Nekromanti Spelarfrurnas roll i rollspelandet

Übereil

Swashbuckler
I Staterna så finns dom, har jag märkt. Inte för att det hjälper i det här sammanhanget, har jag också märkt...

Übereil

Big Marco

Läskig
Feuflux said:
Hah, inser precis nu att jag inte ens spelat rollspel sedan innan jag mergade med Malin... 3 år...
Du vet att hon blir myndig vid 18 års ålder, va? ,-)

Själv spelar tjejen rollspel ibland, men aldrig när jag är spelledare. Vad det beror på får er fantasi lista ut. När vi spelar brukar hon agera ungefär som tjejerna i I hit it with my Axe.

Åas så är hela mitt liv fullt av spel av olika former så det kanske är lite stjärnglans ändå?

KostaFriaLigan

Warrior
Min skambo (inte fru än) suckar över att jag sitter och tänker på rymden hela tiden, skriver scenarion på kvällarna och är allmänt borta, men tycker det är coolt att jag har en hobby och att jag inte är en jock.

Dessutom läste jag i kön på Konsum (på framsidan av en tidning för kvinnor) att nördar är bäst i sängen. För att citera - "FYI, Nerds know how!". Antagligen en sanning.

Det kanske inte svarar på frågan, men whatever :gremwink:

EDIT: Det kan iofs vara andra sorts nördar, typ såna som samlar på vinylskivor el dylikt.

MrG

Swashbuckler
SchteeekarN^ said:
w176 said:
- Kvinnor är bra på att inkludera kvinnor och det kan nog dra in henne.
Vart hittar man kvinnor som är intressarad av rollspel , finns det äns något sådant eller är det bara myt? :gremblush:

-/schteeekarN^ tycker det skulle vara bra variation med lite kvinnliga spelare
Jag hittade min fru på GothCon... Fast man kan hitta dem överallt, kruxet är att alla inte vet om sitt intresse ännu :gremwink:

-Gunnar (som till skillnad från Marco får spelleda sin fru)

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Konrad Konvalj said:
Det jag är ute efter är helt enkelt att få reda på hur övriga forumiters fruar/män ställer sig till rollspelandet.
Min bättre hälft är fientlig mot spelandet. Det tar för mycket tid, pengar och uppmärksamhet tror jag, dessutom tycker hon att jag blir "helt annorlunda" när jag spelar. Fientligheten minskar dock med tiden. Hon har nu (efter 10 år) slutat att stöna varje gång jag nämner spel och hon tror inte längre att det är olagligt.

//EvilSpook

Konrad Konvalj

Myrmidon
EvilSpook said:
Konrad Konvalj said:
Det jag är ute efter är helt enkelt att få reda på hur övriga forumiters fruar/män ställer sig till rollspelandet.
Min bättre hälft är fientlig mot spelandet. Det tar för mycket tid, pengar och uppmärksamhet tror jag, dessutom tycker hon att jag blir "helt annorlunda" när jag spelar. Fientligheten minskar dock med tiden. Hon har nu (efter 10 år) slutat att stöna varje gång jag nämner spel och hon tror inte längre att det är olagligt.

//EvilSpook
Härligt att vi har minst en till som har en fientligt inställd spelar-fru här på forumet! Jag är inte ensam i denna värld av rollspelare.. Det finns alltså fler som inte har sin spelar-fru i soffan som antingen deltar eller solar sig i glansen från SL´s/Spelarens magnifika rollspelande.

Senast igår fick jag höra att någon tagit livet av sig för att han spelade rollspel.. Dock så tror inte min sambo att jag är så hardcore.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Konrad Konvalj said:
Härligt att vi har minst en till som har en fientligt inställd spelar-fru här på forumet! Jag är inte ensam i denna värld av rollspelare..
:gremsmile:
Du har min sympati!

//EvilSpook

solvebring

Superhero
Det mesta av sådana åsikter beror ju på okunskap, en okunskap som är så stor som den är tack vare till exempel media som gärna ofta svartmålar spelkulturen. Verkar vana någon sorts mediatradition som hänger i från då till exempel rollspel och lajv växte fram och var någonting främmande. Jag tycker just därför att ni ska försöka förklara så mycket som möjligt om er hobby för era sambos. Jag menar, hur ska de förstå sig på den om ingen förklarar den? :gremwink:

Varför inte, nästa gång det kommer på tal, berätta varför det kostar så mycket pengar, varför prylarna behövs och vad de används till och varför det tar lång tid att spela osv.

tull

Hero
Alltså det finns ju andra sorters rollspel som man kan prova på med sin partner om bordsrollspel inte verkar så sexigt. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Har du inte hört den där "min kompis kompis, brorsas syrras kompis"-storyn med de som ska prova "rollspel"?

