Jag spelade lite Eon i anslutning till julhelgen. Det är egetnlgien ett spel jag är... mindre förtjust i, men nu blev det riktigt trevligt. Spelgruppen fungerade hyfsat, vi fick igång ett trevligt, fungerande spel mellan rollpersonerna och äventyren var mycket väl genomarbetade. Men jag drabbades av insikten att spelarnas engagemang (och mitt eget som en av spelarna) var den främsta orsaken till att intrigen alls kändes aktuell. Jag har funderat lite på det sen dess och börjat tänka på spelarnas del i skapandet av rollspelsscenarion. Eftersom jag främst är en skräckspelare känns det faktiskt mest aktuellt att resonera i termer av spelares inflytande i skapandet av en trovärdig och påtaglig skräckstämning. Vi har mest diskuterat spelledarens uppdrag här så vitt jag minns, och spelarna som stämningsskapare har vi lämnat därhän. Jag kastar därför ut en fundering kring att spelarna nästan kan vara viktigare än spelledaren fär detta ändamål. Någon annan som funderat i dessa banor eller som har exempel och erfarenheter att dela med sig av? Någon som har bra tips för att skapa en fungerande kommunikation mellan spelare och sl?