Nekromanti Spelhjälpmedel/verktyg a la special/awesome?

solvebring

Superhero
Vi har många gånger diskuterat vilka spelhjälpmedel vi använder när vi spelar rollspel - eller bör jag kanske säga när vi spelleder rollspel? Ja, jag antar det. Och de trådarna är sällan annorlunda gentemot förra eller förförra gången ämnet togs upp. Skillnaden kan vara den att någon ny läsplatta eller grymt schysst dator dykt upp på marknaden sedan sist. Det är synd tycker jag. Alltså att diskussionerna kring spelhjälpmedel aldrig blir verkligt intressanta eller givande. Visst har man kanske snappat upp något extra någon gång under historiens lopp, men oftast så använder vi oss av snartlika hjälpmedel allihop.

Vi brukar räkna upp spelhjälpmedel som: Tärningar, tärningssimulatorer, SL-skärmar, Laptop, Surf- och läsplattor, mobiltelefoner, anteckningsblock osv.
... Och det är kanon - det är kanon att få läsa vad andra använder, men där främst HUR de använder det. Det är ju nya HUR man letar efter. Det är grejen med den här tråden: Jag letar efter verkligt bra HUR.

Vad jag letar efter den här gången är verkligt sällsynta, konstiga eller annorlunda - men jädrans så effektiva - spelhjälpmedel. Med andra ord så söker jag inte svar som "Öhm... Jag har ju min laptop, min Bamse-penna och farmors brevpapper". Det har jag redan antagit att du redan använde dig av. "Who doesn't?", ungefär, med ett undantag för dem som inte gillar datorer på spelbordet.

Nå...

... Kör du med färgkodade gem eller lappar, har du programmerat några egna program (får vi se?! :gremlaugh: ), sorterar du spelscenerna utefter finska bastu-tarotkort, har du byggt om en stekpanna till ett hemligt spelledarvapen, har du snickrat ihop långa videos eller ljudfiler för att bygga stämning, målar du dig som en smurf...? Bort med det grå, vanliga och självklara och in med dina Batman-gadgets! Med andra ord:

Vilka är dina absolut allra bästa spelhjälpmedel-tips?
(Förklara/visa gärna)

w176

Förlorad dotter
  • Relaterar mer till SLPS
  • Snabbare formar en relation till dem.
  • Kommer ihåg dom.
  • Kommer håg namnen.
  • Kommer på nya intressanta sätt att interagera med dem baserat på bilden.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Under årens lopp har jag kodat ett tiotal program för att hjälpa mig, de flesta av dessa är dock inte speciellt användbara för gemene man, men för att ge en liten genomgång av de jag håller på med nu alt. har användt mest:

1. Slumpgenerator för Mutant-slp's för att populera en by.
2. En familje-träds generator, för att användas i ett mordfall där geneologin hos den mördade var en viktig del av fallet.
3. Kartgenerator.
4. Stadskart-generator.
5. Generator för att populera vampyrer i en stad.
6. Tids-axel-verktyg för att kunna tracka var spelarna har varit och vilka de har pratat med i mordgåtor.
7. Ett hacker interface där hacker-karaktärer får försöka knäcka koder för att få tag på relevant information.

Utöver det så är jag ganska klassisk i mina prylar. Det enda batman-trick jag har är väl att jag har skaffat ett par walki-talkis som jag gillar att shocka mina spelare med, dvs, de får gå in i olika rum med dem och kommunicera när de har delat upp sig, gärna med två spelledare. Svårt att få att funka bra, men det går...

solvebring

Superhero
Tja, jag vet inte om det där är så klassiskt?
Jag har aldrig förut hört talas om så användbara rollspelsprogram förut. Folk brukar mest tjata om tärningssimulatorer, kassa kartritar-program och mediaspelare vänliga att lägga spel-låtlisor i...

Kort sagt, jag önskar verkligen att jag hade program som dina olika generatorer. Förövrigt hoppas jag på att krank ska säga mer om sitt hopsnickrade "anteckningsprogram". Det är jag nyfiken på, det med.

