Nekromanti Spelbutik kontra butik på nätet..

Johan K

Gammal & dryg
Tänkte lite om det här med spelbutiker kontara att handla på nätet..
Allt som oftast så är det ju billigare att handla på nättet, elelr hur.. Men min fråga är, vilket är bäst om att nå ut till nya aktörer på rollspelsmarknaden ?
Jag för min del tror absolut på såpelbutiker i detta fall, eftersomm an då kan gå & kolla på det matriel som finns där & fråga dirket. Känns som det är lite svårare i en web-baserd butik...
Håller ni med mig eller är jag helt fel på det ??

Man Mountainman

Storsvagåret
Flyttad tråd

Denna tråd, som handlar om rollspel, har flyttats från OT-forumet till rollspelsforumet.

/Kalle

Storuggla

Champion
Jag håller inte med dig. Eller ja, jag vet inte vad du vill säga.

"Men min fråga är, vilket är bäst om att nå ut till nya aktörer på rollspelsmarknaden ?"

Det här jag inte begriper. Menar du att hitta nya spelare som inte spelat förut eller hitta spel du inte sett förut? Jag menar att du rekryterar inga nya spelare till hobbyn med en spelbutik. För att locka in nytt folk till hobbyn behöver man slänga in sina spel i hel vanliga leksaksbutiker och på Åhlens och sådant. Där folk kan ta upp ett och impulsköpa. Man impulsgår inte in i en mörk och svettdoftande butik som är belägrad av finniga magicnördar som högt och ljudligt citerar samma jävla Monty Python-sketcher om och om igen. Vettigt folk tar omvägar kring en sådan butik.

Om frågan gällde att hitta nya spel, då är väl en spelbutik, välsorterad sådan, fina fisken.

Storuggla, webben är bra till gladvåld däremot

Krille

Super Moderator
Men min fråga är, vilket är bäst om att nå ut till nya aktörer på rollspelsmarknaden ?
Jag för min del tror absolut på såpelbutiker i detta fall, eftersomm an då kan gå & kolla på det matriel som finns där & fråga dirket. Känns som det är lite svårare i en web-baserd butik...
Ja och nej. En produkt i en butik exponeras bättre än en produkt på nätet. Men det är väl i princip den enda fördelen.

För det första har man problem som ny rollspelsproducent att komma in i butikerna över huvud taget. Butikernas hyllytor är värdefulla saker, och de slösar helst inte bort dem på hyllvärmande indieprodukter som inte omsätts.

För det andra så har vi problemet med att rollspelsbutiker i princip inte bär sig annat än i de största städerna (Stockholm, Göteborg, Malmö), så det finns få butiker att komma in i i första rummet.

Sen har vi ju grejen med att det inte är så läbbans säkert att butikspersonal idag vet vad de sysslar med. Det är inte så säkert att de vet vad som utmärker Something Rotten In Skövde och varför man ska spela det istället för Vampire.

Man ska heller inte underskatta nätets möjlighet att bilda communities, som exempelvis här. Knatar du in i en butik och frågar om Burning Wheel så lär 90% av personalen titta frågande på dig och säga "huh?" (resterande 10% utgörs av Hunk, typ). Knatar du in på ett forum, exempelvis här, och frågar om Burning Wheel så lär det ta ungefär ett par timmar innan du har två korta introduktioner, fem länkar till recensioner, ett flamewar om artha och en Johan K som säger "jo, det är nog ett bra spel, du kan ju prova och se om du gillar det". :gremgrin:

Slutligen har vi hela grejen med "den långa svansen". Just på grund av att hyllplats är så dyrt (se "för det första") så tar butikerna in bästsäljarna. En nätbutik har över huvud taget inte det hindret, så medan den fysiska butiken kan tjäna pengar på de 5% av produkterna som är toppsäljare så tjänar nätbutiken pengar på resten.

Nackdelen med nätbutiken är förstås att man inte kan se produkten och bläddra i den (såvida man inte faktiskt bygger in en förhandstittversion av den, exempelvis så här, men det är ändå inte samma sak eftersom man inte kan få en känsla för bindningen och papperet). Däremot är jag inte helt övertygad om att det är ett problem för nybörjare att hitta spelet. Tvärtom så tror jag att en rekommendationsmekanism i stil med Amazons "kunder som tyckte om den produkten du kikar på just nu gillade också..." följt av en lista med andra produkter skulle kunna nå nya produkter mer effektivt än en rollspelsbutik.

Tänk på saken: en rollspelsbutik är ett nördtillhåll. Aldrig i helvete att en icke-nörd kliver in där, och knappt ens att en icke-rollspelande nörd går in där heller. Så nybörjaren lär ändå inte exponeras för det nya rollspelet. Det vore en annan sak om de fanns på BR Faetter eller Akademibokhandeln, där "vanligt" icke-rollspelande folk också går, men det sker i undantagsfall. Jag har hört om en Akademibokhandel, i Lerum har jag för mig, som tog in rollspel.

Amazon.com går alla in i, och de flesta rollspelare köper vanliga böcker också. Och tro't eller ej, ibland dyker rollspel upp i rekommenderat-listan. Usagi-rollspelen (båda två) brukar dyka upp när jag letar efter senaste Usagi-samlingsvolymen, och senast jag tittade på Anne Rice där så hittade jag även World of Darkness och Vampire-regelböckerna där också. Till och med World of Warcraft (ja, MMOt) brukar rekommendera Dungeons&Dragons eller WoW-rollspelet titt som tätt.

...kort sagt, överskatta inte butiken och underskatta inte nätet, speciellt inte om du är en liten rollspelsproducent från Snedhyvla.

Johan K

Gammal & dryg
Menar du att hitta nya spelare som inte spelat förut
Japp, det var det jag försökte få fram i inlägget mitt.
Sedan så håller jag med dig om det där att slänga in lite spel i en vannlig leksaksaffär.. Channsen är nogo större att folk köper där ja, istället för det där om scenariot om finniga magicnördar & Monthy Pyton-sketcher...

PAX

Jordisk Äventyrare
Akademibokhandeln i Jönköping har rollspel i sitt sortiment och precis som du skriver så är det bara de stora titlarna som de har. Men även de svenska...

Sanjuro

Warrior
Knatar du in på ett forum, exempelvis här, och frågar om Burning Wheel så lär det ta ungefär ett par timmar innan du har två korta introduktioner, fem länkar till recensioner, ett flamewar om artha och en Johan K som säger "jo, det är nog ett bra spel, du kan ju prova och se om du gillar det".
Hahaha! Priset för Veckans Sanningssägare går till Krille. Eller är det Johan K som säger sanningen? Åsikterna går isär (eller kanske jag skall säga att meningarna är delade?).

Johan K

Gammal & dryg
Eller är det Johan K som säger sanningen? Åsikterna går isär (eller kanske jag skall säga att meningarna är delade?).
Att jag säkger sanningen betvivlar jag nog.. :gremlaugh:
Men å'andra sidan, som du säger, alla har vi våra sanningar & tur är väll det. Annar så hade det blevit välldans dött på forumet.. :gremtongue: