Nekromanti Spelarantal till konvnetsscenarion?

MrG

Swashbuckler
Fortsätter med tankar kring konventsskrivande (LinCon gav en kreativ boost).

Hur många spelare vill Ni helst ha per lag, om ni måste ha en fast siffra?

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag nog vilja ha 4-5 spelare. Tror att man får ut mest av sitt spealnde då, om det är fler så tor jag att man försvinenr lite i mängden...

MrG

Swashbuckler
F'låt, jag var otydlig. Strävar efter att skriva flexibla scenarion för mellan 4-5 spelar. Men ibland känns det hopplöst, så vilket är då bäst 4 eller 5? (eller nått annat, inviduell anmälan, stora eller små lag?)

thark

Hero
Personligen skulle jag nog ha roligast med individuell anmälan (stora nöjet med konvent är ju ändå att träffa nytt folk). Misstänker dock att det är färre som skulle vara intresserad av detta...

Krille

Super Moderator
Fem.

Av den enkla anledningen att det är tradition. Det är så himla trist om någon säger tre spelare, varvid antingen ens lag har två sysslolösa spelare eller arret ett lag mindre.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fem, det är roligare att ta in en vild främling på plats än att vara tvungen att kasta ut en spelare ur gänget när man skall spela.

EchonCique

Hero
Jag önskar se en variabel siffra, eftersom det nästintill alltid finns något strul med de lag som är anmälda. Därav försöker jag själv göra scenarion åt 4 till 6 spelare. Naturligtvis är det svårt att göra, med tanke på story, bakgrunder, ihopvävning av dessa två fundamentala element och hur det sedan tar sig i spel. Allting kan ju förändras om en eller två karaktärer inte är med i ena gruppen, men med i andra.

Det jag försöker skapa är ett roligt scenario där spelarna har roligt. Tävlingsbiten där man ger poäng för varje löst delmoment eller så är inget jag uppskattar och därmed är det lättare ha med ett varierat antal spelare.

Om jag måste ange en siffra, blir mitt val 4. Det är snarare att ett lag saknar en spelare än har en extra med sig.

Johan K

Gammal & dryg
så vilket är då bäst 4 eller 5? (eller nått annat, inviduell anmälan, stora eller små lag?)
Ok, då skulle jag nog vilja sätta ribban vid 5 spelare. dock så skulle jag vilja lägga in att man _kan_ lira med mindre spelare utifall det skulle ske.
Angående anmälan så skulle jag nog vilja ha föranmälan. Så att man som sl vet hur många om kommer, så man slipper bli överaskad i sista minuten.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fyra till fem är det vanligaste, men jag tycker inte att det bör vara hugget i sten. Hellre tre eller fyra vettiga karaktärer än en massa extra utfyllnadsrollpersoner. Jag hade gärna prövat att anmäla mig individuellt snarare än som ett lag, inte minst med tanke på hur svårt jag brukar ha det att få tag i tillräckligt många medspelare.