Att faktiskt ha användbara program för att kunna göra SL-arbetet verkligt effektivt är nog sällsynt. Jag är iaf imponerad av dina program - speciellt 6 och 7. Låter ju asanajs! :gremlaugh:

Förövrigt blir jag nyfiken som fan på dina olika program. Hur krångliga är de egentligen, och hur mycket innehåller de? Kan man inte få iaf en skärmdump på något kul? =)

solvebring

Superhero
Utskrivna bilder på SLPS. där namn kan skivas stortoch tydligt.
Jättenajs tips - påminnelse - om inte annat. Ja, det där är något jag personligen är skitdålig på. Ibland brukar jag iaf komma ihåg att göra en namnlista på möjliga namn att rycka fram. Skitdumt att jag glömmer det, för namnlistor är enligt mig ett av de bästa tipsen på snabba men bra förberedelser. Hrmhrm, måste bli bättre på det.

*solvebring gör en mental påminnelse*

... Och nej, jag missade inte w176s poäng med bilder på SLP:s, ihop med namnen. Jag kommer till det... :gremwink:

Skriv ut en bunt för alla planerade slps, och en bunt med slumpmässiga bilder du kan fiska fran när som helst
Tja, jag får ju aldrig tummen ur att prioritera en laserskrivare och det suger att tömma färgpatronen varje gång. Men den dagen jag skaffar en ny skrivare ska jag fan bli bättre på det här som du rekommenderar. Jag menar, fan, det är ju verkligen asabra. Hittade förresten den här fina grejen när jag matade Perssons CoC-tråd med handout- och props-tips. Jag vill minnas att jag var duktigare med sådant förr, att skaffa bilder på SLP:s, ordna med namn osv. Visst, jag har så klart alltid en klart tanke om de bestämda SLP:na, men ändå. Tror att mina mer visuella och praktiska förberedelser på den här punkten försvann iom att jag ville förbättra min förmåga att som spelledare beskriva saker. Hm, naturligtvis vore en kombo det allra bästa... Tror jag.

KamiFisk

Hero
Jag har använt mig av en psp som gåta, hitta information i den läsa av kartor osv.

Brukar ibland använda ljus som tids verktyg. Fyller då hela bordet med ljus som jag släcker ett efter ett.

Ibland sliter jag ner mina vapen och beväpnar mina spelare under skräck äventyr, det är kul att se hur deras grepp sakta hårdnar om det de nu håller i.

Tidigare hade jag en riktigt otrevlig källare att spelleda i, då placerade jag en mobil med en 2 timmar långt ljudspår som spelade upp otrevliga ljud, typ skrapande på väggar osv.

Brukar även ställa en pinne med en klädhängare och jacka på innanför en halv öppen dörr, så när mörkerseendet börjar komma kan man urskilja att någon står där.

Innan hade jag en otrevligt tavla som jag brukade hänga bakom mig.

I nuvarande gruppen äter vi alltid asiatisk mat i början av sessionen och självklart brukar deras rollpersoner börja sessionen samtidigt vi ett matbord.

Har under skrivandets stund insett att jag är dålig på att använda props till annat än skräckspel.

solvebring

Superhero
:gremlaugh:
Fan, jag blir verkligt glad när jag läser det här. Det är liksom inte överdådigt, svårt, krångligt eller avancerat - men det är roligt, kreativt! DJag upplever det som att du slänger till med enkla men otroligt skojiga tricks som du tar till för att höja stämningen. Jag gillar det.

Poseur

Swashbuckler
Har faktiskt tidigare tänkt väldigt mycket på om jag ska ha med bilder på SLP´s och för någon vecka sedan så lånade jag flertalet bilder från Internet på passande personer och skrev ut dom som fotografier på fujidirekt.

Blev faktiskt helt okej bilder och då slipper jag skriva ut de själv och/eller ha en dator på spelbordet.

/Poseur trötter.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tja, beror på vad man menar är krångligt, 1'an sätter man bara igång liksom så gör den sin grej och producerar en fin pdf.

6 och 7 kan jag kasta upp ett par skärmdumpar när jag kommer hem i morgon...

