Nekromanti Spelare som inte kan vara med mycket.

Moradin

Veteran
Hur gör ni med spelare som pga arbete eller något liknande inte kan vara med på en del sessioner, jag funderar på att ge honom en del av dom andras experience, men vilken del skulle ni tycka var passande att ge han karaktär, vi har spelat länge ihop så han är en del av gruppen, så jag vill ju att hans karaktär hänger med lite så han kan hoppa in när han kan vara med.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tävlar dina spelare i vem som är bäst? Om inte kan du väl göra så att hans erfarenhet höjs till samma nivå som den av de frekventa spelarna som har lägst inför varje möte. Då faller han ine efter.

.113

Swashbuckler
Precis, det ger ju inget om han råkar vara borta tre gånger och sen kommer in och inte kan döda en fluga jämfört med alla andra.. Så, är det mycket fokus på stridigheter och liknande bör han vara på samma nivå.. Är fokus på annat så kan man ha det mer varierande men det är inte roligt straffas för att man inte kan vara med, det är ju illa nog att man inte får hänga med i rollspelet och man lär ju vara utan loot också t.ex. så man hamnar ju efter ändå.

Är det ett spel där man fritt köper förmågor är det enklare att sänka hur mycket man får, eftersom han då i teorin kan vara till och med bättre än de andra beroende på vad han fokuserat på, så det beror ju lite på vilket system det är, men tänker man t.ex. d&d så är det nog viktigt vara väldigt nära i nivån.

Jocke

Man med skägg
Om de andra spelarna tycker att det funkar skulle jag ge spelaren lika mycket xp som den i gruppen som har näst minst.

Beror på hur hur exp utdelningen fungerar. Får alla andra samma mängd. så ge honom lika mycket.

Får man exp beroende på vad man gör, lyckas med och rollspelar och sådant så olika spelare får olika beroende på vad de gjort och hur de spelat. ge honom samma mängd exp som den som får minst. Då hamnar han i alla fall inte bakom nå väldigt mycket. men får inte heller mer exp än de som faktiskt spelat

RasmusL

Champion
Jocke;n164926 said:
Om de andra spelarna tycker att det funkar skulle jag ge spelaren lika mycket xp som den i gruppen som har näst minst.
"Japp, den här gången var du så dålig att du får mindre exp än hen som inte ens spelade!"

Moradin

Veteran
Ok, jag räknar ihop all xp och alla delar på den så dom får samma, tack för svaren.

Jocke

Man med skägg
RasmusL;n165022 said:
"Japp, den här gången var du så dålig att du får mindre exp än hen som inte ens spelade!"
Alltså, det jag menar är såklart att den personen sim itne är med så mycket har minst xp. annars behöver ju inget göras.