt oerhört dåliga på det, och då så klart är ytterligare andranormalt bra på det. Så om man då som SL har bestämt sig för att vad en spelare faktiskt säger är viktigare än en karaktär faktiskta förmågor med t.ex övertala, och tärningsslaget för detta... så har man direkt gjort spelet orättvist mot alla personer som är sämre på att prata på riktigt än andra spelare. Och då har ju ens karaktärs stats och färdigheter, som har med talets gåva att göra, inte någon som helts betydelse.

Och samma gäller Intelligens (det är ju oftast "karisma" och "intelligens" som är de två som brukas utnyttjas från spelarens förmåga för att sätta sig över tärningsslagen)... dock så kan "Int" vara mycket svårare att hålla i schack. För det kan vara svårt att avgöra exakt vilken intelligens nivå som krävs för något som man som spelare kom på.

Jag har alltid sätt penna och pappers rollspel som en "equalizer"... en typ av spel som gör att man som spelare kan spela vad som helst, kan spela något som man själv definitivt inte är, men som kommer funka ändå... för att just karaktärens egna stats och färdigheter, kombinerat med tärningsslagen, är det som är avgörande för om man lyckas eller inte... inte spelarens egna förutsättningar och förmågor.

Det skulle vara rätt löjligt om man som spelare tvingades till att t.ex försöka lyfta det där stora stenblocket som ligger utanför lägenheten, för att avgöra om ens starka krigare lyckas välta undan stenblocket som blockerar in/ut-gången till gruvsystemet eller något... eller att en karaktärs förmåga att inte falla medvetslös är baserat på om spelaren håller sig medveten eller inte efter att denne har blivit slagen i huvudet med en stol eller något.

Så varför skulle det då inte vara lika löjligt att det som avgör om en karaktär lyckat övertyga någon är spelarens egna förmåga att snacka?

God45

#PrayersForBahakan
Så varför skulle det då inte vara lika löjligt att det som avgör om en karaktär lyckat övertyga någon är spelarens egna förmåga att snacka?
Eftersom det är ett spel som går ut på att sitta runt ett bord och snacka och eftersom det gör spelet bättre om spelarna är bra på att prata.

Och samma gäller Intelligens (det är ju oftast "karisma" och "intelligens" som är de två som brukas utnyttjas från spelarens förmåga för att sätta sig över tärningsslagen)... dock så kan "Int" vara mycket svårare att hålla i schack. För det kan vara svårt att avgöra exakt vilken intelligens nivå som krävs för något som man som spelare kom på.
Det här måste jag säga att jag bara tycker är dumt. Är spelarna skickliga taktiker, duktiga planerare och djävulska lögnare gör det spelet bättre! Att stoppa dem med "Men din karaktär har bara inte 12" är nog det värsta jag kan tänka mig att en spelledare skulle kunna göra.

Jag förstår inte vad du vill uppnå med din approach. Blir spelet bättre om folk inte planerar eller har spännande dialog eller gör upp planer utan istället bara rullar en bit plast? Varför?

Sten exemplet kommer alltid upp i de här diskussionerna och det är alltid skräp. Spelar vi ett spel där vi lyfter stenar spelar styrka roll. Springer vi 100 meter spelar hur snabb du är roll. Spelar vi rollspel spelar hur smart och vältalig du är roll.

så har man direkt gjort spelet orättvist mot alla personer som helt enkelt är riktigt dåliga på att prata på riktigt
Betyder det här att pingis är orättvis mot folk med dåligt bollsinne eller mot folk som inte över lika mycket på att spela pingis?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45;n61097 said:
Betyder det här att pingis är orättvis mot folk med dåligt bollsinne eller mot folk som inte över lika mycket på att spela pingis?

Ja, om pingis ska ses som trivsam, gemensam aktivitet så... Frågan är helt enkelt huruvida rollspel bör betraktas som sport/idrott...

Nå; jag är helt klart för spelarutmaningar i rollspel. Jag tror inte att det går att komma ifrån spelarutmaningar utan att förvandla spelarna till enbart tärningsrullare. "Vad gör du? Slå fram din handling på den här tabellen...".

Jag är ju ingen OSG:are, men spelarutmaningar är ju också viktiga inom till exempel mysterie/deckarspelande. Om detektivandet reduceras till slag mot "hitta ledtråd" och "lösa gåta" så blir det ju ingenting spelarna kan känna någon stolthet över; någonstans är ju idén att folk ska få känna sig smarta när de lyckas med saker. Om man reducerar bort "vem har färdigheten"-delen av Gumshoe, vad får man kvar? Jo, att utfallet avgörs av vem som kommer på rätt ställe att leta på. Det är ju som bekant inte bara att gå igenom färdighetslistan, man måste beskriva var och på vilket sätt man letar. Så där har redan det som traditionellt skötts via slump och tärning ersatts av spelarskicklighet.

