Nekromanti Spelbutiker i Stockholm

Helmgast
Jag är ny i Stockholm och vill gärna ha en ordentlig lista på spelbutiker i Stockholm med omdöme (därför räcker inte wrnu:s länklista till). Det som vore mest intressant är butiker med asiatiska bräspel, och eftersom jag inte kan komma in på Spelwebben så kan ni la skriva nåt här? Rollspelarkultur är det väl iallafall?

Hjalle

Swashbuckler
SF-bokhandeln såklart! :grina:

SF-bokhandeln, självklart! Finfint utbud, god lukt (känner igen den direkt), trevlig personal och mycket rollspel (en trappa upp, en papperskartongspirat visar vägen) och goda möjligheter att bläddra och tjuvkika i fred. Den bästa (och tyvärr en av de få) rollspelsbutikerna, där det förutom RPG går att handla allt från riktiga svärd till nemitidningar. Allt som har den minsta anknytning till fantasy och science-fiction alltså.

Eftersom jag nästan bara köper grejor på denna vallfärdspunkt (det är typ som lajvarnas Sundbybergs textlcentrum skaru veta!) har jag inte mycket koll på övriga butiker. Tradition mitt i stan lägger allt mer ned rollspelssäljandet till förmån för bofferdataspel och plast-legolasar. För nåt år sedan kunde man köpa exakt vilket rollspel som helst där, nu har de inte ens grundreglerna för de största rollspelen.

(Tradition i Jakan, vid Visirstråket i Centrum, har nästan helt lagt ned. Jag minns att jag köpte 'Dvärgar: Stenens söner' där för en fjärran tid sedan, och då hade de det mesta. Nu är det tomt på rollspel.) :gremfrown:

Storuggla

Champion
Re: SF-bokhandeln såklart! :grina:

Vill bara tillägga att SFBokhandeln dessutom för en hoper brädspel, och det som de inte har kan de oftast ta in på ett eller annat sätt.
Traditionbutikerna i Stockholm är bedrövliga ur rollspelssynpunkt, agreed.
Staffars Serier har ett rollspel (alltså inte en produktlinje utan ett spel, ett ex), nämligen Tenchi Muyo RPG and Resource Guide. That's it. Som tur är så är SF ganska hyggligt utrustade. :gremsmile:

Storuggla, söt personal har de också

Ceram

Hero
tradition järfälla

Tradition i Jakan, vid Visirstråket i Centrum, har nästan helt lagt ned. Jag minns att jag köpte 'Dvärgar: Stenens söner' där för en fjärran tid sedan, och då hade de det mesta. Nu är det tomt på rollspel.) :gremfrown:
De sa att de valde att lägga ned rollspelsprodukter i denna lilla affär och hänvisade till Solna eller var det nu var...

/Ceram, som han köpa kanske två rollspelsböcker i Jakobsberg medan de hade sånt...

Pom

Swashbuckler
Re: tradition järfälla [ANT]

Det finns en Tradition med rollspelsprylar i Farsta Centrum.

Thomas Allvin

Veteran
Ack, nostalgi!

Jag minns när Tradition låg på Humlegårdsgatan och hade källaren till bredden fullproppad med rollspel (trångt var det!). Där köpte jag mina första rollspelsprylar (bl.a. Kandra).

[pianisten spelar: As time goes by]

DODswe4

Hero
Re: tradition järfälla

Tradition (EB games) Gallerian har lite spel grejor till Eon DoD6 & D&D

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bah, humbug! (OT)

Jag minns när Tradition låg på Storgatan och bara sålde roll- och konfliktspel (och därtill hörande grunkor). :gremsmirk:

Till Humlegårdsgatan flyttade de ju inte förrän … öh … 1985 eller nåt. Praktiskt taget nyss. :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Re: tradition järfälla

De sa att de valde att lägga ned rollspelsprodukter i denna lilla affär och hänvisade till Solna eller var det nu var...

Lika bra det; som rollspelen var placerade fick man i princip klämma sig in tillsammans med personalen bakom disken för att kunna kolla på dem. Och om man gjorde det sneglade de alltid oroligt på en, som om man var på väg ditbak för att länsa kassaapparaten...

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Bah, humbug! (OT)

Jag minns när Tradition låg på Storgatan och bara sålde roll- och konfliktspel (och därtill hörande grunkor).
Japp, de kostade mig mycket pengar...

På den tiden kunde man dessutom hitta engelska rollspel i vanliga leksaksaffärer också!

Men allting var inte bättre då, SF-bokhandeln var bara ett litet krypin stort som två telefonkiosker ute på Atlasgatan. Dessutom hade vi bara kortbyxor, det var 40 grader kallt och vi blev jagade av ylande vargar genom snöstormen i timtal för att nå fram till butiken...

Thomas Allvin

Veteran

Det är bra att ni har tävlingsinstinkten kvar killar, keep it up! :gremgrin: Men ska vi nu vara ärliga så var Trads sortiment bäst när de låg i Sturegallerian.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag minns när Tradition låg på Storgatan...
Jag minns när Tradition låg på Österlånggatan och ägdes av en grek... och Fredrik sålde spel KUMRIF* från en källare i Sollentuna.

Storgatan var ju alldeles nyss... :gremtongue:

/Mikael

* KUMRIF = Kontant Utan Moms, Rakt I Fickan

Organ

Out of time, out of mind

>Men ska vi nu vara ärliga så var Trads sortiment bäst när de låg i Sturegallerian.

Jag är böjd att hålla med. Överhuvudtaget var tillgängligheten på rollspel i Stockholm som bäst under det tidiga 90-talet. Det var innan datorer och spelkonsoller tog över spelmarknaden och det t.o.m var så att det fanns FLERA spelbutiker. Själv kunde jag ofta ses i Spel & Sånts lokaler på St: Eriksplan.

Hur kom det sig förresten att leksaksaffärerna i mitten av 90-talet bara helt plötsligt slutade sälja rollspel? Var det den glade herr Rubins larmrapporter som fick hela leksaksbranschen att kollektivt dra öronen åt sig? Nån som vet?

/Anders

Storuggla

Champion

"Hur kom det sig förresten att leksaksaffärerna i mitten av 90-talet bara helt plötsligt slutade sälja rollspel? Var det den glade herr Rubins larmrapporter som fick hela leksaksbranschen att kollektivt dra öronen åt sig? Nån som vet?"

Tja... Kult?

Storuggla, pekar med honung

Staffan

Myrmidon

Hur kom det sig förresten att leksaksaffärerna i mitten av 90-talet bara helt plötsligt slutade sälja rollspel? Var det den glade herr Rubins larmrapporter som fick hela leksaksbranschen att kollektivt dra öronen åt sig? Nån som vet?
Jag tror Rubins samt Piff & Puffs smutskastning gjorde sitt till, framför allt efter att Kult släpptes, men det som fick bägaren att rinna över var mordet i Bjuv 1994, där gärningsmännen var 16 respektive 17 år och slog ihjäl sin 15-årige polare, och gärningsmännen dessutom var rollspelare.