Spelbart eller ospelbart

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Lyssnade på podden Spelsnackarna och där pratade de om senaste äventyret till Coriolis, Cykladerna... Eh, uhm nånting... Hur som helst, det nämndes att äventyret var nästan ospelbart, varför kommer jag inte ihåg och det intressanta är kanske inte speciellt just detta äventyr utan mer fenomenet.

Att man upplever det som ospelbart, jag själv upplevde Kults Den svarta madonnan som ospelbar på 90-talet när jag och mina vänner spelade Kult och även flera Dod-äventyr har krävt en del för att gå att spela.

Å andra sidan har jag kunnat plocka mycket inspiration ur dessa saker till mina hemsnickrade äventyr så jag har trots det i regel tyckt att produkten varit värd sitt pris.

Vad tycker ni, finns det en gräns för hur ospelbart något kan vara innan man vill lämna tillbaka saken eller kan det kompenseras genom att produkten är inspirerande eller innehåller vissa bitar som är mycket bra.

Jag vill avslutningsvis påpeka att jag varken äger, har läst eller på något sätt vet något om Coriolis och dess kringprodukter. Det är "fenomenet" som jag vill diskutera inte klanka ned på enskilda produkter.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Jag tycker att alla äventyr jag läst till Lamentations of the Flame Princess är helt ospelbara. Har förstått att det kan vara en smaksak då vissa hävdar att de spelat dem och haft kul.
Läsningen har dock ibland varit roande (och/eller inspirerande) för all del.
Tycker det känns som att de är skrivna för att roa spelledaren mer än för att roa spelarna och gruppen.
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Jag tycker att alla äventyr jag läst till Lamentations of the Flame Princess är helt ospelbara. Har förstått att det kan vara en smaksak då vissa hävdar att de spelat dem och haft kul.
Läsningen har dock ibland varit roande (och/eller inspirerande) för all del.
Tycker det känns som att de är skrivna för att roa spelledaren mer än för att roa spelarna och gruppen.
Håller med, jag hade t.ex. stor behållning av att läsa "Bettet them any man" men den kändes inte helt enkel att spela.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Som i Death Frost Doom där
man går in i ett rum där det står en livsfarlig demon/gud och du får välja mellan att dö eller följa med guden ut och förstöra hela världen.

Visst det kanske är slutet på äventyret men det kan komma ganska tidigt om jag inte minns fel. Helt ospelbart!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Blev lite nyfiken på vad det är som anses ospelbart i Sista Cykladen så jag skummade lite i Spelsnackarnas senaste avsnitt och där lät det inte som de varken läst eller beställt det än?

Oavsett. Det är sällan (om någonsin) som jag läst något som jag skulle klassa som ospelbart. Däremot är det ganska ofta det känns som äventyr behöver anpassas för att funka med befintliga RP:s.

För tillfället spelar jag och mitt ordinarie spelgäng ingenting pga corvid19, så i nuläget läser jag bara rollspel/äventyr, vilket snarare gör att det passar mig bra att innehållet roar mig som läsare/SL än potentiella spelare.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
För mig handlar "ospelbarhet" nästan alltid snarare om mig som SL än om äventyret. Jag har till exempel väldigt svårt att spelleda äventyr med många rörliga sociala delar, med mycket intriger och saker som ska hända på annan plats än där rollpersonerna är. Sådana äventyr är "ospelbara" för mig, som i "jag kan inte spelleda dem". Det gäller också äventyr som bara innehåller en utgångspunkt och förväntar sig att spelarna tar allt initiativ och att jag som SL ska improvisera en massa; sånt har jag mycket svårt att spelleda.

Men med rätt SL… Alltså, för mig är det närmast något underligt med att spela ett äventyr precis så som det är skrivet. Det tycker jag inte ens man kan göra med mitt absoluta favoritäventyr bland tryckta dylika (Tatters of the King del 1). Så om man ställer kravet att äventyret ska kunna spelledas exakt så som det är skrivet betraktar jag nog typ alla äventyr som "ospelbara". Men om man godtar modifieringar från SLs sida, då blir plötsligt inga äventyr "ospelbara" under förutsättning att det är rätt SL.


