Söker spelgrupp Spelgrupp i sthlm-området?

Badmojo

Old’s cool
Jag måste passa pga bortrest den helgen. Ser dock ut som om ni har fått ihop ett gäng! Enjoy

Dilandau

Myrmidon
Bra fråga!

Jag har ju lagt fram mina tre förslag; jag vill såklart gärna veta ifall några av dem skulle passa er övriga – och om inte, vad ni har för andra förslag. De jag listat är ju åtminstone ett par av dem lite förberedelsetunga spel, och jag tänker att om vi bara kommer överens innan vi träffas så kan ju jag ställa i ordning så ni kan komma till dukat bord =)
Då säger jag Siege of the Citadel 2nd ed

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Då gör jag en testuppställning i början av veckan och dubbelkollar så att mitt bord räcker för det spelet =) Återrapporterar!

(Jag funderar på att köpa ett ganska stort bord specifikt för spel men har ännu inte hittat en lösning som inte är 1) för dyr 2) för ranglig eller 3) inte tillräckligt lätt att ställa undan efteråt)

krank

Jag har nu testat.

Slutsats 1: Brädspel tar plats =)
Slutsats 2: Mitt matbord är ganska litet; för litet för åtminstone det här spelet. Men jag mindes plötsligt att jag ju en gång i den grå urtiden köpte teleskopben till mitt vardagsrumsbord… Och efter att ha krånglat lite kunde jag nu få till en hyfsat stor kvadratisk yta som det fanns mer plats på (136×120cm).

Jag ska testa att ställa den här två-bords-kombon i lite olika rum. Just nu står de i lägenhetens bäst upplysta men minst stämningsfulla/nördiga rum, det ganska kala köket.

När jag ändå flyttar runt så ska jag nog också testa göra lite setups för andra spel också… Det vore ju lite trevligt ifall det faktiskt går att spela saker här även innan jag hittat Det Perfekta Bordet™ att investera i.

zonk

muterad
Jag har nu testat.

Slutsats 1: Brädspel tar plats =)
Slutsats 2: Mitt matbord är ganska litet; för litet för åtminstone det här spelet. Men jag mindes plötsligt att jag ju en gång i den grå urtiden köpte teleskopben till mitt vardagsrumsbord… Och efter att ha krånglat lite kunde jag nu få till en hyfsat stor kvadratisk yta som det fanns mer plats på (136×120cm).

Jag ska testa att ställa den här två-bords-kombon i lite olika rum. Just nu står de i lägenhetens bäst upplysta men minst stämningsfulla/nördiga rum, det ganska kala köket.

När jag ändå flyttar runt så ska jag nog också testa göra lite setups för andra spel också… Det vore ju lite trevligt ifall det faktiskt går att spela saker här även innan jag hittat Det Perfekta Bordet™ att investera i.
En tanke apropå bord osv, det är inte alltid helt lätt att föreställa sig ett bord i ett rum. Ett billigt bord från Erikshjälpen e.d. som har rätt storlek kan göra processen enklare. Sen kan man lämna tillbaka bordet. Kostar litegranna förstås, men kanske bättre än att köpa ett dyrt stort bord o ev bli missnöjd just med storleken på det.

krank

En tanke apropå bord osv, det är inte alltid helt lätt att föreställa sig ett bord i ett rum. Ett billigt bord från Erikshjälpen e.d. som har rätt storlek kan göra processen enklare. Sen kan man lämna tillbaka bordet. Kostar litegranna förstås, men kanske bättre än att köpa ett dyrt stort bord o ev bli missnöjd just med storleken på det.
Jo, det kan ju vara en tanke. Jag tänker ju annars att den här kombon som jag nu har kan hjälpa mig känna efter hur det blir.

Sedan finns nog risk att eftersom jag är som jag är så testar jag också någon typ VR-variant =) Det borde inte vara raketforskning direkt; 3D-modellera bordet med rätt mått och så antingen använda något färdigt program eller bygga något själv som låter en flytta runt bordet samtidigt som man har passthrough och ser miljön…

(Nu när jag tänker efter så har jag ju också tillgång till en Hololens 2, som ju bör kunna funka helt perfekt för det syftet… Eftersom den ju är gjord specifikt för att lägga in hologram i verkligheten)

(Lite OT, men så får det bli. kanske startar jag en bordstråd (till) i framtiden)

krank

Nu har jag PM:at de jag uppfattat uttryckt sig positiva till spelande den 1:a; om någon känner sig förbisedd får hen gärna säga till så försöker jag åtgärda det!