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Tja, beror på vad man menar är krångligt, 1'an sätter man bara igång liksom så gör den sin grej och producerar en fin pdf.

Aha, ja det låter kort och gott jävligt bra. Inte alls så komplicerat. Vadan denna kommentar i så fall?
Tony.M.Meijer said:
de flesta av dessa är dock inte speciellt användbara för gemene man
Är dina program förövrigt något du delar med dig av?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Tony.M.Meijer said:

Aha, ja det låter kort och gott jävligt bra. Inte alls så komplicerat. Vadan denna kommentar i så fall?
Tony.M.Meijer said:
de flesta av dessa är dock inte speciellt användbara för gemene man
Det programmet är specialskrivet för ett väldigt specifikt uppdrag så att säga, så jag tvivlar på att gemene spelledare egentligen har någon användning av den.

solvebring said:
Är dina program förövrigt något du delar med dig av?
Tja, de är inget jag skulle sitta och hålla på, men jag har inte lagt upp det någonstans, mycket för att de håller på tok för dålig kvalitet...

krank

Går ondskans ärenden
solvebring said:
Förövrigt hoppas jag på att krank ska säga mer om sitt hopsnickrade "anteckningsprogram"
Just nu är jag inte riktigt i stånd att göra vettiga saker, men ikväll eller som senast imorgon kväll när jag är hemma i Nynäshamn igen så kan jag åtminstone lägga upp lite screenshots. Jag kan dela med mig av källkoden också, men den är odokumenterad och jag kan inte garantera att det funkar på nåt annat än ubuntu. Kräver också att ett och annat extra Pythonpaket installeras.

Men, lite beskrivning:

Tänk en helvit area. Längst till vänster finns en kolumn. I den kolumnen finns en kalender, med månad/år och ett rutnät med dagar. Nuvarande dag är svart med vit text, resten är vita med svart text. Dagar där det finns anteckningar är grå med svart text.

Resten av utrymmet tas upp av en eller flera kolumner med textrutor. Varje textruta är kopplad till en egen kalenderfil. Jag brukar ha en till vänster med spelledaranteckningar och "loggbok" och en till höger med "historiska händelser" som är aktuella för just den dagen.

Det hela styrs helt med tangentbordet. Ctrl+upp/ner för att byta vecka (flytta markeringen upp/ner), Ctrl+vänster/höger för nästa/föregående dag. Ctrl+shift+upp/ner för år, Ctrl+Shift+vänster/höger för månad. Plus andra kortkommandon - Ctrl+O för att välja vilka kalendrar som ska vara öppna, Ctrl+S för att spara nuvarande kalender, Ctrl+D för att skriva in ett datum själv (inte klart än)... Ctrl+plus för att öka storleken på allting (textstorlek etc), Ctrl-minus för att minska den.

Programmet använder ics-standarden, dvs om man har en iCal-kalender (säg från Google) man sparar ner, så borde det kunna funka. Jag minns dock inte exakt vilken sorts grejer det är programmet bryr sig om...

Det jag jobbar på, som jag skulle vilja ha färdigt innan jag "släpper" programmet:
<ul> [*]Bättre motor för att "gissa" vilket datum användaren menar när den skriver t.ex 12/6 98 (sjätte i tolfte? Tolfte i sjätte?) [*]Mer genomarbetad grafik för kalendern, med fading och andra lyxprylar. [*]En hjälpskärm som förklarar kortkommandona. [*]Fixa en och annan framför allt windowsspecifik bugg.
[/list]

Mukwa

Swashbuckler
Lappar är knappast nåt nytt, men jag går på ditt hur.

Jag har förberett en skål med mängder av lappar. På varje lapp står en känsla eller ett humör: "grinig", "glad", "lugn" o.s.v. Jag försöker att hitta på så många känslor som möjligt och skriver sedan [2 x antal spelare] lappar per känsla/humör. Alla känslor åker ned i bunken och emellanåt låter jag spelarna dra varsin lapp. Sedan gäller det för varje spelare att tolka humöret till sin karaktär ett tag.

Jag har bett spelarna dra varje gång det har blivit lite stiltje i konversationerna eller helt enkelt när de har blivit för resultatinriktade och glömt att spela sina rollpersoner.

