Nekromanti Speldator?

Arfert

Facit
Sonen vill ha tips på en speldator som ska hålla ett par år i alla fall. Typ. Vad behöver man? Vad kostar den? Vad ska han köpa till billigaste pris men tillräckliga prestanda?

Alla tips emottages med tacksamhet!

Jarl

Hero
Arfert said:
Sonen vill ha tips på en speldator som ska hålla ett par år i alla fall. Typ. Vad behöver man? Vad kostar den? Vad ska han köpa till billigaste pris men tillräckliga prestanda?

Bör ha:
CPU: fyrkärnig Intel, minst i5 (i7 egentligen bara om du ska köra tunga icke-spelgrejer också).
RAM: minst 8GB (ram är praktiskt taget gratis)
GRAFIKKORT: nvidia 660GTX (köp bara AMD om du är galen)
NÄTDEL: märkespryl på minst 5-600W, t.ex. Corsair/beQuiet/Seasonic
MODERKORT: Asus, Intel, eller Gigabyte. Du behöver inget dyrt, men ta inte det billigaste.
LAGRING: En SSD från Intel (t.ex. 330-serien) och en 1-2TB hårddisk från whoever för datalagring)
ALLT ANNAT: personlig smak och tycke eller spelar ingen roll

says I.

Arfert

Facit
Jarl said:
Arfert said:

Bör ha:
CPU: fyrkärnig Intel, minst i5 (i7 egentligen bara om du ska köra tunga icke-spelgrejer också).
MODERKORT: Asus, Intel, eller Gigabyte. Du behöver inget dyrt, men ta inte det billigaste.
LAGRING: En SSD från Intel (t.ex. 330-serien) och en 1-2TB hårddisk från whoever för datalagring)

says I.
Har du en aning om vad det går på? Och jag orkar inte sätta ihop den själv. Nej,färdigt vill jag da det, bara att köra.

Jarl

Hero
Arfert said:
Har du en aning om vad det går på? Och jag orkar inte sätta ihop den själv. Nej,färdigt vill jag da det, bara att köra.
Typ så kanske?
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10667

Har inte koll på alla som bygger färdiga datorer, man får kolla runt lite och se vad man hittar som innehåller ungefär ovanstående.

Caligo

Swashbuckler
Själv brukar jag köpa från Inet data. De brukar vara bra (och ligger i Gbg) men vet inte hur bra priser de har nuförtiden. Du kan plocka ihop precis hur du vill ha det eller välja färdiga paket.

Save

Veteran
Jarl said:
Arfert said:

Bör ha:

says I.
Mycket bra tips, men jag förstår inte varför det skulle vara galet med AMD. :gremconfused:

Jarl

Hero
Save said:
Mycket bra tips, men jag förstår inte varför det skulle vara galet med AMD. :gremconfused:
Jag spetsade till det lite. AMD:s grafikkort är generellt sett väldigt bra rent tekniskt. Tyvärr så:

a) Har de sämre drivrutiner. Buggigare, ofärdiga och inte alls samma stöd för OpenGL och icke-spelrelaterade saker. Se bara på RAGE, som nästan var ospelbart på AMD när det släpptes pga att de tagit genvägar och slarvat med implementeringen av olika funktioner i OpenGL.

b) samarbetar de inte med spelutvecklare på samma sätt som nvidia. nvidia hjälper spelutvecklare och bidrar med teknisk expertis för att spelen ska fungera bra med deras grafikkort. AMD verkar inte ha resurser eller intresse att göra detta. Det leder till att nvidia blir "default" för spel, där allt fungerar. Har man ett AMD får man den generiska standarden, och inte alls lika buggtestat.

Så varför göra det jobbigt för sig och köra AMD? (Om man inte vill främja konkurrens dårå)

Save

Veteran
Jarl said:
Save said:
Jag spetsade till det lite. AMD:s grafikkort är generellt sett väldigt bra rent tekniskt. Tyvärr så:

a) Har de sämre drivrutiner. Buggigare, ofärdiga och inte alls samma stöd för OpenGL och icke-spelrelaterade saker. Se bara på RAGE, som nästan var ospelbart på AMD när det släpptes pga att de tagit genvägar och slarvat med implementeringen av olika funktioner i OpenGL.

b) samarbetar de inte med spelutvecklare på samma sätt som nvidia. nvidia hjälper spelutvecklare och bidrar med teknisk expertis för att spelen ska fungera bra med deras grafikkort. AMD verkar inte ha resurser eller intresse att göra detta. Det leder till att nvidia blir "default" för spel, där allt fungerar. Har man ett AMD får man den generiska standarden, och inte alls lika buggtestat.

Så varför göra det jobbigt för sig och köra AMD? (Om man inte vill främja konkurrens dårå)
Ok som tillspetsning var det ganska kul. Jag tror dock att man kan hamna i fallgropar med vilket grafikkortsmärke man än köper. Jag bytte från Nvidia till Amd för att det var problem med ett spel, men sen har jag upplevt liknande problem som du sätter ord på i andra spel. Möjligen bör man ha båda för att byta mellan :gremtongue:

Helst kanske man ska kolla på varje spels spelforum för att kolla upp specifika problem med vissa grafikkort, för de spel man vill spela.

Jarl

Hero
Save said:
Helst kanske man ska kolla på varje spels spelforum för att kolla upp specifika problem med vissa grafikkort, för de spel man vill spela.
Kan man göra, men det kommer nya spel hela tiden. Därför talar jag generellt; nvidia satsar resurser på att spel ska fungera med och specifikt stödja deras grafikkort, AMD gör det inte, så generellt sett, ger nvidiakort en bättre upplevelse.

Save

Veteran
Jarl said:
Save said:
Kan man göra, men det kommer nya spel hela tiden. Därför talar jag generellt; nvidia satsar resurser på att spel ska fungera med och specifikt stödja deras grafikkort, AMD gör det inte, så generellt sett, ger nvidiakort en bättre upplevelse.
Låter som att du gör reklam för eller annars har en förkärlek för Nvidia :gremwink: :gremtongue:

AMD har 50 filialer världen över varav 12 stycken forsknings- och utvecklingscentran för APU:er, dvs accelerated processing units, som ska accelerera bl.a. grafikrutiner i spel. De har 11 700 anställda och ansågs ha den snabbaste grafikprocessorn i Radeon HD 7970. Vidare har de en särskild produktlinje inriktad just på spel och spelare kan välja grafikkort för "casual", "online", "hardcore" eller "ultra high resolution" spelande.

I AMD:s GCN (graphics core next) har de utvecklat ett system för att förbättra den generella användbarhetet i grafikprogram. T.ex. används PRT:er (Partially Resident Textures) för att programmerare ska slippa att ladda texturer till minnet i förväg. PRT:er används redan i dagens spelmotorer, som i ID Softwares ID Tech 5 och AMD arbetar för att den här sortens GCN-funktioner kommer att finnas i de världsledande spelen genom samarbete med speltillverkarna.

Nu är jag för varken eller, av Nvidia och AMD, men jag tycker om nyanserade råd =)