Jag köper generellt sällan äventyr eller andra rollspelsprodukter för att spela dem. Och definitivt inte as-is. I 99 fall av 100 köper jag dem för att de är fina att se på eller bara som allmänbildning eller inspiration till mina egna projekt. De flesta Delta Green-äventyr jag köpt och läst har jag till exempel noll planer på att ens försöka spelleda, och inget av dem skulle jag kunna spelleda utan modifikationer och ytterligare justeringar. Jag vill mest se hur DG-äventyr är uppbyggda och försöka hitta några som jag kan ha som stomme ifall jag en gång bestämmer mig för att spelleda…
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Blev lite nyfiken på vad det är som anses ospelbart i Sista Cykladen så jag skummade lite i Spelsnackarnas senaste avsnitt och där lät det inte som de varken läst eller beställt det än?
Samma här. Jag tror trådstarten måste hört fel. Det förändrar ju inte trådens ämne, dock. :)
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Blev lite nyfiken på vad det är som anses ospelbart i Sista Cykladen så jag skummade lite i Spelsnackarnas senaste avsnitt och där lät det inte som de varken läst eller beställt det än?

Oavsett. Det är sällan (om någonsin) som jag läst något som jag skulle klassa som ospelbart. Däremot är det ganska ofta det känns som äventyr behöver anpassas för att funka med befintliga RP:s.

För tillfället spelar jag och mitt ordinarie spelgäng ingenting pga corvid19, så i nuläget läser jag bara rollspel/äventyr, vilket snarare gör att det passar mig bra att innehållet roar mig som läsare/SL än potentiella spelare.
Jag har upplevt på
Blev lite nyfiken på vad det är som anses ospelbart i Sista Cykladen så jag skummade lite i Spelsnackarnas senaste avsnitt och där lät det inte som de varken läst eller beställt det än?

Oavsett. Det är sällan (om någonsin) som jag läst något som jag skulle klassa som ospelbart. Däremot är det ganska ofta det känns som äventyr behöver anpassas för att funka med befintliga RP:s.

För tillfället spelar jag och mitt ordinarie spelgäng ingenting pga corvid19, så i nuläget läser jag bara rollspel/äventyr, vilket snarare gör att det passar mig bra att innehållet roar mig som läsare/SL än potentiella spelare.
Jag factcheckar och korrigerar mig själv. Det var i avsnitt 77, precis i början och de pratade om både Cykladen och Emissarien. De menade nog Emissarien och orden som användes var typ "bitvis inte spelbart".
Minnet svek mig, jag har mer fokuserat på vad som ses som spelbart eller inte mer än på deras specifika uttalande. Jag ber om ursäkt för dålig källhänvisning. Lyssna gärna själva för egen uppfattning.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Jag factcheckar och korrigerar mig själv. Det var i avsnitt 77, precis i början och de pratade om både Cykladen och Emissarien. De menade nog Emissarien och orden som användes var typ "bitvis inte spelbart".
Minnet svek mig, jag har mer fokuserat på vad som ses som spelbart eller inte mer än på deras specifika uttalande. Jag ber om ursäkt för dålig källhänvisning. Lyssna gärna själva för egen uppfattning.
Absolut ingen fara och jag är helt med på trådens frågeställning. Det här var bara utifrån nyfikenhet kring ospelbarheten i Ikonernas Nåd. Har läst ESF och påbörjat kampanjen (en av de sista grejerna min spelgrupp spelade innan covid19) man har inte sett något ospelbart vad jag kan komma på. Däremot är det precis som jag nämnde ovan en del som behöver anpassas beroende på vilka RP är. Jag kan tycka sådant pusslande för att få till fungerande incitament, skapa planteringar och involvering/investering för RP (spelarna) i berättelsen är något av det roligaste i preppen.

Angående Den sista cykladen så finns det grepp i historien som är helt lysande enligt mig. Har dock en bit kvar att läsa, så jag får återkomma med helhetsomdömet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Å andra sidan har jag kunnat plocka mycket inspiration ur dessa saker till mina hemsnickrade äventyr så jag har trots det i regel tyckt att produkten varit värd sitt pris.
Skulle se det här som min huvudsakliga behållning av nästan alla skrivna kampanjer och äventyr. Inte för att de på något sätt är ospelbara utan snarare för att de inte uppfyller mina löjligt specifik kriterier och preferenser.

