Karl Olsson
Veteran
- Joined
- 25 Apr 2010
- Messages
- 101
Kom på den här idén nu i morse och tyckte iaf själv att den var rätt bra. Men har inte funderat så jättemycket kring det än.
Vad tycks om denna idé? Både som en del av settingen och som system. Och vilket exempel tycker ni verkar bäst som mekanik?
Hela världen genomsyras av viskningar. Oftast hörs bara ett dovt mummel i bakgrunden, som av vindens tjut eller havets brus. Men koncentrar man sig riktigt noga kan man lyssna till dessa ljud. Dessa viskningar som berättar om det som varit, det som är och det som komma skall.
Att lyssna till viskningar är spelarnas sätt att få berättarmakten. De kan då bestämma hur någonting varit, är eller ska bli.
Ex 1
När man lyssnar efter viskningar slår man 1T6. Blir resultatet under eller lika med ens värde i Lyssna efter viskningar(tillfälligt namn) är slaget lyckat. Rollpersonen hör då en viskning och spelaren får berätta vad viskningen säger. Ett lyckat slag sänker ens värde i Lyssna efter viskningar med 1.
Blir resultatet över ens värde i Lyssna efter viskningar är slaget misslyckat. Viskningen berättar då om något negativt och det är spelledaren som berättar vad som händer. Ett misslyckat slag höjer ens värde i Lyssna efter viskningar med 1.
Ex 2
Man har ett visst värde i Lyssna efter viskningar. När rollpersonen lyssnar efter viskningar så markerar man att Lyssna efter viskningar har använts och spelaren berättar vad som händer. Lyssna efter viskningar går att markera lika många gånger som värdet det har.
Vill man sedan ta bort de här markeringarna måste man lyssna efter en viskning och berätta om något negativt som händer.
Att lyssna till viskningar är spelarnas sätt att få berättarmakten. De kan då bestämma hur någonting varit, är eller ska bli.
Ex 1
När man lyssnar efter viskningar slår man 1T6. Blir resultatet under eller lika med ens värde i Lyssna efter viskningar(tillfälligt namn) är slaget lyckat. Rollpersonen hör då en viskning och spelaren får berätta vad viskningen säger. Ett lyckat slag sänker ens värde i Lyssna efter viskningar med 1.
Blir resultatet över ens värde i Lyssna efter viskningar är slaget misslyckat. Viskningen berättar då om något negativt och det är spelledaren som berättar vad som händer. Ett misslyckat slag höjer ens värde i Lyssna efter viskningar med 1.
Ex 2
Man har ett visst värde i Lyssna efter viskningar. När rollpersonen lyssnar efter viskningar så markerar man att Lyssna efter viskningar har använts och spelaren berättar vad som händer. Lyssna efter viskningar går att markera lika många gånger som värdet det har.
Vill man sedan ta bort de här markeringarna måste man lyssna efter en viskning och berätta om något negativt som händer.
Vad tycks om denna idé? Både som en del av settingen och som system. Och vilket exempel tycker ni verkar bäst som mekanik?