En kille och en tjej ska ha lite skoj men för att göra det lite roligare ska de "rollspela" lite. Storyn bakom är att han är stålmannen och har precis räddat en stackars flicka (sin tjej) i nöd från en elak skurk som bundit henne naken i sängen. Räddaren ska såklart få lite romantik som belöning. För att skoja lite med sin sambo då stålmannen gör entré klättrar han upp på en byrå och "flyger" ned i sängen. Problemet är bara det att han trasslar in sig i käpen och missar, smäller skallen i sängen och blir liggandes avtuppad och blödande i skalpen på golvet. Tjejen som inte vet vad hon ska göra, fastbunden i sängen medan sambon ligger omtöcknad på sovrumsgolvet, finner tillslut ingen annan råd än att börja skrika. En granne tar sig in och synen som möter denne är granntjejen bunden i sängen och en blödande stålmannen, avtuppad på golvet. :gremsmile:
... Sensmoralen av detta, spela bordsrollspel för säkerhetens skull!

Phelan

Hero
Media (OT)

En positiv sak i medialandskapet är väl i så fall Johanna Koljonen på P3 Kultur som talar mycket om rollspel (och just i denna sekund handlar det om brädspel).

Sen är väl ändå spelande generellt mycket mer accepterat idag, att man kan se dataspelsrecensioner på morgonprogrammen tex. Medvind för nörden, helt enkelt.

Mvh / Phelan

solvebring

Superhero
Re: Media (OT)

En positiv sak i medialandskapet är väl i så fall Johanna Koljonen på P3 Kultur som talar mycket om rollspel (och just i denna sekund handlar det om brädspel).
Mycket sant, hon är kort och gott awesome! :gremsmile:

Sen är väl ändå spelande generellt mycket mer accepterat idag, att man kan se dataspelsrecensioner på morgonprogrammen tex. Medvind för nörden, helt enkelt.
Det kan jag inte säga emot. Det är långt mer accepterat och mycket, mycket vanligare idag. Fast ändå är det mycket viktigt för media att notera detaljer som att mördaren spelade WoW eller att självmördaren Vampire The Masquerade eller att någon annan psykopat dessvärre råkade ha lajv som hobby. Om mördare och självmördare däremot samlar på frimärken, skådar fåglar eller dylikt så är inte det nödvändigt att nämna eller ens av något som helst intresse. Spelkulturen är fortfarande utsatt för hjordar av förutfattade låtsaspsykologi; som att en normal människa skulle bli våldsam och wacked av spel. Folk som tar åt sig spel på det sättet är wacked från början och därmed är det inte spelen som gör personen wacked eftersom denne är totalspräng redan från början, no matter.

... Nåväl, nu är vi inne på helt andra saker men i alla fall, du förstår vad jag menar med mina ovanstående ord, hur som helst håller jag ändå med dig. Det är bättre idag, men inte tillräckligt bra för att vi ska slippa rubriker som "Vampyr-rollspelare mördade sambo" även fast hans/hennes hobby egentligen är mycket oväsentlig för mordhistorian i sig. ... Väntar på den dagen det står "Arbetslös trisslottskapare mördade sambo" eller något liknande likväl, då ska jag inte gnälla så mycket mer sedan. :gremwink: Kort och gott, även om det inte är lika utpekat nu som då så ger media många gånger folk som inte är en del av hobbyn en mycket orättvis och negativ bild av den. Det är inte konstigt att partners eller närstående till gamers är oroliga med de inslagen och tidningsrubrikerna.

Phelan

Hero
Re: Media (OT)

Tja, jag som inte vill bli blind undviker ju kvällstidningarna som är bäst/värst på den sortens vinklingar. Och helt ärligt, vi är inte särskilt utsatta. Finns det minsta möjlighet till sensationalism så kommer de jävla hjonen till tabloidfabulerare göra den vinklingen. Om mördaren är son till en polis lär de säkert lyfta fram det, om han spelade CS för tio år sedan, om han bott granne med Tomas Quick osv.

Det betyder inget annat än att kvällstidningar saknar kvalitet och pressetik. Och att de får presstöd bland annat genom dina skattepengar, förstås!

Mvh / Phelan

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
solvebring said:
Jag tycker just därför att ni ska försöka förklara så mycket som möjligt om er hobby för era sambos. Jag menar, hur ska de förstå sig på den om ingen förklarar den? :gremwink:
Varför inte, nästa gång det kommer på tal, berätta varför det kostar så mycket pengar, varför prylarna behövs och vad de används till och varför det tar lång tid att spela osv.
Du har aldrig varit gift va? :gremgrin:

//EvilSpook

P.S. Knepet är att inte snacka om det och göra som man vill när de är upptagna med annat. Oavsett om det är rollspel, öl, hockey eller nåt annat.

Ymir

Liten kantbaron
Du inser att Stephen King skrivit en bok om precis det där, fast hundra mil ute i ett hus i skogen utan grannar som kan höra tjejens skrik på hjälp?

- Ymir, diggar

CapnZapp

Myrmidon
Jag tror en underliggande frågeställning är "känner jag mig skyldig för att jag är så intresserad av rollspelsnörderi?".

Vad jag vill komma till är att efter man sett vad män utsatt sina äkta hälfter för kan ni nog vara lugna: att spela rollspel är inte så illa; det kunde vara mycket mycket värre...

Och nu tänker jag på de tålmodiga kvinnor som sitter med i bilen när mannen kör 100 mil för att (inte) skåda en fågel; knåpar ihop svindyra, misslyckade hemmabyggen...

...eller har någon annan valfri mycket obekvämare, farligare, dyrare eller mer asocial hobby...