Last edited:

Tuggback

Stjärnorna kvittar det lika
Hej, sen på bollen, men om Tatters of the King blir av är jag hemskt gärna med och spelar

krank

Sådär! Första spelträffen avklarad.

Positivt:
  • Sällskapet! Tack till @Dilandau , @Franz , @Sidd och @Frederik J. Jensen för att ni kom och ville leka med mig. Det var väldigt trevligt!
  • Att äntligen ha fått till spel överhuvudtaget. Gud så skönt! Nu känns tröskeln till att få till det fler gånger lägre.
  • Siege of the Citadel 2nd edition är nu inte längre ospelat-i-hyllan.
Kan förbättras:
  • Siege of the Citadel 2nd edition som spel kan förbättras. Nu hade spelarna lite otur… Scenariet vi körde har en choke point, och jag som Mörka Legionen-spelare drog fram en Pretorian Stalker som jag kunde ställa där. Det är en övermäktig fiende för rang 1-karaktärer – de måste lyckas med tre attacktärningar. Och varje attacktärning har 1/3 chans att lyckas. Och de rullar tre stycken. Och uppdraget går på tid.
Känslan var överlag visserligen väldigt "klassisk MC" – man träffar ingenting för ens rollperson är kass, och träffar man nånting så plonkar det ändå mot rustningen. "Skada: 1t6+2 mot rustningsfaktor 5" jo jag tackar. Men det är helt enkelt inte kul att vara så dålig. Det gäller för de flesta rollspel, och det gäller definitivt i brädspel.​
Så… om vi mot förmodan spelar SotC igen så kommer vi att testa att gå upp till typ rank 5 redan från början.​

Preliminär plan – inga datum är satte ännu – är att spela lite Luna City Blues-rollspel nästa gång. Introäventyret har ju Dilandau redan koll på tyvärr, men jag håller ju på och skissar på ett annat äventyr också… Så lite speltest, således.

Jag ska nog testa om man kan använda något i stil med klassiska Doodle för att se vilka personer som kan när – framför allt i och med att jag inte kan skapa PM-trådar med alla som uttryckt intresse här.

folketsfiende

drömvändare
Sådär! Första spelträffen avklarad.

Positivt:
  • Sällskapet! Tack till @Dilandau , @Franz , @Sidd och @Frederik J. Jensen för att ni kom och ville leka med mig. Det var väldigt trevligt!
  • Att äntligen ha fått till spel överhuvudtaget. Gud så skönt! Nu känns tröskeln till att få till det fler gånger lägre.
  • Siege of the Citadel 2nd edition är nu inte längre ospelat-i-hyllan.
Kan förbättras:
  • Siege of the Citadel 2nd edition som spel kan förbättras. Nu hade spelarna lite otur… Scenariet vi körde har en choke point, och jag som Mörka Legionen-spelare drog fram en Pretorian Stalker som jag kunde ställa där. Det är en övermäktig fiende för rang 1-karaktärer – de måste lyckas med tre attacktärningar. Och varje attacktärning har 1/3 chans att lyckas. Och de rullar tre stycken. Och uppdraget går på tid.
Känslan var överlag visserligen väldigt "klassisk MC" – man träffar ingenting för ens rollperson är kass, och träffar man nånting så plonkar det ändå mot rustningen. "Skada: 1t6+2 mot rustningsfaktor 5" jo jag tackar. Men det är helt enkelt inte kul att vara så dålig. Det gäller för de flesta rollspel, och det gäller definitivt i brädspel.​
Så… om vi mot förmodan spelar SotC igen så kommer vi att testa att gå upp till typ rank 5 redan från början.​

Preliminär plan – inga datum är satte ännu – är att spela lite Luna City Blues-rollspel nästa gång. Introäventyret har ju Dilandau redan koll på tyvärr, men jag håller ju på och skissar på ett annat äventyr också… Så lite speltest, således.

Jag ska nog testa om man kan använda något i stil med klassiska Doodle för att se vilka personer som kan när – framför allt i och med att jag inte kan skapa PM-trådar med alla som uttryckt intresse här.
Speltest av LCB låter riktigt roligt!

krank

OK, nu testar vi ett nytt sätt att försöka spika datum. Eller ja, helt nytt är det väl inte, jag har ju Doodlat förut liksom. Men i alla fall – den som är intresserad av att pröva på lite MC:LCB med mig som spelledare kan ploppa in sig här. Jag tänker att preliminär plan är 1 tillfälle och att de som var med första gången har företräde. Men om 3–4 stycken andra lirare ploppar in sig på ett annat datum så man teoretiskt sett skulle kunna få ihop en andra grupp så går det kanske att lösa det också.