Nekromanti Spelarbok: Dödsdansaren

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Välj utseende, utrustning och manövrer från listorna.

Man, kvinna, androgyn eller överskridande.

Alv, drakonit, halvalv eller människa.

Vildsinta ögon, kalla ögon, glödande ögon, hånfulla ögon, skrattande ögon, genomborrande ögon.

Benigt ansikte, ärrat ansikte, köttigt ansikte, nollställt ansikte, fårat ansikte, vackert ansikte.

Pråliga kläder, vardagliga kläder, avslöjande kläder, bepansrade kläder, diskret eleganta kläder.

Slank kropp, senig kropp, massiv kropp, perfekt muskulös kropp, robust kropp, elegant kropp.

Het +1, Härdad -1, Kylig +3, Skärpt 0, Underlig +1.
Het -2, Härdad +2, Kylig +3, Skärpt 0, Underlig 0.
Het +2, Härdad -2, Kylig +3, Skärpt +1, Underlig -1.
Het -1, Härdad +1, Kylig +3, Skärpt +1, Underlig 0.

Du börjar med två personliga vapen, kläder som ditt utseende dikterar och två guld. Om du vill kan dina kläder inkorporera detaljer som ger dem 1-rustning.
Personliga vapen tillverkas enligt samma modell som battlebabe, men enbart närstridsvapen är tillåtna.

Du har från början två dödsdansarmanövrer.

Ansikte: När du träder inför åskådare i syfte att strida, slå +Het. På 10+, behåll 3. På 7-9, behåll 1. Spendera dessa under stridens lopp för att få +1 på ett slag eller reducera skada du tar emot med 1. Du kan enbart spendera en poäng åt gången.

Brutal: När du dödar någon inför åskådare, slå +Härdad. På 10+, välj tre av alternativen nedan. På 7-9, välj ett. Om du misslyckas var inte avrättningen tillräckligt spektakulär eller rättfärdig för publikens smak, men inget övrigt negativt sker.
* Den här personen fruktar mig.
* Den här personen fruktar min mecenat.
* Den här personen vill ha mina tjänster.
* Den här personen vill strida mot mig.
* Den här personen vill tjäna under mig.
* Den här personen åtrår mig.

Dansa som en fjäril: När du bär kläder utan rustningsvärde får du 1-rustning. När du är naken eller näst intill får du 2-rustning.

Dra ut på det: När du åsamkar skada kan du välja att åsamka mindre skada, ned till 0-skada eller s-skada. Du behöver inte bestämma dig för detta i förhand, utan kan deklarera det i samma stund som du utdelar skadan.

Häl: När du träder inför åskådare i syfte att strida, slå +Härdad. På 10+, behåll 3. På 7-9, behåll 1. Spendera dessa under stridens lopp för att få +1 på ett slag eller öka skada du delar ut med 1. Du kan enbart spendera en poäng åt gången.

Publikfavorit: När du slåss inför åskådare, slå +Het. På 10+, välj tre av alternativen nedan. På 7-9, välj ett. Om du misslyckas lyckas du inte vinna publikens gunst, men i övrigt sker inget negativt.
* Den här personen beundrar mig.
* Den här personen beundrar min mecenat.
* Den här personen vill ge mig en gåva.
* Den här personen vill träffa mig.
* Den här personen älskar mig.

Ringräv: I en duell en mot en får du slå +Kylig i stället för +Härdad när du går aggro eller tar något med våld.

Rykte: Du är en chronopisk celebritet. När du talar med någon viktig (du avgör), slå +Kylig. Om du lyckas har de hört om dig, och du avgör vad de har hört. På 10+ får du dessutom +1 framåt med dem. Om du misslyckas berättar spelledaren vad de har hört.

Avancemang
_ Få +1 Het (max +3)
_ Få +1 Het (max +3)
_ Få +1 Härdad (max +3)
_ Få +1 Härdad (max +3)
_ Få +1 Skärpt (max +2)
_ Få en ny dödsdansarmanöver.
_ Få en ny dödsdansarmanöver.
_ Få ett gäng (utarbeta) och flockledare.
_ Få följeslagare (utarbeta) och tribut (tack, TheSod!).
_ Få en manöver från en annan spelarbok.

(Inser att jag inte har skrivit några Hx-regler till de här... får bli någon annan gång)

Xyas

Swashbuckler
Nice! Men jag är lite skeptiskt till att ha både Brutal och Publikfavorit. Känns lite för spretigt för att rymmas i samma spelarbok, många olika stats som kommer in.

Spontant hade jag gjort det som så att "Du har från början Brutal eller Publikfavorit, samt en valfri dödsdansarmanöver" för att snäva in rollen.

