Grasshopper
Veteran
- Joined
- 2 Dec 2003
- Messages
- 34
Hej! Här är nånting jag har funderat på ett tag.
I de flesta spel jag har vuxit upp med och fortfarande spelar helst, så är det så att rollpersonerna (och ibland viktiga SLPs) inte följer samma regler som andra för moralslag och köpslående och så. Enligt reglerna är det för att rollpersonen ska kontrolleras av spelaren och denne ska få välja hur hans gubbe beter sig. (Det finns ju undantag förstås, som Skräcktabellen)
Är inte det här lite konstigt när man tänker på det? Jag tycker man nog kan se det så att spelaren har den där kontrollen över vad han ska spela för sorts gubbe när han gör den och att han får ta skeden i vacker hand och följa sina beslut sedan. Om spelaren exempelvis försöker pruta med en köpman och misslyckas, så kanske han verkligen tror att varan är värd mer än han behövt betala från början och är tvungen att köpa fast till högre pris? Eller bluffar: om spelaren slår att han blir lurad så måste han vara det? Man får ju redan lida för att vara dålig på att slåss, så varför inte för att man valt att vara lättlurad eller ful?
Jag tror det här kan leda till att folk oftare väljer mer ovanliga färdigheter också. Det har jag märkt på mina spelare att de ofta väljer ”äventyrliga” färdigheter när de gör gubbar med de sorters regler som finns nu.
Vad tror ni om att ha sådana här regler som spelaren måste följa oavsett vad för egenskap hos RPen det handlar om? Finns det kanske några spel som gör såhär redan? Och isåfall, hur går det där?
I de flesta spel jag har vuxit upp med och fortfarande spelar helst, så är det så att rollpersonerna (och ibland viktiga SLPs) inte följer samma regler som andra för moralslag och köpslående och så. Enligt reglerna är det för att rollpersonen ska kontrolleras av spelaren och denne ska få välja hur hans gubbe beter sig. (Det finns ju undantag förstås, som Skräcktabellen)
Är inte det här lite konstigt när man tänker på det? Jag tycker man nog kan se det så att spelaren har den där kontrollen över vad han ska spela för sorts gubbe när han gör den och att han får ta skeden i vacker hand och följa sina beslut sedan. Om spelaren exempelvis försöker pruta med en köpman och misslyckas, så kanske han verkligen tror att varan är värd mer än han behövt betala från början och är tvungen att köpa fast till högre pris? Eller bluffar: om spelaren slår att han blir lurad så måste han vara det? Man får ju redan lida för att vara dålig på att slåss, så varför inte för att man valt att vara lättlurad eller ful?
Jag tror det här kan leda till att folk oftare väljer mer ovanliga färdigheter också. Det har jag märkt på mina spelare att de ofta väljer ”äventyrliga” färdigheter när de gör gubbar med de sorters regler som finns nu.
Vad tror ni om att ha sådana här regler som spelaren måste följa oavsett vad för egenskap hos RPen det handlar om? Finns det kanske några spel som gör såhär redan? Och isåfall, hur går det där?