Nekromanti Speldrömmar

thark

Hero
Right, jag har ett datorspel jag vill se, och som jag drömt om länge. (Jag har rantat på mina stackars RL-bekanta om det här konceptet i... åtminstone fem-sex år.)

Det är ett flerspelarspel där man spelar "bridge crew" på ett rymdskepp (i en rymdoperavärld där skeppen är STORA, där man brassar på från bredsidor, "riktig" fysik gäller, osv).

Varje spelare har en avskiljd post; en spelare har vapenkonsol, en har navigation, osv. (Jag vet inte riktigt vad den exakta uppdelningen ska vara.) En spelare är kapten, och har ingen direkt kontroll över skeppet men koordinerar de övriga.

Var och en av posterna—och det här är centralt för att spelkonceptet ska funka—är tillräckligt komplex och meningsfull för att verkligen kräva en separat spelare, och tillräckligt intressant för att den spelare ska ha spel. Och interaktionen däremellen ska vara såpass komplex att kaptenens roll och också är avgörande.

Blir detta j---igt svårt att genomföra vettigt? Ja. Det finns ju goda skäl till att jag inte har mer konkreta idéer kring exakt hur det ska se ut. :)

Sen ska spelet förstås vara MMO såtillvida att slag sker mellan grupper (eller t o m större flottor?) av sådana skepp (dvs vardera styrda av en grupp spelare). (Man kan förstås tänka sig att andra skepp AI-styrs, dock; det centralt vitktiga för konceptet är den individuella spelargruppen.) (Däremot tänker jag mig inte persistant world-MMO (som E&B eller Eve); det är en taktisk/strategisk simulation av rymdslag.)

Gaddäm, det skulle äga.

Troberg

Sinister eater
Kanske inte ett datorspel, men ta en titt på Battlestations från Gorilla Games. Du kommer att gilla det.

thark

Hero
Jag vill minnas att det funnits ett Star Trek-brädspel med en mekanism som liknar vad jag är ute efter.

Men den immersiva datorspelsupplevelsen är nu en viktig del av den här drömmen. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men idag är det ju typ värre med isometriskt (i 2d antar jag) än fancy 3d...
Vaddå "värre"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Isometric_projection förresten, där kan man se precis vad isometriskt är...

//Krank, som allvarlgit börjat fundera på hur han skulle kunna lägga upp arbetet med Illuminati för att det ska gå att genomföra - typ, börja litet och sedan avancera. Börja utan AI till att börja med. Fast troligen skulle han antingen få skriva i PHP (onlinespel skulle iofs vara coolt) eller lära mig C++

Zire

Swashbuckler
Med värre menade jag typ "mindre lön för mödan". Och det var den stora mängden verktyg för 3d applikationer som jag tänkte på. I t.ex. c# så behöver man ju knappt kunna programmera för att få till en grundläggande 3d-motor.

Isometrisk vy kan ju både göras via "korrekt 3d" (med en isometrisk projektion) eller via 2d grafik. Det första skulle jag nog rekommendera för c++ (och OpenGL via typ Ogre3D eller nått sånt) och det sista för php. Men det beror ju också på vad ens grafiker är bra på.

Lindenius

Swashbuckler
dynamisk konsekvens

Jag skulle framför allt vilja ha en dynamisk värld med konsekvens.

Jag tycker till exempel det är jättetrist när man löser ett uppdrag i WOW som går ut på att störta någon småpåve någonstans och sedan får detta konsekvenser i spelvärlden i form av… ingenting.

Suck… jag antar att det är därför som jag fortfarande tycker rollspel äger datorspelandets nötter.

//erik. tjohoo

Anders Åstrand

Swordsman
Ett RTS till NES har jag vart riktigt sugen på att skriva rätt länge. Problemet är bara att jag är kapabel att skriva spelmotorn, men att rita fina saker eller hitta på/balansera reglerna är jag helt värdelös på. Och en motor utan spel är rätt oinspirerande att skriva.

Dessutom har jag nog inte tid ändå, så det är lika bäst.

Zire

Swashbuckler
Vad hade du tänkt att köra för kontroll till den? Det brukar ju kunna vara lurigt när man inte har någon mus...

Anders Åstrand

Swordsman
Jag har funderat lite på det. Att styra en pekare med styrkorset är ju rätt B. Men eftersom det inte kommer vara så mycket units igång (NES:en har helt enkelt inte kapacitet att greja det på ett bra sätt) tänkte jag att man kanske kunde ha någon knapp för att cykla igenom unitsen på skärmen för att välja eller något.

Zire

Swashbuckler
Ja det lät som en bättre lösning. Kanske också går att dela in enheter i grupper också, där man kan ge alla i gruppen order samtidigt?