Ända sedan rollspelen kom till världen har det i takt med att spelens popularitet ökat, producerats ett otal rollspel med olika teman, regelsystem och målgrupper. Den allmänna trenden har varit att spelens regelsystem har blivit mer och mer avancerade och själva beskrivningarna av tillhörande spelvärldar mer och mer automatiserade och torftiga. Ofta har det berott på att personerna som producerar spelen medvetet har gett ut sina rollspel med knapphändiga beskrivningar av medföljande spelvärld samt avancerade och ofullständiga regler för att i så stor utsträckning som möjligt kunna producera komplement i form av utökade världsbeskrivningar och regeltillägg. Visst, man kan inte täcka alla möjliga aspekter av ett rollspel i en enda regelbok, men man bör åtminstone se till att det är tillräckligt komplett för att rollspelare med lite eller ingen rollspelserfarenhet ska kunna börja använda det direkt, utan en massa extraarbete eller tvång att köpa komplement till grundreglerna. Missförstå mig inte, komplement, utökade världsbeskrivningar och regeltolkningar och framför allt välskrivna äventyr hör varje rollspel till. Men ett bra rollspel måste skrivas av människor som brinner för projektet och vill dela med sig av sin bild av hur ett bra rollspel ska se ut till likasinnande. Kommersiella motiv förstör rollspelet och det blir på sin höjd mediokert och i sin helhet ostrukturerat, osammanhängande och ofullständigt. Reglerna är till för att lösa situationer där vanlig ”improviserad teater”, rollspel i sin renaste form, inte räcker till. Om reglerna är tvetydiga, svårtolkade och kräver uträkningar som man behöver en universitetsexamen i matematik för att till fullo tillgodogöra sig, är man genast fel ute. I rollspel bör spelglädjen och de improviserade äventyren och berättelserna komma i första hand, regler och realism är sekundärt. Jag hoppas att alla speltillverkare där ute tänker till en eller två gånger och ifrågasätter sina motiv till varför de vill skriva ett eget rollspel. Jag passar även på att efterlysa fler bra och genomarbetade rollspel som är tillgängliga för så många som möjligt. Det har inte producerats ngt bra fantasyrollspel med "själ" med ett bra regelsystem sedan drakar och demoner expert såg dagens ljus...