Nekromanti Spelares kännedom om svårighetsgrader

Naqser

Veteran
Tror jag ska börja meddla svårighetsgrader där jag ser det lämpligt.
Det finns ju till exempel situationer där svårogheten kan vara gömd, t.ex där information ska samlas, att veta svårigheten i en sån situation säger ju bara om informationen man fått är tillförlitlig eller inte.

Rickard

Urverk speldesign
I Matiné löste jag det genom att döpa svårighetsgrader till Mycket lätt, Lätt, Utmanande, Svårt, Mycket svårt. Det här föll sig naturligt att säga när man spelade. "Det är Svårt att klättra uppför muren". Jag sade dock sällan varför det var Svårt, utan utvecklade det enbart när slaget misslyckades. Först då var det relevant.

Spelledaren slog dolda slag i detta system.

luddwig

Lawful evil
Rickard;n197309 said:
I Matiné löste jag det genom att döpa svårighetsgrader till Mycket lätt, Lätt, Utmanande, Svårt, Mycket svårt. Det här föll sig naturligt att säga när man spelade. "Det är Svårt att klättra uppför muren".
Jag har inte läst eller spelat Matiné men tillvägagångssättet är bekant från andra spel. Det är också så jag föredrar att använda svårighetsgrader med modifikationen att jag som SL många gånger säger: "Det verkar svårt att klättra uppför muren." Om jag förklarar varför det är svårt beror på situationen, som t.ex. kan vara tämligen självförklarande, samt på hur mycket eller lite spelaren frågar. Därefter kan det om/när tärningarna rullas visa sig att rollfiguren gjort en felaktig bedömning.