Nekromanti Spelat sig själv?

Krille

Super Moderator
Re: Automateld i verkligheten..

• Hur mycket ökar sannolikheten för träff om jag skjuter mer? Det räcker med en träff för att fälla en fiende, så man behöver inte mölja tills han är köttfärs.
  • Hur mycket mer ammunition går åt? Ammunitionen ger framförallt två bieffekter: logistiken ansträngs mer och soldaterna får släpa på mer.

Azdeus

Veteran

Det har du visserligen rätt i, den som däremot har hört en Browning M2HB braka loss ställer sig nära nog upp och ber om en salva .223/5.56. Jag är mycket mer förtjust i AK4. Visst har den ett mindre magasin och väger mer men. Det finns ett jävligt bra citat från Den trettonde krigaren:
"I can't lift this!"
"Grow stronger"

Jag tycker om tyngd i vapen, dom hoppar inte på samma sätt som "plast leksakerna".

Även om du inte hör varifrån kulorna kommer så är vinandet en meter ovanför dig en god substitut.
Tycker 5.56 är en alldeles för klen ammunition. :gremcrazy:

Azdeus

Veteran

Sen är det också viss skillnad på att bekämpa enskilda mål och att bekämpa gruppmål eller fordonsmål.

Naturligtvis! Men då brukar man rätt ofta ha med sig ett par maskingevär.

Under första världskriget behövdes i snitt 10 skott för att bekämpa en person, under nästföljande världskrig 45 skott/skalle.
jag har hört att den största anledningen till att USAs förra standard karbin inte kunde skjuta automateld var att soldaterna under Vietnam kriget slösade sin ammo på automateld. Därför tillverkades M16A2 med treskottssalva istället.

Sen finns det lite specialfall också, som flygbekämpning, där man helst bör kräkas ur sig riktigt långa salvor för att helt enkelt fylla luften med bly.

Jag skulle bra gärna vilja se ett plan med semiautomat. :gremsmile:
Gillar det amerikanska flyplanet med sin 7 meter långa Gatling "kanon" som går genom hela planet. Kommer inte ihåg betäckningen på det men jag tror det kallades "Warthog" eller något i den stilen.

Magnus L

Hero
Leksaker? (OT)

förlåt mig men...

Kallar du AK5 för plastig leksak?

5.56 är en alldeles utmärkt kaliber, många patroner i maget, lätt och med en sjuhelvets utgångshastiget..930 m/s om jag inte minns helt fel..

Azdeus

Veteran
Re: Leksaker? (OT)

Det är fel av mig att kalla den kass, men jag tycker inte om den.
5.56 är en bra kaliber, liten och behändig, men jag har blivit uppfödd med 7.62 och har därför en enorm förkärlek till den.
Det jag inte tycker om med 5.56an är att den inte har samma massa som den gröve 7.62 an. Den klarar av att slå igenom mer om jag inte minns helt fel.
Jag tycker inte om vikten på den heller, den känns inte lika stadig som AK4an, jag vet inte vilken av dom som har bäst driftsäkerhet och sådant, men AK4 är min hjärtas favorit.

Magnus L

Hero
Re: Leksaker? (OT)

Den klarar av att slå igenom mer om jag inte minns helt fel.

Det har man 58:an och p-skottet till :gremwink:

Dessutom är AK5 ihopfällbar vilket är ovärderligt