Re: Förslag på spelartyper
Eksem said:
Jag har två diskussionspunkter som intresserar åtminstone mig och som jag skulle vilja se samtal kring.
Hur får vi roligt?
Utan att gå in djupare på verkliga motiveringar till varför vi människor ägnar oss åt fritidsaktiviteter så nöjer jag mig här med att sammanfatta alla dessa anledningar under paraplyet "att ha roligt". Vi spelar rollspel för att ha roligt men de olika spelartyperna uppfattar olika delar av hobbyn som rolig. Frågan är alltså hur vi kan göra för att olika spelartyper ska ha roligt.
Hur gör vi det som spelledare?
Hur gör vi det som spelkonstruktörer?
Hur gör vi det som scenariokonstruktörer?
Hur gör vi det som spelare?
Den här första punkten är nog den som väger tyngst för mig - men, den är också jättestor. Jag tror däremot på riktigt att man genom att abstrahera de här "spelartyperna", och säga att man inte är A eller B utan att man är mycket A, gärna B men oftast inte är C, kan få en del att bygga på när man konstruerar sitt spel, sin kampanj, sin rollperson.
Jag tänker mig till exempel att mitt kommande spel Scriptura framförallt vänder sig till Utforskare, Skådespelare, Problemlösare och Inlevelsespelare. Då har jag en utgångspunkt - vad är viktigt för de här spelartyperna? Hur konstruerar jag en värld som passar dem, hur sätter jag ihop materialet så att det hjälper spelledare att skapa kampanjer som innehåller mycket av det varje typ gillar men så lite som möjligt av vad de ogillar?
Och eftersom Scriptura kommer att ha en "officiell kampanj": Hur skriver jag kampanjen, så att den trycker på rätt knappar hos just den här målgruppen? Hur balanserar jag utforskandet av världen mot utforskandet av rollpersonerna? Hur bygger jag in fästytor i kampanjen som tilltalar och funkar bra med de här spelartyperna?
Asså, såna grejer.
//Krank, med dagens mest intetsägande inlägg