Re: Media (OT)
En positiv sak i medialandskapet är väl i så fall Johanna Koljonen på P3 Kultur som talar mycket om rollspel (och just i denna sekund handlar det om brädspel).
Mycket sant, hon är kort och gott awesome!
Sen är väl ändå spelande generellt mycket mer accepterat idag, att man kan se dataspelsrecensioner på morgonprogrammen tex. Medvind för nörden, helt enkelt.
Det kan jag inte säga emot. Det är långt mer accepterat och mycket, mycket vanligare idag. Fast ändå är det mycket viktigt för media att notera detaljer som att mördaren spelade WoW eller att självmördaren Vampire The Masquerade eller att någon annan psykopat dessvärre råkade ha lajv som hobby. Om mördare och självmördare däremot samlar på frimärken, skådar fåglar eller dylikt så är inte det nödvändigt att nämna eller ens av något som helst intresse. Spelkulturen är fortfarande utsatt för hjordar av förutfattade låtsaspsykologi; som att en normal människa skulle bli våldsam och wacked av spel. Folk som tar åt sig spel på det sättet är wacked från början och därmed är det inte spelen som gör personen wacked eftersom denne är totalspräng redan från början, no matter.
... Nåväl, nu är vi inne på helt andra saker men i alla fall, du förstår vad jag menar med mina ovanstående ord, hur som helst håller jag ändå med dig. Det är bättre idag, men inte tillräckligt bra för att vi ska slippa rubriker som "Vampyr-rollspelare mördade sambo" även fast hans/hennes hobby egentligen är mycket oväsentlig för mordhistorian i sig. ... Väntar på den dagen det står "Arbetslös trisslottskapare mördade sambo" eller något liknande likväl, då ska jag inte gnälla så mycket mer sedan.
Kort och gott, även om det inte är lika utpekat nu som då så ger media många gånger folk som inte är en del av hobbyn en mycket orättvis och negativ bild av den. Det är inte konstigt att partners eller närstående till gamers är oroliga med de inslagen och tidningsrubrikerna.