Nekromanti Spelarbok: Chronomagen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Välj utseende, utrustning och manövrer från listorna.

Man, kvinna, tvetydigt eller dolt.

Människa.

Dolda ögon, igensydda ögon, konstgjorda ögon, mjölkvita ögon, tomma ögonhålor.

Blekt ansikte, heltäckande visir, märkligt ungt ansikte, uråldrigt ansikte, utmärglat ansikte.

Bepansrad kåpa och mantel, diskret kåpa och mantel, rikt broderad kåpa och mantel, trådsliten kåpa och mantel.

Gänglig kropp, högrest kropp, krokig kropp, mager kropp, satt kropp.

Het -1, Härdad -1, Kylig 0, Skärpt +2, Underlig +2.
Het -2, Härdad +1, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het +2, Härdad -2, Kylig -1, Skärpt +1, Underlig +2.
Het -1, Härdad 0, Kylig +1, Skärpt +1, Underlig +2.

Du börjar med ett diskret vapen, kläder som ditt utseende dikterar och fem guld. Om du vill kan dina kläder inkorporera detaljer som ger dem 1-rustning.
Diskreta vapen: handarmborst (2-skada nära omladdning), slank kniv (2-skada hand), stav (1-skada hand area).

Du har från början alla grundmanövrer, Syn bortom synen och ytterligare två chronomagmanövrer.

Syn bortom synen: Du är blind, men med hjälp av dina övriga sinnen och din magiska känslighet har du övat upp förmågan att förnimma mer än de flesta. Även om färger, bilder och skrivna tecken ligger bortom din förmåga kan du uppleva omvärlden minst lika skarpt som en seende. När du befinner dig i en situation där andras syn är nedsatt (mörker, dimma och liknande) tar du +1 på alla slag. Dessutom kan du när du avläser en situation ställa följande extra fråga:
Vad är denna plats förflutna?
När du avläser en person kan du ställa följande extra fråga:
Vad är denna persons förflutna?

All tid i världen: När du handlar under press kan du slå +Underlig i stället för +Kylig.

Dödsvision: I början av en strid, slå +Underlig. På 10+, välj en person som kommer att överleva och en som kommer att dö. På 7-9, välj en av dessa. Välj enbart spelledarpersoner, inte rollpersoner. Spelledaren kommer att se till att din vision går i uppfyllelse om det är ens avlägset möjligt. Vid en miss förutser du din egen död, och tar följaktligen -1 striden igenom.

Försvinnande: När du försöker manipulera rum-tiden för att förflytta dig till en plats du känner väl, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du hamnar där du vill hamna. På 7-9 är det svårare än du trodde – kanske måste du ta gott om tid på dig, eller så sker din förflyttning på ett sätt du inte uppskattar. Vid ett misslyckande hamnar du någonstans där du inte vill vara.

Förvridning: Du får tillgång till en formel som snabbt låter dig åldra och förtvina en motståndares vävnader. Denna räknas som ett vapen (2-skada nära omladdning), och när du nyttjar den får du använda +Underlig i stället för +Härdad.

Siare: När du avläser en situation eller en person och får 10+ kan du också uttala ett faktum om platsens eller personens framtid. Spelledaren ser till att din förutsägelse uppfylls om inte en annan rollperson sätter käppar i hjulet för den.

Stasis: När du försöker försätta omvärlden i kortvarig stasis samtidigt som du själv handlar, slå +Underlig. På 10+ fungerar det, du kan göra en handling utan att någon kan hindra dig. På 7-9 fungerar det, men sättet din kropp hamnar ur fas med tiden ger dig 1-skada när du återgår till normaltillståndet. Om du misslyckas är det du själv som för ett tillfälle är frusen i tiden, oförmögen att hindra vad som än sker med dig.

Utomvärldslig: Du får +1 Underlig (Underlig +3).

Verklighetsskifte: När en annan person genomför en handling kan du omedelbart förändra verkligheten på ett sådant vis att de aldrig genomförde handlingen. Slå +Underlig. På 10+ utför de inte handlingen – de kan välja att göra något annat, men just den handlingen skedde aldrig. På 7-9 sker samma sak, men någon annan detalj förändras också – spelledaren berättar vad efter att du har bytt verklighet. Ett misslyckande innebär att verkligheten förändras på ett oönskat vis, och att du blir desorienterad och tar -1 på allt tills du har fått pusta ut i lugn och ro.

Avancemang
_ Få +1 Härdad (max +2)
_ Få +1 Kylig (max +2)
_ Får +1 Skärpt (max +3)
_ Få +1 Skärpt (max +3)
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få en ny chronomagmanöver
_ Få följeslagare (utarbeta) och fortune*
_ Få en manöver från en annan spelarbok
_ Få en manöver från en annan spelarbok
*Föreslå gärna en bra översättning!

(Förhoppningsvis den första i en serie)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
+1

Kanon! Jag har lite spridda tankar kring ett AW-Chronopia någonstans på någon hårddisk, men min vana trogen har jag inte gjort något konkret än. :gremsmile:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Tufft! Förvridning är dock astrist, ge formeln någon bonuseffekt eller något. Kan tänka mig något i stil med att man faktiskt åldrar en person permanent (2-harm) och denna effekt kan bara reverseras om Chronomagen vill eller dör. Snacka om läskigt!
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Läckert! Kan tänka mig att verklighetsskifte skulle kunna trampa på en del tår, men annars är det snygga moves.

Vad gäller fortune... jag vet inte, kanske tionde skulle funka? Eller tribut?
 
Top