Nej, jag menade att jag försökt vara mer restriktiv med de tärningsbonusar som du använde i ditt exempel. Men det är ju att kringgå RAW en smula, och kan irritera vissa spelare.CapnZapp;n131711 said:Än mitt förslag till regeländring? (jag trodde nog det skulle tolkas som hyfsat restriktivt)
Jag måste bara komma tillbaka till detta då du fortsätter att behandla din premiss som att den vore fullkomligt alldaglig.CapnZapp;n132149 said:Men om man då kan peka ut vem som helst på gatan, och vara säker i vetskapen att jag hugger ner denne på en enda träff oavsett dennes försvarsåtgärder (det kvittar ju vilken rustning du har, vilken sköld du har, eller hur bra du är på att slåss)...
Låter väldigt intressant - mycket värdefullt att få höra din syn på saken också. Misstänker att vi säkert också kommer att få se en hel del möjligheter för RP att bli starkare i Spelarboken - så att man inte måste checka i hela min-max checklistan som vi tittat på här för att slå dessa livskraftiga monster?Lilja;n132246 said:Oavsett, där kommer också monstruösa särdrag som Livskraftig att finnas med, som multiplicerar monsters Tålighet med 2, 3 och 4, i linje med vad ni skisserat här. Speltestar det i min egen hemmakampanj med stor framgång.
Jag håller med om att det är viktigt att känna sitt monster och spendera tid med att ta reda på hur monstret på bästa sätt blir en värdig motståndare.secondFANFARE;n132231 said:Jag måste bara komma tillbaka till detta då du fortsätter att behandla din premiss som att den vore fullkomligt alldaglig.
För att uppnå det du beskriver ska du:
1: Träffa med ditt anfall, om vi antar att du har 15 i ditt anfallsvärde lyckas detta i 60% av fallen mot en fiende som har ett rätt normalt kvick värde på 13. Har denne kompanjoner med "Livvakt" eller själv "Dominera" går sannolikheten att få anfalla målet i fråga ner ordentligt. Om målet sen har "Förhäxa", "Illusorisk korrigering" etc.. börjar det vara extremt svårt att träffa överhuvudtaget.
2: Uppnå övertag mot fienden, något som du bara åstadkommer enkelt om fienden är ensam.
3: Ha en RP i gruppen som satsat på ledare och hunnit genomföra sin aktiva handling att peka ut målet innan du anfaller.
4: Ha en monsterlärd RP i gruppen specialiserad på just den typ av fiende du vill ha ihjäl och hunnit förklara hur man fäller just det här monstret för er.
5: Ha hittat ett magiskt vapen av rätt typ som ger +1T4. I det officiella materialet är dessa ovanliga och kräver att du lyckats ordentligt i äventyret.
6: Ha hunnit applicera elementaressensen på dina vapen.(det finns ett i Nidningsnatt, ett i Döda Drömmars Grav, två i Väktarens Vrede.)
Om Muhefflamonstret sen låter sig bli överfallet på detta sätt förtjänar den att dö på en runda. Det montage med förberedelser som skulle leda upp till denna episka one-shot i en film skulle helt klart motivera det snabba avgörandet.
(Mer troligt när jag är SL är dock att Muhefflamonstret överfaller dig och knappast är ensamt. Alla fördelar du kan ordna kan dessutom det ordna.)
Ett mer normalt scenario i en strid på mästarnivå är att du har
Ett vapen med 1T12 i skada, djupverkande +1
En förmåga som ger +1T8 i skada (järnnäve exempelvis)
Snittskadan om du träffar blir 11.
Fortfarande mäktigt.. men ett Ärketroll har bepansring 10 och tålighet 18. Kanske än mer viktigt så har den Trollbinda III vilket kommer att göra att alla som inte klarar ett viljestark -6 får stå och titta på medan trollet äter upp dess kompanjoner en efter en och regenerar tålighet. De karaktärer som är byggda för att dela mycket skada har sällan högt i viljestark och lär få ägna mycket av striden på sidolinjen medan de försöker slå under 4.
Det du säger är inte fel, men det är enbart ett problem när man vill sätta en grupp RP mot ett legendariskt monster och ger RP alla de fördelar de kan förbereda fram ur reglerna och behandlar monstret som en dum bärsärk som bara använder sin köttarförmågor. I det fallet kommer RP att gå segrande på ett slag. Den premissen skulle dock aldrig förekomma i ett spel som jag SL:ade.
En invändning här vore att 70 erfarenhetspoäng faktiskt är en hel del och att du lagt allt på förmågor som maximerar din skada i närstrid. Jag undrar vad som skulle hända om någon.. emh.. använde "Bända Vilja" på honom?Opoopo;n132267 said:det är efter ca 70 extra xp points. Så alltså tidigt i hans karriär.
Kul att du gör det! Jag tror också att en bra balans är det som kommer vara allra bäst då det är många olika typer av spelare som spelar Symbaroum - jag hoppas att man hittar en sweet spot där alla kan ha roligt!Opoopo;n132267 said:Vill dock poängtera att jag gillar ditt sätt att tänka och jag gillar också att det ställer kvar på SLP (spelledaren) att skapa intressant och genomtänkt motstånd och inte bara slänga in en fiende med asmycket liv. Dock tror jag att en kombination av de båda skulle passa mig bäst. Möjligheten att göra vissa fiender mer tåliga men att samtidigt "tvingas" tänka taktiskt och att göra striderna mer intressanta.
secondFANFARE;n132270 said:En invändning här vore att 70 erfarenhetspoäng faktiskt är en hel del och att du lagt allt på förmågor som maximerar din skada i närstrid. Jag undrar vad som skulle hända om någon.. emh.. använde "Bända Vilja" på honom?
Förvisso och det må låta som att jag spelleder någon form av krigssimulator men så är det inte alls. En av spelarna deltar knappt i striderna utan försöker stävja våldet och hyssja styggelser när han har chansen. En annan satsar på ritualer och problemlösning och så vidare. Så satsar du allt på strid kanske det är i striden som just du ska få skina. Dock lite off-topic, sorry Zapp!
Var lite försiktig med att använda "oss" där, det råder inte precis konsensus kring din premiss och Lilja hade inte heller stött på den i speltest. Allt beror på hur SL sköter monstren och hur min-maxat spelarna approachar det hela.CapnZapp;n132363 said:För oss känns det däremot som att det förtar mycket av Symbaroums mysiga stämning när alla kan oneshotta alla andra.
Ja, kan ju vara att jag missat när de blev ställda inför rätta?CapnZapp;n131837 said:Dessutom hade jag önskat att du inte tog upp dina finurligheter som ett slags försvar av Järnringen. Allt du säger är klart användbart, förutom implikationen att du friar Järnringen.
Jag ställer mig även här på secondFANFARE's sida. Symbaroum är inte perfekt. Symbaroum är inte exakt precis hur jag vill ha det. Men det passar mig riktigt, riktigt bra. Och jag har aldrig upplevt de problemen. Trots min spelare med Rese Robust III + Järnnäve II + Stångverkan II + Akrobatik I. Eller min spelare med Haganorsskinnet + Lönnstöt III + Giftbrukare II + Magiskt vapen + Obemärkt II.secondFANFARE;n132472 said:Var lite försiktig med att använda "oss" där, det råder inte precis konsensus kring din premiss och Lilja hade inte heller stött på den i speltest. Allt beror på hur SL sköter monstren och hur min-maxat spelarna approachar det hela.