Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Välj utseende, utrustning och manövrer från listorna.
Man, kvinna, tvetydigt eller dolt.
Människa.
Dolda ögon, igensydda ögon, konstgjorda ögon, mjölkvita ögon, tomma ögonhålor.
Blekt ansikte, heltäckande visir, märkligt ungt ansikte, uråldrigt ansikte, utmärglat ansikte.
Bepansrad kåpa och mantel, diskret kåpa och mantel, rikt broderad kåpa och mantel, trådsliten kåpa och mantel.
Gänglig kropp, högrest kropp, krokig kropp, mager kropp, satt kropp.
Het -1, Härdad -1, Kylig 0, Skärpt +2, Underlig +2.
Het -2, Härdad +1, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het +2, Härdad -2, Kylig -1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het -1, Härdad 0, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.
Du börjar med ett diskret vapen, kläder som ditt utseende dikterar och fem guld. Om du vill kan dina kläder inkorporera detaljer som ger dem 1-rustning.
Diskreta vapen: handarmborst (2-skada nära omladdning), slank kniv (2-skada hand), stav (1-skada hand area).
Du har från början alla grundmanövrer, Syn bortom synen och ytterligare två chronomagmanövrer.
Syn bortom synen: Du är blind, men med hjälp av dina övriga sinnen och din magiska känslighet har du övat upp förmågan att förnimma mer än de flesta. Även om färger, bilder och skrivna tecken ligger bortom din förmåga kan du uppleva omvärlden minst lika skarpt som en seende. När du befinner dig i en situation där andras syn är nedsatt (mörker, dimma och liknande) tar du +1 på alla slag. Dessutom kan du när du avläser en situation ställa följande extra fråga:
Vad är denna plats förflutna?
När du avläser en person kan du ställa följande extra fråga:
Vad är denna persons förflutna?
All tid i världen: När du handlar under press kan du slå +Underlig i stället för +Kylig.
Dödsvision: I början av en strid, slå +Underlig. På 10+, välj en person som kommer att överleva och en som kommer att dö. På 7-9, välj en av dessa. Välj enbart spelledarpersoner, inte rollpersoner. Spelledaren kommer att se till att din vision går i uppfyllelse om det är ens avlägset möjligt. Vid en miss förutser du din egen död, och tar följaktligen -1 striden igenom.
Försvinnande: När du försöker manipulera rum-tiden för att förflytta dig till en plats du känner väl, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du hamnar där du vill hamna. På 7-9 är det svårare än du trodde – kanske måste du ta gott om tid på dig, eller så sker din förflyttning på ett sätt du inte uppskattar. Vid ett misslyckande hamnar du någonstans där du inte vill vara.
Förvridning: Du får tillgång till en formel som snabbt låter dig åldra och förtvina en motståndares vävnader. Denna räknas som ett vapen (2-skada nära omladdning), och när du nyttjar den får du använda +Underlig i stället för +Härdad.
Siare: När du avläser en situation eller en person och får 10+ kan du också uttala ett faktum om platsens eller personens framtid. Spelledaren ser till att din förutsägelse uppfylls om inte en annan rollperson sätter käppar i hjulet för den.
Stasis: När du försöker försätta omvärlden i kortvarig stasis samtidigt som du själv handlar, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du kan göra en handling utan att någon kan hindra dig. På 7-9 fungerar det, men sättet din kropp hamnar ur fas med tiden ger dig 1-skada när du återgår till normaltillståndet. Om du misslyckas är det du själv som för ett tillfälle är frusen i tiden, oförmögen att hindra vad som än sker med dig.
Utomvärldslig: Du får +1 Underlig (Underlig +3).
Verklighetsskifte: När en annan person genomför en handling kan du omedelbart förändra verkligheten på ett sådant vis att de aldrig genomförde handlingen. Slå +Underlig. På 10+ utför de inte handlingen – de kan välja att göra något annat, men just den handlingen skedde aldrig. På 7-9 sker samma sak, men någon annan detalj förändras också – spelledaren berättar vad efter att du har bytt verklighet. Ett misslyckande innebär att verkligheten förändras på ett oönskat vis, och att du blir desorienterad och tar -1 på allt tills du har fått pusta ut i lugn och ro.
Avancemang
_ Få +1 Härdad (max +2)
_ Få +1 Kylig (max +2)
_ Får +1 Skärpt (max +3)
_ Få +1 Skärpt (max +3)
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få följeslagare (utarbeta) och fortune*
_ Få en manöver från en annan spelarbok
_ Få en manöver från en annan spelarbok
*Föreslå gärna en bra översättning!