Det har funkat skitbra, tycker jag och de spelare som deltagit. Ibland är det lite svårt att komma på morgonhumör, eller inställningar och då funkar det här jättebra. Det har dessutom verkligen lett till att spelarna har rollspelat sina karaktärer och gestaltningen har blivit en minst lika viktig del av sessionen som själva äventyrandet.

solvebring

Superhero
I love it. Det här ska jag verkligen börja ta med mig på kommande spelmöten.

solvebring tror ärligt talat att han ska skaffa sig en anteckningsbok, enbart avsedd för spelhjälpmedel, att ha med sig i rollspelsväskan, i ur och skur.

Rickard

Urverk speldesign
Kul tråd.

Jag använder gem för att markera skada på rollformulär.

Jag använder färgkodningar, exempelvis för skador.

Jag använder ett bräde för initiativ, oavsett vilket rollspel jag spelar.

På brädet använder jag färgade glasstenar, av samma färg som skadegemen. Då vet jag med lätthet vilken spelare som ska agera härnäst. Jag använder även färgade tärningar för att markera antalet motståndare. Tärningen har samma färg som spelarens glassten.

Jag gillar att använda visuella hjälpmedel, framförallt markörer, för det ger en sådan skön känsla när man slänger markören till spelaren för att symbolisera att något händer.

/Han som skriver ett snabbt inlägg, för han ska iväg och ansöka om ett jobb nu

solvebring

Superhero
Asanajs idéer det där! =) Vi är nog verkligen alltför sällan visuellt pedagogiska vad gäller vårt rollspelande. Eller för den delen riktigt pedagogiska alls, överhuvudtaget.

Jag tror jag hört talas om dina gem förut, förövrigt. Fast jag vet inte om du förklarat dem närmare någon gång.

Han som skriver ett snabbt inlägg, för han ska iväg och ansöka om ett jobb nu
=) ... Men senare, när du jobbat klart, skulle du då möjligen vilja förklara allt det här lite närmare, för det låter mäkta intressant?

KamiFisk

Hero
Kom just på en grej som jag tänkte prova till sommaren.

Där jag bor finns ett riktigt gammalt spökhus( En herrgård) Jag hade tänkt mig att jag och en del av min grupp som är väl medvetna om the local lore skulle sätta oss en bit ifrån huset och spela rollspel ut i det fria.
Självklart ett skräck scenario som går ut på att de skall utforska huset.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
ARgh! Nu minns jag inte namnet på den här mackapären men jag kan återkomma om det. Det är någon här har jag för mig som hackat ihop en mediaspelare till Mutant. Den hanterar ett gäng ljudfiler simultant - både effekter och musik. Man år med en hel del inbyggda ljud och så kan man lägga till själv. Så jag tog hela Metal gear Solid 1 ljudbiblioteket och har för avsikt att hooka upp det här till en förstärkare och istället för att köra med "Ni blir anfallna" så ska jag kötta på med full volym med tunga kulsprutor eller fylleskrik eller vad det är för fysisk konflikt.

Sn har jag olika ljudmattor för olika stämningar som man kan switcha mellan. Jag har redan testat det här i somras. I mörkret närmade man sig något som rörde sig sakta och då devar till räckligt nära började jag fadea upp ett gurglande läte som intensifierades ju närmare de kom. Då de sen rörde sig slumpmässigt i mörkret fadeade jag ljudet upp och ner beroende på var de krälade omkring.

En annan idé är att projecera stämningsbilder från en videokanon på en vägg under tiden man spelar men det är en lite dyrare historia det. men ljud gör mycket - inte bara stämningsmusik.

solvebring

Superhero
Ja just ja, den känner jag ingen. Tror jag tog hem den när den kom, via Järnringens forum då jag fann den i en tråd.

Hann dock aldrig testa den. Förövrigt funkar väl den säkerligen bara med Windows eller något annat dumt.

Well, kul att du kom ihåg den iaf, låter som du haft en del schysst bruk av den. Återkom mer än gärna. =)
Eller om kanske upphovsmannen hinner ge sig till känna före det?