Däremot lyfter jag mer än gärna spelledarpersoner, intressanta platser, eller lösa tankar, som kan ge upphov till roliga intriger eller scener.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,480
Location
Kullavik
Absolut ingen fara och jag är helt med på trådens frågeställning. Det här var bara utifrån nyfikenhet kring ospelbarheten i Ikonernas Nåd.
Hittade förövrigt inget i avsnitt 77 heller (men jag snabbspolare så kanske missade det).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
"Ospelbart" är givetvis ett överdrivet begrepp. Ingenting är ospelbart. Men äventyr kan rimligtvis vara mer eller mindre lättanvända, både på grund av försvarbara kreativa beslut, och på grund av bristfällig design. Scenariot jag skrev till ensidesscenarioutmaningen, "Röd snö", är tex ganska svåranvänt eftersom det förutsätter att spelledaren kan skildra en LSD-tripp på ett någotsånär trovärdigt vis. Detta är medvetet från min sida, för om man inte knarkat själv finns det utmärkta simuleringar av LSD-trippar på youtube som går att googla upp, och Neotech är generellt skrivet utifrån en premiss att vi förväntar oss lite av våra läsare. Därmed skulle jag hävda att Röd snö inte är ett scenario som har bristfällig design, utan bara kreativa aspekter som möjligen gör det lite mer utmanande att spelleda än många andra.

"Giovanni Chronicles", däremot, har bristfällig design, eftersom det bygger på en oändlig räls där rollpersonerna praktiskt taget är hjälplösa vittnen medan koolare, mäktigare vampyrer gör saker. Man kan givetvis hävda att det är by design och har nån slags kreativ poäng, men det vore lite som att försvara verkshöjden i Human Centipede 3.
 
Last edited:

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Håller med Ymir, inget är ospelbart, men sedan kan olika äventyr funka olika bra med olika spelgrupper och olika spelledare, och kräva olika mängd modifiering.

Jag blir tex irriterad när en massa utrymme slösas på att sätta stats på allt och alla i äventyret, eller långa "läsa upp"-texter eller detaljerade kartor. Sånt stuff improviserar jag vid behov, för mig är en halv A4 ett välbeskrivet äventyr.

Å andra sidan, jag vet många som känner sig vilse utan sådant, som vill ha allt väl specificerat och definierat. Jag vill ha inspiration, de vill ha dokumentation. Ingen har fel, man är bara olika, och man kan inte göra alla glada.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Det beror lite på vart man sätter gränsen för ospelbart. Jag lyckades aldrig ta mig genom hur man gör en RP i Burning Wheel revised så det är ospelbart på det sättet för mig. Vissa regelsystem är för mig så pass långt ifrån vad jag gillar att jag inte kommer spela dem som Modiphius 2D20. Jag menar jag har ju spelat det men jag skulle inte spelleda det om det fanns andra val.

När det gäller kampanjer och äventyr har jag aldrig stött på något ospelbart, men givetvis massvis av saker jag inte gillar. Här finns ju också ospelbarhet som i att man inser att som man själv spelar med den grupp man har kommer det inte att fungera som tänkt. Det närmast jag kommer ospelbart är äventyr som är väldigt svåra att klara som exempelvis Dark Sun-äventyret Black Flames där man har en viss tid på sig innan ett gift dödar en, och den tiden är väldigt snål.
Det känns dock som de är i undantag. Vi har kört ungefär 240 färdiga äventyr/kampanjer i min spelgrupp och jag kan inte svara för de andra spelledarna men jag har spellett 130-nåt sådana äventyr och jag brukar kunna spela dem som de är skrivna utan problem.

I en idealisk värld skulle man få lämna tillbaks något som är ospelbart. Om man ändå får ut något värde av det kan det göra det värt att behålla.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,544
Efter att ha läst bokstavligt talat hundratals äventyr så finns det en liten, liten grupp äventyr som faktiskt är ospelbara. Dessa är dock ärligt talat så dåligt organiserade, skrivna och upptänkta att de inte egentligen är äventyr.

