Right, jag har ett datorspel jag vill se, och som jag drömt om länge. (Jag har rantat på mina stackars RL-bekanta om det här konceptet i... åtminstone fem-sex år.)
Det är ett flerspelarspel där man spelar "bridge crew" på ett rymdskepp (i en rymdoperavärld där skeppen är STORA, där man brassar på från bredsidor, "riktig" fysik gäller, osv).
Varje spelare har en avskiljd post; en spelare har vapenkonsol, en har navigation, osv. (Jag vet inte riktigt vad den exakta uppdelningen ska vara.) En spelare är kapten, och har ingen direkt kontroll över skeppet men koordinerar de övriga.
Var och en av posterna—och det här är centralt för att spelkonceptet ska funka—är tillräckligt komplex och meningsfull för att verkligen kräva en separat spelare, och tillräckligt intressant för att den spelare ska ha spel. Och interaktionen däremellen ska vara såpass komplex att kaptenens roll och också är avgörande.
Blir detta j---igt svårt att genomföra vettigt? Ja. Det finns ju goda skäl till att jag inte har mer konkreta idéer kring exakt hur det ska se ut.
Sen ska spelet förstås vara MMO såtillvida att slag sker mellan grupper (eller t o m större flottor?) av sådana skepp (dvs vardera styrda av en grupp spelare). (Man kan förstås tänka sig att andra skepp AI-styrs, dock; det centralt vitktiga för konceptet är den individuella spelargruppen.) (Däremot tänker jag mig inte persistant world-MMO (som E&B eller Eve); det är en taktisk/strategisk simulation av rymdslag.)
Gaddäm, det skulle äga.
Det är ett flerspelarspel där man spelar "bridge crew" på ett rymdskepp (i en rymdoperavärld där skeppen är STORA, där man brassar på från bredsidor, "riktig" fysik gäller, osv).
Varje spelare har en avskiljd post; en spelare har vapenkonsol, en har navigation, osv. (Jag vet inte riktigt vad den exakta uppdelningen ska vara.) En spelare är kapten, och har ingen direkt kontroll över skeppet men koordinerar de övriga.
Var och en av posterna—och det här är centralt för att spelkonceptet ska funka—är tillräckligt komplex och meningsfull för att verkligen kräva en separat spelare, och tillräckligt intressant för att den spelare ska ha spel. Och interaktionen däremellen ska vara såpass komplex att kaptenens roll och också är avgörande.
Blir detta j---igt svårt att genomföra vettigt? Ja. Det finns ju goda skäl till att jag inte har mer konkreta idéer kring exakt hur det ska se ut.
Sen ska spelet förstås vara MMO såtillvida att slag sker mellan grupper (eller t o m större flottor?) av sådana skepp (dvs vardera styrda av en grupp spelare). (Man kan förstås tänka sig att andra skepp AI-styrs, dock; det centralt vitktiga för konceptet är den individuella spelargruppen.) (Däremot tänker jag mig inte persistant world-MMO (som E&B eller Eve); det är en taktisk/strategisk simulation av rymdslag.)
Gaddäm, det skulle äga.