Det finns de som vill ta det längre -- det finns ju en person på det här forumet som haft ambitionen att lära sina spelare riktiga kriminologiska tekniker. Jag säger inte att hens taktik är den jag själv hade valt, men ambitionen att lära spelare saker via rollspel och låta deras förvärvade kunskaper spela roll för utfallet av äventyret är det i mina ögon inget fel på alls. Jag har i flera år drömt om att kunna använda mina pedagogiska yrkesfärdigheter till att skapa ett rollspel som är pedagogiskt och som lär spelare saker medan de spelar. Att lära sig saker är lätt när man tycker det man lär sig är meningsfullt och roligt, trots allt. En del av ett sådant spel blir då att SL får balansera utmaningar inte mot rollpersonernas level utan mot spelarnas kunskapsnivåer... Lite som man som lärare gör; lägger varje utmaning precis ovanför det eleverna klarar av just nu...

God45

#PrayersForBahakan
Jag är ju ingen OSG:are, men spelarutmaningar är ju också viktiga inom till exempel mysterie/deckarspelande. Om detektivandet reduceras till slag mot "hitta ledtråd" och "lösa gåta" så blir det ju ingenting spelarna kan känna någon stolthet över; någonstans är ju idén att folk ska få känna sig smarta när de lyckas med saker. Om man reducerar bort "vem har färdigheten"-delen av Gumshoe, vad får man kvar? Jo, att utfallet avgörs av vem som kommer på rätt ställe att leta på. Det är ju som bekant inte bara att gå igenom färdighetslistan, man måste beskriva var och på vilket sätt man letar. Så där har redan det som traditionellt skötts via slump och tärning ersatts av spelarskicklighet.

Det finns de som vill ta det längre -- det finns ju en person på det här forumet som haft ambitionen att lära sina spelare riktiga kriminologiska tekniker. Jag säger inte att hens taktik är den jag själv hade valt, men ambitionen att lära spelare saker via rollspel och låta deras förvärvade kunskaper spela roll för utfallet av äventyret är det i mina ögon inget fel på alls. Jag har i flera år drömt om att kunna använda mina pedagogiska yrkesfärdigheter till att skapa ett rollspel som är pedagogiskt och som lär spelare saker medan de spelar. Att lära sig saker är lätt när man tycker det man lär sig är meningsfullt och roligt, trots allt. En del av ett sådant spel blir då att SL får balansera utmaningar inte mot rollpersonernas level utan mot spelarnas kunskapsnivåer... Lite som man som lärare gör; lägger varje utmaning precis ovanför det eleverna klarar av just nu...
Väldigt mycket vad jag tycker.

Jag är personligen en usel taktiker och en undermålig utredare. Men jag är rejält mycket bättre eftersom jag spelat med spelledare som gett mig chansen att utvecklas eftersom de gett mig utmaningar att testa mig emot och lära mig av.

Krille

Super Moderator
God45;n61024 said:
Så här är min tanke. Vad tycker ni om spel där spelarens skicklighet är vad som avgör utfallet av spelet istället för en slumpgenerator som tärningar? Jag skulle hävda att i många spel, tex osr D&D, så är redan spelarskicklighet viktigare än tärningarna vilket jag uppskattar. Medan jag inte tycker om att Pathfinder till stor del avgörs när man bygger sin karaktär innan kampanjen ens börjat.

Vad tycker ni?
Min erfarenhet blir att det ofta handlar om skickligheten att tillfredsställa spelledarens smak snarare än att lösa problemet. Och jag gillar inte sådana pudelbedömningar.

Rhodryn

Hero
God45;n61097 said:
Eftersom det är ett spel som går ut på att sitta runt ett bord och snacka och eftersom det gör spelet bättre om spelarna är bra på att prata.
Ja det är en typ av spel där man sitter i grupp och snackar... men bara för att det är det betyder det inte att ens egna förmåga att snacka borde på något sätt "override" din karaktärens egna färmåga med att tala etc.

Och det är ju just det som är problemet om man gör så... alla spelare/personer är inte bra på att snacka. Så varför ska dom straffas för det? För det är ju det som blir utkomsten i ett pnp rpg där tärningar avgör om karaktären lyckas, men SL'n bestämmer att spelarens egna förmåga att snacka är viktigare än tärnings slaget... de spelare som inte är bra på att prata (av X anledning) blir straffade för något som dom antagligen inte kan hjälpa.

