Nekromanti Spelartyper

Alltså, jag vet ju inte vilka diskussioner ni brukar ha på det här forumet, nykomling som jag är, så det är väl svårt för mig att veta vilka typer av kategorier som skulle passa er bäst. Själv skulle jag nog försöka satsa på att lösa kommunikationsproblemen inom ramen för varje diskussion, men det hjälper ju knappast dig :gremsmile:

Eksem

Champion
Då förstår jag mer vilken typ du är ute efter. Ja, den ligger nära en av spelledartyperna (!) i Dungeon Master for Dummies, som kallas för World Builder. Jag är fortfarande inte riktigt säker på vad som får den här spelartypen att gå igång. Är det själva skapandet alltså?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att ta ett praktiskt exempel: jag spelar för tillfället en rollperson som kommer från en kultur som mer eller mindre är skurkarna i den ganska tunt beskrivna settingen. Jag har mycket roligt med att hitta på sedvänjor åt denna kultur ("...och när jag var tretton tog far ut mig för att jaga ned min förste ofrälse..."). Det är i någon mån knutet till skådespelandet, men inte riktigt samma sak.

Eksem

Champion
Nja, jag är nog för otydlig. Vad jag vill mena är att den här kategoriseringen traditionellt har varit användbar för många, och att den därmed kan vara användbar för oss när vi ska diskutera vad som händer vid spelbordet och hur man får ett så önskvärt resultat som möjligt när man spelar. Jag vill även mena att den framförallt har valt en hyfsat lämplig abstraktionsnivå, vilket gör den mer användbar än dina exempellistor som alla föranleder frågan: Varför?

Eksem

Champion
Då vill jag nog jämföra den med spelledartypen World Builder. Jag tycker skapande eller byggande borde vara en del av namnet i alla fall. Jag tyckte The Bullshitter antydde att det viktiga var att snacka, inte att introducera nya element, nämligen.

tull

Hero
The bullshitter tycker jag var ett jävligt bra tillägg då det beskriver mig bäst, jag älskar "the casual talk" som spelare och det är så jag spelar ut min roll mycket.
Jag brukar också lägga in historisk information och annan fluff, lore eller vad man nu kallar det för.
Detta funkar grymt bra i vår grupp då vår SL är totalt ointresserad av "fluff, lore etc" och det ger en fria händer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Då förstår jag mer vilken typ du är ute efter. Ja, den ligger nära en av spelledartyperna (!) i Dungeon Master for Dummies, som kallas för World Builder. Jag är fortfarande inte riktigt säker på vad som får den här spelartypen att gå igång. Är det själva skapandet alltså?
Ja, jag skulle säga att det är skapandet som får spelartypen att gå igång. Troligtvis rör det sig om en spelare som relativt ofta är spelledare och är van vid att få hitta på saker under spelmötena.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tyckte The Bullshitter antydde att det viktiga var att snacka, inte att introducera nya element, nämligen.
Jag väljer att följa Forge-traditionen att välja riktigt missvisande namn på mina termer. :gremwink:

/tobias

Eksem

Champion
Förslag på spelartyper

Här kommer då mitt förslag på spelartyper att använda på WRNU. Jag kommer här att välja ut de jag tycker passar, samt föreslå ett svenskt namn på dem och ge dem en kort beskrivning. Efter det kommer jag ge förslag på ytterligare diskussionspunkter kring spelartyperna och hur de kan användas.

Power Gamer - Maktspelare
Den här spelartypen spelar för att få makt inom systemets ramar. Han eller hon vill ofta "vinna" spelet. Dels genom att utnyttja systemet till sin fördel men också bara genom att spela det och uppnå mer makt.

Hack'n'slasher - Slagskämpe
Slagskämpen använder rollspelandet som en ventil. Han eller hon vill att spelet skall koncentrera sig kring våldsamma situationer med mycket aggression och adrenalin.

Explorer - Utforskare
Det här är en spelare som vill utforska spelvärlden och se allt som den kan erbjuda. Han eller hon ägnar gärna tid åt beskrivningar av spelvärlden, både vid spelbordet och genom att läsa och diskutera spelvärlden och dess möjligheter.

