Nekromanti Spelarfrihet vs Story

Mogger

Hipsteranka
Basenanji, jag vill inte tjata men som sagt var det just den här frågeställningen jag försökte lösa med äventyret I stadens skugga, i Ulvriket: Den längsta marschen.

Om du inte har tillgång till det kan jag försöka åtege de viktigaste delarna, men det är enklare att läsa texten :)

Rickard

Urverk speldesign
Det här är OT. För att göra något sorts bidrag så kan jag länka till det här inlägget om tre tekniker för att kunna använda Om du säger att du ska spelleda ett äventyr och jag tackar ja till att vara med har jag inga problem med att du börjar med "ni står utanför en grottöppning, vad gör ni?" fastän inledningen skriker räls.[/QUOTE]
Varför skriker det räls?

Då är det lika mycket räls att säga "Vi ska spela ett OSR-spel där ni spelar äventyrare som letar efter skatter i grottor".

När slutar saker som begränsar spelarinitiativ vara räls?

Om det handlar om spelledarens inflytande över spelarna, varför har man då ens en spelledare?

Bunny

Crazy like a fool
Rickard;n57232 said:
Om det handlar om spelledarens inflytande över spelarna, varför har man då ens en spelledare?
Spelledarlöst OSR hade faktiskt varit intressant. Ett experiment kan vara att ge Genesis gamla spelledarlösa lir Oskrivna blad tydliga OSR-regler för att maximera spelarnas radikala frihet.

Men det är ett sidospår.