Xyas

Swashbuckler
Och nu står jag och stirrar lystet på mina gamla, sönderfallna chronopiaböcker :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag funderade på om jag skulle göra de heta och hårda manövrerna mer ömsesidigt uteslutande. Jag kan tänka mig att man enbart kan använda en av Ansikte och Häl under samma strid, och enbart en av Brutal och Publikfavorit. Som statlinesen ser ut är det visserligen inte jätteoptat att ta båda ändå, åtminstone inte från början, men det kanske kan bli lite väl mastigt om någon som både är het och härdad kommer in och tar dem.

Xyas

Swashbuckler
Svarte faraonen said:
Jag funderade på om jag skulle göra de heta och hårda manövrerna mer ömsesidigt uteslutande.
Det tror jag är en bra ide. Desto mer jag funderar på det borde man nästan flytta de hårda manövrarna (brutal, häl) till en annan spelbok (Renblodiga krigsherren? Svartblodet?) och göra Dödsdansaren till en mer kylig/het-roll. Den har ju ändå totalt åtta manövrar som det är nu. Med två mindre finns det fortfarande mycket att välja på.

Xyas

Swashbuckler
Och bara för det :gremsmile:

Spelarbok: Den Renblodiga Krigsherren

Renblodig människa.

Döda ögon, glödande ögon, föraktfulla ögon.

Blekt ansikte, vackert ansikte.

Förgylld rustning, spikprydd rustning, svart rustning, enorm rustning.

Massiv kropp, perfekt muskulös kropp, elegant kropp.

Het 0, Härdad +2, Kylig +1, Skärpt 0, Underlig -1.
Het 0, Härdad +2, Kylig +2, Skärpt -1, Underlig -1.
Het +1, Härdad +2, Kylig -1, Skärpt +2, Underlig -2.
Het -1, Härdad +2, Kylig 0, Skärpt +1, Underlig 0.

Du börjar med ett stort närstridsvapen och en kweir-kniv (1-skada, kletig), en heltäckande rustning komplett med silverhjälm (2-rustning) och ett guld.

Du har från början två valfria renblodiga manövrar samt alla grundmanövrar.

Hängiven: När du öppnar ditt sinne slår du för härdad istället för underlig.

Blodsbröder: Du har ett gäng av renblodiga krigsherrar dedikerade till att göra världen renare (litet, 2-skada, 2-rustning, fanatiska). Om du försöker få dem att göra något som inte anknyter till deras kall, slå +härdad. På 10+ följer de dig ändå. På 7-9 ignorerar de dig om du inte utsätts för absolut livsfara. Om du misslyckas lämnar gänget dig tills dess att du, i deras ögon, bevisat din dedikation till deras kall.

Brutal: När du dödar någon inför åskådare, slå +Härdad. På 10+, välj tre av alternativen nedan. På 7-9, välj ett. Om du misslyckas var inte avrättningen tillräckligt spektakulär eller rättfärdig för publikens smak, men inget övrigt negativt sker.

Oren dräpare: Häl: När du strider mot de orena (det vill säga alla som inte är människor), slå +Härdad. På 10+, behåll 3. På 7-9, behåll 1. Spendera dessa under stridens lopp för att få +1 på ett slag eller öka skada du delar ut med 1. Du kan enbart spendera en poäng åt gången.

Obesulad: du får +1 härdad (max +3)

Avancemang
_ Få +1 Kylig (max +3).
_ Få +1 Het (max +2).
_ Få +1 Skärpt (max +3).
_ Få +1 Skärpt (max +3).
_ Få +1 Het (max +2).
_ Få en ny renblodig manöver.
_ Om du har blodsbröder är de nu många (medium, 3-skada, 2-skada, fanatiska).

Sodivra

Champion
Åsommmm!!

Jag ska också ge två åsikter/kritik:

- Jag försöker undvika saker som ger +1forward, dels för att det snabbt kan bli för mycket om de stackar, och dels för att +1bonusar i sig inte känns så intressanta eller... tja, betydelsefulla.
- Jag tycker du ska välja om dödsdansaren är het för att hen är hård, eller hård för att hen är het, och slopa dublettmovesen. Det är det som är så fint med statsen och statbytar-moves, att man kan bestämma att för en Maestro D' så innebär Hot att man är hotfull (pun not intended)

Sodivra

Champion
Hur tänker du om "fan-made" playbooks? Jag blir lite sugen på att göra en orchisk smärtmagiker.