(Förhoppningsvis den första i en serie)
Man, kvinna, tvetydigt eller dolt.
Människa.
Dolda ögon, igensydda ögon, konstgjorda ögon, mjölkvita ögon, tomma ögonhålor.
Blekt ansikte, heltäckande visir, märkligt ungt ansikte, uråldrigt ansikte, utmärglat ansikte.
Bepansrad kåpa och mantel, diskret kåpa och mantel, rikt broderad kåpa och mantel, trådsliten kåpa och mantel.
Gänglig kropp, högrest kropp, krokig kropp, mager kropp, satt kropp.
Het -1, Härdad -1, Kylig 0, Skärpt +2, Underlig +2.
Het -2, Härdad +1, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het +2, Härdad -2, Kylig -1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het -1, Härdad 0, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.
Du börjar med ett diskret vapen, kläder som ditt utseende dikterar och fem guld. Om du vill kan dina kläder inkorporera detaljer som ger dem 1-rustning.
Diskreta vapen: handarmborst (2-skada nära omladdning), slank kniv (2-skada hand), stav (1-skada hand area).
Du har från början alla grundmanövrer, Syn bortom synen och ytterligare två chronomagmanövrer.
Syn bortom synen: Du är blind, men med hjälp av dina övriga sinnen och din magiska känslighet har du övat upp förmågan att förnimma mer än de flesta. Även om färger, bilder och skrivna tecken ligger bortom din förmåga kan du uppleva omvärlden minst lika skarpt som en seende. När du befinner dig i en situation där andras syn är nedsatt (mörker, dimma och liknande) tar du +1 på alla slag. Dessutom kan du när du avläser en situation ställa följande extra fråga:
Vad är denna plats förflutna?
När du avläser en person kan du ställa följande extra fråga:
Vad är denna persons förflutna?
All tid i världen: När du handlar under press kan du slå +Underlig i stället för +Kylig.
Dödsvision: I början av en strid, slå +Underlig. På 10+, välj en person som kommer att överleva och en som kommer att dö. På 7-9, välj en av dessa. Välj enbart spelledarpersoner, inte rollpersoner. Spelledaren kommer att se till att din vision går i uppfyllelse om det är ens avlägset möjligt. Vid en miss förutser du din egen död, och tar följaktligen -1 striden igenom.
Försvinnande: När du försöker manipulera rum-tiden för att förflytta dig till en plats du känner väl, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du hamnar där du vill hamna. På 7-9 är det svårare än du trodde – kanske måste du ta gott om tid på dig, eller så sker din förflyttning på ett sätt du inte uppskattar. Vid ett misslyckande hamnar du någonstans där du inte vill vara.
Förvridning: Du får tillgång till en formel som snabbt låter dig åldra och förtvina en motståndares vävnader. Denna räknas som ett vapen (2-skada nära omladdning), och när du nyttjar den får du använda +Underlig i stället för +Härdad.
Siare: När du avläser en situation eller en person och får 10+ kan du också uttala ett faktum om platsens eller personens framtid. Spelledaren ser till att din förutsägelse uppfylls om inte en annan rollperson sätter käppar i hjulet för den.
Stasis: När du försöker försätta omvärlden i kortvarig stasis samtidigt som du själv handlar, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du kan göra en handling utan att någon kan hindra dig. På 7-9 fungerar det, men sättet din kropp hamnar ur fas med tiden ger dig 1-skada när du återgår till normaltillståndet. Om du misslyckas är det du själv som för ett tillfälle är frusen i tiden, oförmögen att hindra vad som än sker med dig.
Utomvärldslig: Du får +1 Underlig (Underlig +3).
Verklighetsskifte: När en annan person genomför en handling kan du omedelbart förändra verkligheten på ett sådant vis att de aldrig genomförde handlingen. Slå +Underlig. På 10+ utför de inte handlingen – de kan välja att göra något annat, men just den handlingen skedde aldrig. På 7-9 sker samma sak, men någon annan detalj förändras också – spelledaren berättar vad efter att du har bytt verklighet. Ett misslyckande innebär att verkligheten förändras på ett oönskat vis, och att du blir desorienterad och tar -1 på allt tills du har fått pusta ut i lugn och ro.
Avancemang
_ Få +1 Härdad (max +2)
_ Få +1 Kylig (max +2)
_ Får +1 Skärpt (max +3)
_ Få +1 Skärpt (max +3)
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få följeslagare (utarbeta) och fortune*
_ Få en manöver från en annan spelarbok
_ Få en manöver från en annan spelarbok
*Föreslå gärna en bra översättning!
(Förhoppningsvis den första i en serie)