Sedan finns det äventyr som är väldigt dåliga på sättet att sakerna som ska hända i de, inte kan hända med antingen systemet eller några spelare som inte läst äventyret. Här finns äventyr som jag personligen tycker väldigt mycket om så som Cyberskelter, Valley of Dust and Fire och Wolfmancer men mest saker som inte speltestats. Du kan inte spela de äventyren rakt av, men en spelledare kan anpassa dem så att de är spelbara... för det mesta.

Sedan finns det äventyr som suger som man kallar ospelbara. Men det handlar mer om att man tar i lite när man beskriver att något suger. De äventyren SUGER dock och man ska vara en själlös pedant för att börja bråka.

Sedan finns det äventyr som är svåra att spelleda. Här handlar det mer om att en individuell spelledare inte klarar av att spelleda dem, så de är ”ospelbara” men bara lokalt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Vad tycker ni, finns det en gräns för hur ospelbart något kan vara innan man vill lämna tillbaka saken eller kan det kompenseras genom att produkten är inspirerande eller innehåller vissa bitar som är mycket bra.
Jag har absolut läst äventyr som är så banala och klyshiga att det inte finns någon inspiration för mig där, och där den handling, de krokar, de SLP:er som finns är så ointressanta, eller rent av dåliga (vilket kan inkludera rasistiska, sexistiska, allmänt fördömmande eller bara tråkiga). att jag inte vill använda mig av dem. Dock har jag vad jag minns aldrig lagt ut pengar för ett sådant äventyr, så svårt att klaga =)

I likhet med dig kan jag nästan alltid hämta inspiration från äventyr, även om jag inte gillar dem som de är. Jag har ett exempel stående i min bokhylla som är katastrofalt dåligt i sig självt. Men jag skulle med minimal insats från min sida kunna bryta ut tre separata och ganska intressanta äventyr ur den boken, som jag antagligen inte hade kommit på själv. Väl värd de 90 spänn jag betalade för det på rea. Även om jag nog varit lite irriterad om jag betalat fullpris för det (jag var rätt fattig vid tillfället).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Dom gånger jag upplevt något som ospelbart har det oftast handlat om att jag inte är på samma våglängd som spelskaparen . Jag kan inte ta till mig hens vision och förstå hur jag skall omsätta den i praktiken , tex blir det ofta så med olika indiespel för mig att jag helt enkelt inte förstår vad det är jag skall göra med vad jag har framför mig , jag kan inte ta till mig tonen eller spelstilen . Sen så finns det ju även som folk har nämnt äventyr och spel som lider av så dålig äventyrs/speldesign så dom blir ospelbara
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Saker kan vara ospelbara om det inte går att förstå texten. Till exempel är dungarna i Silent Titans ospelbara för mig, eftersom jag inte skulle kunna beskriva hur rummen ser ut. Jag förstår det helt enkelt inte. Men någon som hajar det, eller som orkar improvisera utifrån texten, kan säkert spela det med lätthet (och jag skulle gärna vara spelare i en sådan kampanj). Det vill säga, spelbarhet handlar ju mycket om spelledarens kompetenser och preferenser, vilket ju är vad krank varit inne på redan. Det är bra att lära sig vad man gillar och behärskar. Man får mer roligt då.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,913
Just äventyr är ju lite speciella vad gäller spelbart eller ospelbart. Med en bra spelledare kan ju det mesta bli spelbart, men om vi då har ett äventyr som i sitt ursprungliga skick är ospelbart så är det ju inte mindre ospelbart för att en spelledare ändrar och lägger till såpass mycket att det blir spelbart. Har man en båt som inte är segelbar på grund av stora hål i botten så säger man ju inte att den visst är segelbar för ägaren kan ju laga hålen. Men i och med att spelledaren nästan alltid ändrar, lägger till eller tar ifrån när de spelleder ett färdigskrivet äventyr så blir det ju lite godtyckligt vart man ska dra gränsen.
 
Top