Eftersom den där andra tråden var så negativ, och ganska omgående förvandlades till "hacka på andras favoritsätt att spela" vilket jag tycker är ganska okonstruktivt och mest skapar dålig stämning, så tänkte jag här försöka göra en insats för att försöka väga upp den.
Här är några spelartyper jag gillar, eller kanske snarare arketypiska drag som jag uppskattar:
- Researchern, som kollar upp intressanta grejer mellan spelpassen och delar med sig av dem. Det här har jag mest mött i Call of Cthulhu, där jag haft spelare som aktivt kollat upp kultur, geografi, mode, teknologi, design och så vidare mellan spelmötena och sedan delat med sig av dessa så att gruppen fått ta del av dem och kunnat införliva dem i vår gemensamma upplevelse.
- Bokföraren, som finner nöje och tillfredsställelse i att nogsamt håller reda på ledtrådar och handouts, i de fall det finns andra spelare i gruppen som inte är så intresserade av sådant eller som inte har det organisatoriska sinnelaget.
- Den eftertänksamme, som alltid försöker planera och tänka längre än ett steg framåt. Bäst tycker jag ju om när det finns flera sådana här, som kan spendera tid med att diskutera och överväga olika vägar framåt. Så länge ingen i gruppen är alltför framfusig och otålig brukar det fungera rätt bra.
- Organisatören, som ser till att spelmötena blir av – ser till att kommunikation sker, datum bokas, kontakt återupptas om den går i träda, ser till att det bokas in matpauser, tänker på det praktiska.
Överlag föredrar jag eftertänksamt, strukturerat och klara-äventyret-och-lösa-mysteriet-fokuserat spelande med inslag av culture gaming och inlevelse i rollperson och miljö. Väldigt lite egentligt drama, väldigt lite fokus på rollpersonernas målsättningar eller drivkrafter eller svagheter. Upplevelsen av och inlevelsen i mysteriet, äventyret, vill jag ha i fokus – inte min eller andras rollpersoner.
Här är några spelartyper jag gillar, eller kanske snarare arketypiska drag som jag uppskattar:
- Researchern, som kollar upp intressanta grejer mellan spelpassen och delar med sig av dem. Det här har jag mest mött i Call of Cthulhu, där jag haft spelare som aktivt kollat upp kultur, geografi, mode, teknologi, design och så vidare mellan spelmötena och sedan delat med sig av dessa så att gruppen fått ta del av dem och kunnat införliva dem i vår gemensamma upplevelse.
- Bokföraren, som finner nöje och tillfredsställelse i att nogsamt håller reda på ledtrådar och handouts, i de fall det finns andra spelare i gruppen som inte är så intresserade av sådant eller som inte har det organisatoriska sinnelaget.
- Den eftertänksamme, som alltid försöker planera och tänka längre än ett steg framåt. Bäst tycker jag ju om när det finns flera sådana här, som kan spendera tid med att diskutera och överväga olika vägar framåt. Så länge ingen i gruppen är alltför framfusig och otålig brukar det fungera rätt bra.
- Organisatören, som ser till att spelmötena blir av – ser till att kommunikation sker, datum bokas, kontakt återupptas om den går i träda, ser till att det bokas in matpauser, tänker på det praktiska.
Överlag föredrar jag eftertänksamt, strukturerat och klara-äventyret-och-lösa-mysteriet-fokuserat spelande med inslag av culture gaming och inlevelse i rollperson och miljö. Väldigt lite egentligt drama, väldigt lite fokus på rollpersonernas målsättningar eller drivkrafter eller svagheter. Upplevelsen av och inlevelsen i mysteriet, äventyret, vill jag ha i fokus – inte min eller andras rollpersoner.