Xyas

Swashbuckler
xyas said:
Spelarbok: Den Renblodiga Krigsherren
...bla-bla-bla...
Nej fan, den här ska vara en dedikerad gängledare. Jag återkommer med en reviderar version inom kort :gremtongue:

Sorry om jag buttar in på ditt projekt här, hoppas du inte tar illa upp. Men desto mer jag tänker på det, desto coolare tyckar jag det är :gremsmile: Chronopia lämpar sig verkligen perfekt i mitt tycke som setting för den typ av spelande som AW är. Och yrke som finns i spelet är ju i princip playbooks utan moves redan.

Nässe

Myrmidon
OT Re: Spelarbok: Dödsdansaren

Så här ser den ut till Dark Galaxy :gremsmile:

Death dancer
The wind whispers your name, the flowers and and the mice and the fish and all other living things know you, and respect you. Humans fear you, and you pity them with their ego-centricity, denial and futile dreams of eternal happiness. Once you were one of them, now you are soulless, body and mind perfection. Not happy, not sad, not anything. You are an apostle of death.

Name
Verisintius, Sangvinius, Meria, Gabrielle, Natalie, M´Kala, Mictlantecuhtli, Nergal, Ankou, Ereshkigal, Anubis, Thanatos, Ghede, Azrael, Izanami, Mara, Giltinė, Orcus, Erlik, Morrigan, Yama, Iku, Patrica

Looks
Honest eyes, cruel eyes, hidden eyes, calculating eyes, mad eyes, old eyes
Pretty face, scarred face, anonymous face, fat face, scary face, unforgettable face
Slim body, muscular body, gorgeous body, angular body, fat body
Formal wear, assassins cloth, cult robes, camouflage, luxe wear, bodyglove

Choose a signature weapon: (swords, knives, pistols, las-guns, pistols, throwing weapons, bow)

Stats
Choose one:
Cool+3, hard-1, sharp+2, status-1
Cool +3, hard 0, sharp +1, status 0
Cool+3, hard-1, sharp +1, status +1
Cool+3, hard -1, sharp-1, status+2
Also, fill in as many segments of corruption as you like, giving you a twisted stat of -2 to +3.

Moves
You get this:

When you use your signature weapon you get +1 harm.

Choose two of these:
Dance of death. You are in perfect control when you wield your signature weapon, it count´s as armor 2. If you have armor, use that instead.

It’s not just murder, it’s an art: whenever you have some time off-screen, name an NPC, say briefly how you’d kill her, and roll+cool. On a 10+, it’s happened, just as you said. On a 7–9, choose 1:
• you’ve killed her, but you haven’t gotten out. You’re in kind of a spot.
• you’ve killed her and gotten out, but that means you had to _ as well (the MC will tell you what).
• instead, you abort early. You get out safely, unnoticed, and having left no evidence.
On a miss, you’re caught vulnerable, in the act.

When you make a ritual sacrifice and swear an oath to the Blood God to accomplish something roll +Twisted. On a 10+ you get +1 ongoing to fulfill your mission. On a 7-9 you get +1 ongoing to fulfill your mission, and -1 on everything else you do. On a miss you take 1-corruption and the MC makes a move as usual.

Ice-cold charm. When you seduce, roll +Cool.

Surgical precision. When you go aggro roll +Cool.

Eye on the door.

When you look someone in the eyes and hypnotize them roll +Twisted. On a +10 hold 3. On a 7-9 hold 1. The subject may spend your hold, 1 to 1, by
letting you walk away
forgetting about ever seeing you
sitting down
putting their weapon on the ground
back away, or move as you tell them
While they are hypnotized they may not attack you, make loud noises or look away. The hold is spent when you attack them or break eye-contact.

if you know where someone eats or sleep you can take time to deliver death by poison or other deadly things. Roll +Cool, and use one of your poisons as a weapon. On a 10+ choose 2. On a 7-9 choose 1.
You aren´t discovered and cornered on your way out
You don´t have to abort the mission before getting in

You have a death lab where you construct instruments of death. It works as a workspace when you invent or construct weapons. It has a concealed space inside it and it´s big enough to sleep in.