World Builder - Kreatör
Kreatören är en spelare som vill skapa världen. Han eller hon älskar tomma utrymmen som kan fyllas med egna idéer. Den här spelaren vill inte bara bidra till den delade fantasiupplevelsen genom att agera i den utan vill lägga till nya element som han eller hon uppfattar som intressanta.

Actor - Skådespelare
Den här spelaren vill leva ut sin rollperson. Spelet är en scen där strålkastarljuset är riktat mot rollpersonen. Skådespelaren finner nöje i att agera ut sin rollpersons känslor, fundera på hur han eller hon skulle reagera i ett givet tillfälle och sedan agera ut det.

Immersionist - Inlevelsespelare
En sådan här spelare vill känna sig som sin rollperson. Han eller hon vill uppleva samma saker som rollpersonen upplever och vill att spelupplevelsen skall kännas så verklig som möjligt.

Thinker - Problemlösare
Tänkaren älskar pussel, gåtor och problem. Han eller hon vill att spelet skall innehålla kluriga element att fundera över och lösa. Det kan vara allt från taktiska utmaningar till faktiska gåtor.

Watcher - Betraktare
Den här spelaren är mindre intresserad av att aktivt delta i själva spelet utan föredrar att se på. Det är en spelartyp som ofta mest är med och spelar för att kompisarna tycker att det är roligt, men inte nödvändigtvis.

Instigator - Anstiftare
Den här spelaren vill använda spelandet som ett sätt att testa saker som kanske inte annars vore möjliga eller rentutav farliga. Anstiftaren är en provokatör. Han eller hon vill testa gränser och se vad som händer.

Håller ni med om dessa spelartyper? Finns det någon typ av spelare ni känner till som har drivkrafter som inte ryms under någon av ovanstående kategorier? Har jag beskrivit någon av dem fel eller missat en viktig aspekt?

Vad kan vi då använda spelartyperna till? Jag har två diskussionspunkter som intresserar åtminstone mig och som jag skulle vilja se samtal kring.

Hur får vi roligt?
Utan att gå in djupare på verkliga motiveringar till varför vi människor ägnar oss åt fritidsaktiviteter så nöjer jag mig här med att sammanfatta alla dessa anledningar under paraplyet "att ha roligt". Vi spelar rollspel för att ha roligt men de olika spelartyperna uppfattar olika delar av hobbyn som rolig. Frågan är alltså hur vi kan göra för att olika spelartyper ska ha roligt.

Hur gör vi det som spelledare?
Hur gör vi det som spelkonstruktörer?
Hur gör vi det som scenariokonstruktörer?
Hur gör vi det som spelare?

Hur påverkar olika spelartyper gruppdynamiken?
Det finns ett antal faktorer som påverkar hur en grupp fungerar och spelartyper är blott en av dem. Dock så är det en intressant faktor.

Hur fungerar de olika spelartyperna tillsammans?
Är vissa sammansättningar bättre än andra?
Hur kan vi ta hänsyn till andra spelartyper?
Hur kan vi få andra spelartyper att ta hänsyn till oss?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Förslag på spelartyper

Jag tycker att det känns som en relativt komplett sammanfattning, och din beskrivning (och namngivning) av kreatören är mer korrekt och koncis än den jag lyckades prestera.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Jag har två diskussionspunkter som intresserar åtminstone mig och som jag skulle vilja se samtal kring.

Hur får vi roligt?
Utan att gå in djupare på verkliga motiveringar till varför vi människor ägnar oss åt fritidsaktiviteter så nöjer jag mig här med att sammanfatta alla dessa anledningar under paraplyet "att ha roligt". Vi spelar rollspel för att ha roligt men de olika spelartyperna uppfattar olika delar av hobbyn som rolig. Frågan är alltså hur vi kan göra för att olika spelartyper ska ha roligt.

Den här första punkten är nog den som väger tyngst för mig - men, den är också jättestor. Jag tror däremot på riktigt att man genom att abstrahera de här "spelartyperna", och säga att man inte är A eller B utan att man är mycket A, gärna B men oftast inte är C, kan få en del att bygga på när man konstruerar sitt spel, sin kampanj, sin rollperson.

Jag tänker mig till exempel att mitt kommande spel Scriptura framförallt vänder sig till Utforskare, Skådespelare, Problemlösare och Inlevelsespelare. Då har jag en utgångspunkt - vad är viktigt för de här spelartyperna? Hur konstruerar jag en värld som passar dem, hur sätter jag ihop materialet så att det hjälper spelledare att skapa kampanjer som innehåller mycket av det varje typ gillar men så lite som möjligt av vad de ogillar?