Och visst, spelet blir kanske "bättre" om alla spelare, och SL är bra på att snacka... men är det det som faktiskt är det viktigaste med rollspel? Hur bra man är som spelare på att snacka (eller hur smart, stark, vacker, etc man är)? Jag skulle säga definitivt nej till det.

God45;n61097 said:
Det här måste jag säga att jag bara tycker är dumt. Är spelarna skickliga taktiker, duktiga planerare och djävulska lögnare gör det spelet bättre! Att stoppa dem med "Men din karaktär har bara inte 12" är nog det värsta jag kan tänka mig att en spelledare skulle kunna göra.

Sten exemplet kommer alltid upp i de här diskussionerna och det är alltid skräp. Spelar vi ett spel där vi lyfter stenar spelar styrka roll. Springer vi 100 meter spelar hur snabb du är roll. Spelar vi rollspel spelar hur smart och vältalig du är roll.

Jag förstår inte vad du vill uppnå med din approach. Blir spelet bättre om folk inte planerar eller har spännande dialog eller gör upp planer utan istället bara rullar en bit plast? Varför?
För att vi spelar karaktärer som INTE är oss själva... generelt sätt i alla fall. Vi spelar skapade karaktärer som har vissa förutsättningar och förmågor, som kanske eller kanske inte stämmer överens med oss själva.

Om du skapar en karaktär med 7 i karisma (eller liknande), och näst intill inga färdigheter bland talets förmåga (eller i alla fall väldigt lågt i dom), så tycker jag inte att en spelare som råkar vara väldigt skicklig på talets förmåga ska få ignorera att dennes karaktär är så dålig på det. Och på samma sätt så anser jag inte att spelare som är oerhört dålig på att prata borde bli straffad för att dom skapade en karaktär med 17 i karisma och allmänt har högt färdigheter rörande talets förmåga. Samma gäller taktik, ljuga, etc...

En rätt stor grej med rollspel över huvudtaget är ju att vi kan skapa och spela karaktärer som är något som vi själva inte råkar vara, samtidigt så kan vad som helst hända i ett rollspel... som t.ex lyfta stenblock. Så om man börjar lägga till arbiträra regler som säger att "din förmåga att tala är viktigare än din karaktärs förmåga med det," vilket då skulle betyda att om man är dålig på att prata så borde/får man inte skapa karaktärer som är bra på det... så skulle tekniskt sätt det då samtidigt betyda att man effektivt säger att "om du som spelare inte råkar vara en muskelknutte, och har tränat och är skicklig i att svinga runt ett tvåhandssvärd... så borde/får du inte spela en Conan-lik karaktär"... eller "Nja... du är ju man... så då borde/får du inte spela en kvinna."

Så vad jag vill uppnå med min "approach", med min åsikt... är att man inte ska straffa spelare i spelet för något som dom faktiskt råkar vara dåliga på i verkliga livet. Den personen har antagligen nog med att bli straffad i verkliga livet som det är för det, för att bli straffad för samma grej i ett spel där tärningar och ens karaktärs faktiska förmågor är en rätt stor avgörande faktor.

God45;n61097 said:
Ja... om du spelar ett Pingis-penna och pappers-rollspel, där tärningar i vanliga fall är den avgörande faktorn, men där spelledaren tvingar spelarna till att faktiskt spela pingis för att avgöra vem som vann i pingis-rollspelet.

Jag har inget som helst emot att man som spelare, och SL, sitter runt bordet och diskuterar, planerar, slänger ideer mot varandra, faktiskt agerar ut sin karaktär i tal... eller inte, detaljerat beskriver vilka taktiska manövrar man vill att ens karaktär ska göra i spelet, och i allmänhet använder sina egna förmågor till vad det nu än är... lite av vad du har snackat om att man ska fågöra (det är ju trots allt något liknande som jag och mina kompisar har också gjort, och fortfarande gör, när det gäller spelandet av penna och pappers rollspel)... så länge allt det inte leder till att det helt overridar din karaktärs faktiskt förmågor, och eventuella tärningsslag.

Effekten som jag tycker är rimlig, baserat på allt detta, är möjligtvis bonusar, eller eventúelt minus, på ens tärnings slag mot en relevant färdighet/förmåga/grundegenskap/etc som den karaktären har. Vad som inte är en rimlig effekt ur allt detta, ur min mening, är att ens karaktärs färdighet/förmåga/grundegenskap/etc, och eventuella tärningslag mot dom, blir effektivt betydelselösa/värdelösa pga att en spelare har, eller inte har, X fömåga i verkliga livet.

