Spelet får XP!

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Efter "Spelaren får XP" och "Spelledaren får XP" kommer naturligtvis nästa fråga som ett brev på posten. Vilka spel finns det där spelet förändras allteftersom man spelar det? Jag gjorde ju det i Se och göra i Aliatra, där man när man spelar skriver in information i boken som finns kvar nästa gång någon spelar med den boken, så att varje fysisk bok blir unik med tiden. Men jag kan ju inte ha varit först med idén, så vad finns det för andra spel där spelet levlar så att det förändras över tid?
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Efter "Spelaren får XP" och "Spelledaren får XP" kommer naturligtvis nästa fråga som ett brev på posten. Vilka spel finns det där spelet förändras allteftersom man spelar det? Jag gjorde ju det i Se och göra i Aliatra, där man när man spelar skriver in information i boken som finns kvar nästa gång någon spelar med den boken, så att varje fysisk bok blir unik med tiden. Men jag kan ju inte ha varit först med idén, så vad finns det för andra spel där spelet levlar så att det förändras över tid?
Jag höll på att säga alla spel med expansioner, men jag misstänker att det inte är det du menar? 😉

Whitehack med anteckningsbok är nog det närmaste som jag har kört, men det är nog ändå inte riktigt rätt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,264
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Kan inte komma på det (annat än min ofärdiga hastigt utslängda "Älska ditt öde"). Men som någon sa RPG-Legacy där man öppnar en förseglad del eller river ut, eller skriver in, borde det ju kunna finnas mer av.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,177
Location
Rissne
Är inte det lite tanken med "rulings not rules"? Att man liksom har en ganska minimal regelbas från början, och sen när man behöver nå't så gör man en ruling och kanske skriver man ner den…

Det är lite så Rotsystem är tänkt att funka iaf. Att om man behöver en regel för nåt eller inte tycker den som finns funkar, så ändrar man. Och så i slutänden landar man i att ha typ 16 pärmar husregler till Eon (eller hur det nu var)… =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Är inte det lite tanken med "rulings not rules"? Att man liksom har en ganska minimal regelbas från början, och sen när man behöver nå't så gör man en ruling och kanske skriver man ner den…

Det är lite så Rotsystem är tänkt att funka iaf. Att om man behöver en regel för nåt eller inte tycker den som finns funkar, så ändrar man. Och så i slutänden landar man i att ha typ 16 pärmar husregler till Eon (eller hur det nu var)… =)
Just det, det funkade ju så i OSR-kampanjen jag spelade. Minimalistisk grund, sedan en massa specialregler för att vara konsekvent i olika situationer. Det besparar ju också mödan med att lära sig ett komplext spelsystem.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,476
Location
Uppsala
Känns som att det är rätt många spel där möjligheter låses upp i takt med att spelet fortlöper, t.ex. högre nivå av spells, nya typer av feats/powers, nya typer av klasser, nya typer av monster/faror, etc.

Oftast är det ju dock kopplat till rollpersonernas XP-nivå på något sätt.

I Ars Magica finns det någon idé om att ett covenant går igenom olika faser i form av Spring, Summer, Autumn och Winter, men det är mer kampanjen som får XP (ännu en grej som kan få XP :) ) än själva spelet.

Ibland kan det väl finnas speciella handböcker eller dylikt för höglevelrollpersoner, men då är det återigen kopplat till rollpersonernas XP.

Det finns ju även avancerade regler i en del rollspel. Det kanske är spelet som får XP?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,313
Location
Helsingborg
Jag höll på att säga alla spel med expansioner, men jag misstänker att det inte är det du menar? 😉
Ingen dum tanke. Regelböcker kommer i nya versioner och alla har väl gjort husregler till spel?

Klargöranden av regler från spelskaparen. Jag kommer å tänka på en punkt kring vad Greg Costikyan skriver om osäkerhet:

Development Anticipation
When the developers add more stuff to the game.​

Release of expansion sets.​
Updates, changes or corrections of the rules.​
Change of playstyle or genre.​
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Det finns ju legacy-spel, särskilt inom brädspel, där man klistrar fast lappar och skriver över saker när vissa mekanismer aktiveras så att spelet blir för alltid förändrat.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Det finns ju legacy-spel, särskilt inom brädspel, där man klistrar fast lappar och skriver över saker när vissa mekanismer aktiveras så att spelet blir för alltid förändrat.
Kan du ge exempel på rollspel som gör det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag skulle kunna tänka mig ett spel som är lösa sidor att sätta in i en pärm, där man bara använder ett fåtal av sidorna när man börjar spela. Sedan när vissa saker sker så ska olika sidor bytas ut mot nya.

Fluency play är ju lite av en sådan sak, där man bara använder en delmängd av reglerna i början, och sedan lägger till fler regler allteftersom man vänjer sig vid de existerande.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
573
Jag skulle kunna tänka mig ett spel som är lösa sidor att sätta in i en pärm, där man bara använder ett fåtal av sidorna när man börjar spela. Sedan när vissa saker sker så ska olika sidor bytas ut mot nya.
Hade inte Parabellum något sådant?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Hade inte Parabellum något sådant?
Harnmaster också.

Men det är frågan om det gills när det bara är inköpet som "låser upp", och inte saker som skett i själva spelet.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,285
Location
Stockholm
I grundlådan till Svärdets Sång får man med en karta och en serie klisterlappar att placera ut på kartan allteftersom olika platser är upptäckta. Återanvänder man samma karta för flera spelgrupper blir det lite som att spelet ändras. :)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,285
Location
Stockholm
Jag skulle kunna tänka mig ett dödligt grottkrälsrollspel som tog inspiration av moderna rougelite-spel och lät spelarna levla spelet allteftersom de spelat, för att göra framtida rollpersoner starkare och möta nya utmaningar.

Så inledningsvis kanske rollspelskampanjerna / sessionerna bara kommer en viss bit, men senare genomspelningar gör att man startar starkare och möter svårare motstånd.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
I grundlådan till Svärdets Sång får man med en karta och en serie klisterlappar att placera ut på kartan allteftersom olika platser är upptäckta. Återanvänder man samma karta för flera spelgrupper blir det lite som att spelet ändras. :)
Detta räknas, dock! Ballt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,526
Spectaculars är ett superhjälte spel där man fyller i boken efter hand som man spelar. Så första gången den Mörka Hämnaren, Den mystiska planeten eller Reportern dyker upp statar man upp henom/den/det. När man sedan spelar nästa gång och den mystiska planeten dyker upp är det samma planet! Så spelet växer och blir mer komplext.

Nyaste avsnittet av System Mastery handlar om det.
 
Top