Och eftersom Scriptura kommer att ha en "officiell kampanj": Hur skriver jag kampanjen, så att den trycker på rätt knappar hos just den här målgruppen? Hur balanserar jag utforskandet av världen mot utforskandet av rollpersonerna? Hur bygger jag in fästytor i kampanjen som tilltalar och funkar bra med de här spelartyperna?

Asså, såna grejer.

//Krank, med dagens mest intetsägande inlägg

bozar_UBBT

Warrior

Eksem said:
Jag tycker nog spelledarrollen ofta är lite av ett ont måste då någon måste spelleda. Att ha kul som spelledare är aldrig prioritet för mig men jag tycker nog att det är roligt att agera som SLP samt med spelare som lever sig in i sina roller då det kan resultera i underhållande situationer och icke-planerade konflikter mellan karaktärerna.
Som spelare är det lättare de de flesta välgjorda äventyr nästan uteslutande blir roliga hur man än gör.

Hur fungerar de olika spelartyperna tillsammans?
Är vissa sammansättningar bättre än andra?
Hur kan vi ta hänsyn till andra spelartyper?
Hur kan vi få andra spelartyper att ta hänsyn till oss?
Jag anser att det kan vara väldigt svårt att sätta samman en grupp av olika spelartyper. Mest tjafs brukar det bli om Hack'n'slashers eller power gamers och actors/immersionists samt ibland thinkers. Spelstilarna går lite mot varandra då de har så väldigt olika mål och inte prioriterar karaktärens välbefinnande i samma utsträckning. Däremot anser jag att explorers och watchers är väldigt flexibla och kan antagligen passa med alla spelartyper.

För både spelarnas och sin egen skulle tycker jag man kan prata igenom huvuddragen om hur kampanjen ska vara så alla är överens om vad som ska uppnås. Är det någon spelare som inte tycker att de får utlopp för sin spelstil så kan man antingen förändra kampanjen eller slopa den. Dock så brukar vissa hardcore power gamers och actors ha svårt att anpassa sig till något som inte alls passar deras uppfattning.

krank

bozar said:
Jag tycker nog spelledarrollen ofta är lite av ett ont måste då någon måste spelleda.
det där är ett intressant fenomen - i nästan alla spelgrupper jag varit i har vi nästan slagits om spelledarrollen. I gruppen uppe i Hudiksvall var vi tre spelledare och två spelare, och varje spelledare hade alltid nånstans mellan två och åtta kampanjer vi ville dra igång...

Jag anser att det kan vara väldigt svårt att sätta samman en grupp av olika spelartyper. Mest tjafs brukar det bli om Hack'n'slashers eller power gamers och actors/immersionists samt ibland thinkers. Spelstilarna går lite mot varandra då de har så väldigt olika mål och inte prioriterar karaktärens välbefinnande i samma utsträckning.
Här har du en poäng - jag försökte göra lite samma poäng tidigare, när jag skrev att man kunde använda spelarrollerna inte som spelarroller (ytterst få spelare tillhör bara en grupp, och få spelare anammar någon roll helt) utan som nåtslags mätare för vad olika spelare tycker är roligt - och även när det gäller att synkronisera förväntningarna inför en kampanj. Om man ska köra en CoC-kampanj t.ex, utan att vilja berätta att det är just CoC som gäller, så kan man säga att man tänkte köra en skräckkampanj - men skräck är brett, så det vore kul att kunna fylla på med att man inte tänkt sig så mycket buttkicking, utan ett stort fokus på thinking, acting och immersion samt problemlösning (nu blandar jag språk hejvilt, lev med det). Och, till exempel, att man helst inte ser så mycket watching, eftersom casual-spelare ofta inte drar sitt lass vad gäller vare sig immersion eller utagerande som skapar stämning.

Arfert

Facit

Tycker också det där med att ingen vill vara spelledare känns konstigt, det är inte min erfarenhet...