Jag tycker inte det är acceptabelt att i ett penna och pappers rollspel, där tärningsslag mot en karaktärs förmågor är huvudsättet att avgöra vad som händer i situation X, att en spelare blir effektivt tvingad in i att bara spela roller som dom själva råkar vara lämpad för i verkliga livet.

Om vi där emot hade snackat om ett spel där sådana grejer, tärningar och karaktärsförmågor mm, inte har någon betydelse... eller åtminstone mindre betydelse... freeform stuff, larp/lajv, etc... ja då är det inga problem alls igentligen... för det är en helt annan grej då. Men i just den typ av rollspel som jag har pratat om... t.ex Eon eller Drakar och Demoner, m.fl, där blir det ett problem att utgå från en spelares egna förutsättningar och förmågor, och specielt om man låta dom overrida ens karaktärs faktiska förutsättningar och förmågor.

Om vi tar två spelare, en med välsmort munläder, och en som har svårt med talets förmåga för att denna personen är väldigt blyg (även bland sina kompisar). Och vi antar dom spelar identiska karaktärer, låt oss säga karisma 7 och övertala 6, som försöker övertala en (girig och feg) vakt att släppa in dom i en lagerlokal.

Munlädret kastar sig in och levererar ett Oskars-värdigt litet tal (som igentligen inte passar på karaktärens faktiska förmågor) till vakten om varför denne borde släppa in karaktären, "Min bästa herre... jag har ett erbjudande! etc" eller något.

Medan den blyge spelaren säger samma grejer som munlädret sa, fast utan att faktiskt ha givit ett "tal" om exakt vad karaktären sa, utan sa något i stil med "Min karaktär erbjuder vakten pengar för att släppa in mig, men hotar även vakten med att bli nerslagen om han nekar."

Här skulle jag då mer lyssna på dom där "tryck punkterna" snarare än hur spelaren levererade talet om det hela. Och då jämföra vad som sades med vaktens egenheter. "Uh-hu... erbjuder pengar, och hot om våld om vakten nekar... vakten är girig och feg... så + (eller - beroende på vilket spel man snackar om) 4 totalt på slaget för det." Att då sen ge munlädret ytterligare plus/minus för att denne gav ett Oskars-värdigt tal, eller sänka plus/minus-et för den blyge för att denne inte gav ett tal alls (utan bara sa vad dom ville göra)... det ser jag som en oerhört stor orättvisa.

Det är vad spelaren säger, som är viktigast, inte hur dom säger det... åtminstone i min åsikt.

Jag har lite av samma problem med sådant som säger "Ge en spelare extra erfarenhetspoäng för att dom rollspelade sin karaktär bra"... för det brukar oftast betyda, och leda till, att någon som är bra på talets förmåga och kan rollspela sin karaktär fullt ut, kommer tjäna mer erfarenhetspoäng än de som inte är bra på det. Karaktärers färdighets utveckling kan vara orättvis nog som det är ibland pga otur med tärningar och sådan, för att sedan lägga på ytterligare ett lager av orättvishet över det hela. Specielt om det råkar vara så att munlädret också är den som råkar alltid slå bäst med tärningar.

Rickard

Urverk speldesign
God45;n61024 said:
Vad tycker ni om spel där spelarens skicklighet är vad som avgör utfallet av spelet istället för en slumpgenerator som tärningar?
Det beror på hur du implementerar det. Jag tänkte först att du menade att spelledaren ska sitta och bedöma som en domare men det kanske inte alls är så du hade tänkt? Själv har jag spelat spel med bananbeskrivningar senaste sju åren. "Beskriv hur du tar dig förbi den låsta dörren med hjälp av en banan". Där handlar det inte alls om spelledaren som bedömer något utan att spelaren faktiskt klarar av att komma med en motivering.

Så där tycker jag att det funkar. Dock handlar det mer om att lämna spelmekanik bakom sig och istället skapa strukturer kring hur deltagarna interagerar med varandra. I Matiné finns det tärningsslag men där ska spelledaren presentera ett nytt hinder om spelaren misslyckas som spelaren kan försöka övervinna med ett tärningsslag, och ett nytt ... och ett nytt - tills dess att spelaren faktiskt lyckas med slaget. Där handlar det mer om att föda interaktionen mellan spelaren och spelledaren - hur fiktionen påverkas av deltagarnas påhitt och agerande - än att använda regelmekanik för att överkomma hinder.

Sedan behöver man inte spela rollspel med utmaningar i åtanke. Det är nästa steg att fundera kring.