Killer signature:
Dreams of the blood God
You may at any time fall into trance and let the Blood God take over your body. Roll +twisted. On a hit, you win, slaughtering your enemies, and advance your corruption countdown one step. On a weak hit the MC will tell you what else you destroyed or killed, beside your enemies (not other PCs). On a miss, you choose: win like with a weak hit, but taking 2corruption, or fail, taking 1corruption, and the MC makes a hard move.
You will fight until everyone is dead and you will not flee. On a 10+ harm +1 and +1 ongoing until everyone is dead. On a 7-9 harm +1 and +1 ongoing until everyone is dead, and your God makes you pay- take 1 corruption

Gear
Choose one signature weapon

Long las/sniper rifle (4-harm far reload)
Two blades (3-harm hand messy)
Throwing blades (2-harm close concealed infinite)
Digital laser (2-harm close concealed)
Lasgun (3-harm close/far loud autofire)
Two silenced handguns (3-harm close)

Choose one last resort weapon

Combat knife (2-harm hand)
Las pistol (2-harm close loud advanced)
Hidden knives (2-harm hand infinite)

You may have an armor of your choice (armor 1)

Killing edge (choose 2)
Killing poison 4 harm ap loud (ration 3)
Poison, disease 2 harm area loud, contagious (ration 2)
Poisoned blade/ bullet / arrow +1 harm (ration 3)
knock-out drops 3 S-harm ap (ration 3)
Twisted poison Inflict mutation (ration 1)
Eyes n´ears Movable warning system that tells you if anyone comes close
Get- a- way- car- a non-traceable vehicle that you easily can park and hide (armor 1)
Alibi- you have someone that will give you a perfect alibi whenever you want it (name that person)
Crew- you get three competent persons who can help you (name them)

Hunted
Someone or something hunts you for money, revenge, sport or justice- name it.

Hx
On your turn, choose one or more:
you have sworn to never harm one of them Tell that player +2
the Blood God is strong in one of them, tell that player +1
you have concealed your true emotions and intentions from one of them, tell that player -2
Tell everyone else -1. You are a trained assassin.

On the others’ turns, choose one or more:
You secretly monitor one of them. Ignore what they say and write +3
You think you know what makes one of them tick, ignore what they say and write +2

Advances
+1hard (max +2)
+1status (max +2)
+1sharp (max +2)
get another killer move
get another killer move
get another killer move
get a move from another playbook
get a move from another playbook
add another signature weapon
you get a death lab or add armored (harm 2 armor 1) or airborne to your deathlab
you get followers and fortune

Xyas

Swashbuckler
Spelarbok: Den Renblodiga Krigsherren version 2.0

Renblodig människa.

Döda ögon, glödande ögon, föraktfulla ögon.

Blekt ansikte, vackert ansikte.

Förgylld rustning, spikprydd rustning, svart rustning, enorm rustning.

Massiv kropp, perfekt muskulös kropp, elegant kropp.

Het 0, Härdad +2, Kylig +1, Skärpt 0, Underlig -1.
Het 0, Härdad +2, Kylig +2, Skärpt -1, Underlig -1.
Het +1, Härdad +2, Kylig -1, Skärpt +2, Underlig -2.
Het -1, Härdad +2, Kylig 0, Skärpt +1, Underlig 0.

Du börjar med ett stort närstridsvapen och en kweir-kniv (2-skada, kletig), en heltäckande rustning komplett med silverhjälm (2-rustning) och två guld.

Från början får du Blodsbröder, Krigsherre-manövern och en valfria Renblodig manöver samt alla grundmanövrar.

Blodsbröder: Du har ett gäng av cirka 10 välutrustade renblodiga krigsherrar dedikerade till att göra världen renare (2-skada, litet, 2-rustning, fanatiska).
Välj en:
- ditt gäng är skickliga krigare (3-skada istället för 2-skada).
- gänget är stort (medium istället för litet).
- ni har rika personer och organisationer som sympatiserar med och gärna donerar till er kamp (rika).
Välj en:
- gänget saknar besinning när de slåss (brutala).
- de orena ni ännu inte hunnit utrota slår tillbaka mot er närhelst de får chansen (hämndaktioner).
Välj även två folkgrupper som ditt gäng är dedikerade till att utrota: wongoser, drakoniter, orcher, alver, troll, dvärgar.

Krigsherre: När du försöker få ditt gäng att göra något som inte anknyter till deras fanatiska kall, slå +härdad. På 10+, alla 3. På 7-9, välj 1:
- de gör som du vill
- de bråkar inte med dig över det
- du behöver inte statuera ett exempel av en av dem
Om du misslyckas uppfattas du som svag och oren och de lämnar dig tills dess att du bevisat din fanatism och renhet.

Renblodiga manövrar:

Dräpare av orena: När du strider mot de orena (det vill säga alla som inte är människor) gör du +1-skada.

Hängiven: När du öppnar ditt sinne slår du för härdad istället för underlig.

Obesulad: du får +1 härdad (max +3)

Avancemang
_ Få +1 Kylig (max +3).
_ Få +1 Het (max +2).
_ Få +1 Skärpt (max +3).
_ Få +1 Skärpt (max +3).
_ Välj ytterligare en fördel till ditt gäng,
_ Ta bort den valbara nackdelen till ditt gäng.