/T

Ond bråd död

Swashbuckler

Går kategorierna att översätta till klasser/klaner/yrken/raser? T ex hur skulle vampire-klaner se ut som fyllde funktionen för var och en av de olika kategorierna?

krank

HJK said:
Går kategorierna att översätta till klasser/klaner/yrken/raser? T ex hur skulle vampire-klaner se ut som fyllde funktionen för var och en av de olika kategorierna?
Bara om man får multiklassa =)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Att spela magic-user i tidiga versioner av D&D innebär att man hamnar i en extrem thinker-roll under åtminstone de första levlarna. Du har 1d4 hit points och en magic missile om dagen -- resten får du ordna på egen hand.

Sodivra

Champion

Eftersom du vill skapa ett gemensamt språk för oss forumanvändare så ska det absolut upp på wikin. Om jag vill binda ihop dem på något sätt, vad ska jag kalla dem då? "Jonas Spelartyper"? :gremsmile:

För övrigt var det intressant att hitta Instigator i DMG:en, eftersom jag nyligen hade mött min första Instigator, var helt obekant med den spelstilen. Hon ville inte direkt provocera dock, utan bara "ställa till det" ungefär. Spelade en aspergersrollperson som inte fattade när hon hamnade i dåligt sällskap och ställde till det för sin släkt i vår kampanj.

(Däremot blev spelaren ganska nervös när det visade sig att rollpersonen råkat hjälpa till att sprida pesten, det skulle man kunna analysera...)

Eksem

Champion

Jag vill nog inte kalla det "Jonas Spelartyper" eftersom det ju inte är mina spelartyper, utan andras :gremsmile:

Kan det inte bara heta Spelartyper, eller nåt?

Instigator, eller Impulsive Adventurer som den hette i Dummies-boken, har hjälpt mig väldigt mycket att göra spelet roligare för några spelare som jag har spelat med sen jag var typ 11 utan att hitta den gemensamma nämnaren för vad som fick dem att gå igång. Jag hade nämligen tolkat deras spelstil som att de var missnöjda med något men inte riktigt vetat vad.

bozar_UBBT

Warrior

krank said:
bozar said:
Jag tycker nog spelledarrollen ofta är lite av ett ont måste då någon måste spelleda.
det där är ett intressant fenomen - i nästan alla spelgrupper jag varit i har vi nästan slagits om spelledarrollen. I gruppen uppe i Hudiksvall var vi tre spelledare och två spelare, och varje spelledare hade alltid nånstans mellan två och åtta kampanjer vi ville dra igång...
Det har ju helt enkelt att göra med vilka man kör med men faktum är att det ställs ganska höga krav på en spelledare som ska kunna regler utantill och skriva fängslande uppdrag. Jag har varit spelledare så många gånger att jag inte kan räkna det men tycker i ärlighetens namn det är mycket roligare att spela en karaktär samt att slippa slå tärningar, huvudräkning och anteckna. En bra spelledare ser ju till att spelet har ett sånt flyt så att spelarna knappt märker av regel och speltekniska delar av spelet. Som spelare vill man kanske t.ex. ha detaljerade strider men för SL innebär ju detta massor av jobb.

Spelar man med många som kan reglerna väldigt bra så sitter ju inte samma personer och jobbar fram äventyr vecka ut och in och det blir roligare, för att inte nämna variationen i spelet. Senast vi slogs om spelledarrollen var nog Starwars D20 för den världen ansåg sig alla kunna så bra och reglerna var lätta.

Om man ska köra en CoC-kampanj t.ex, utan att vilja berätta att det är just CoC som gäller, så kan man säga att man tänkte köra en skräckkampanj - men skräck är brett, så det vore kul att kunna fylla på med att man inte tänkt sig så mycket buttkicking, utan ett stort fokus på thinking, acting och immersion samt problemlösning (nu blandar jag språk hejvilt, lev med det). Och, till exempel, att man helst inte ser så mycket watching, eftersom casual-spelare ofta inte drar sitt lass vad gäller vare sig immersion eller utagerande som skapar stämning.
Fast man kan ju inte riktigt tvinga på en spelare en roll, jag själv skulle ha väldigt svårt att bli påtvingad t.ex. en thinker roll för jag kan inte tolka och sovra samt hitta lösningar som en thinker gör. Jag skulle nästan säga att man föds in i en spelartyp och jag tror väldigt få kan ändra sitt spel särskilt radikalt. Spelare som blir påtvingade immersion eller acting brukar inte vara särskilt bra på det om de inte gillar det heller.