Rickard
Urverk speldesign
solvebring said:Jag tror jag hört talas om dina gem förut, förövrigt. Fast jag vet inte om du förklarat dem närmare någon gång.
Här ovan är ett utklipp från rollformuläret, där spelaren till rollpersonen Morgrim har satt fast ett gem. Rollpersonen har 3 i Skada och får ytterligare 6 i Skada från en attack.
Här nedan är det en strid mellan tre rollpersoner och tre motståndare. Först är det Brear som agerar, sedan motståndarna och slutligen Zhara och Morgrim.
Jag kan bifoga ett utdrag ur Mutantmatiné om initiativbrädet och dess fördelar:
/Han som kan nämna för den som är intresserad att det finns en stridsgenomgång till Matiné på hemsidanmig själv said:Med hjälp av brädet slipper du saker som att fråga vem som har högst initiativ, slipper alla tänkbara beräkningar, du slipper reda ut vem som är härnäst och du kan med lätthet se om det är någon spelledarperson som ska agera härnäst och börja tänka igenom dess handlingar i förväg. Det går även att använda brädet när du vill göra en utökad konflikt.
Se till att spelarna använder färgade markörer, exempelvis glasstenar, på brädet. Då kan du använda tärningar av samma färg för att visa hur många motståndare som rollpersonen möter. Gemen som märker ut skador och röta på rollformulären kan också vara av samma färg som glasstenen, så att du enkelt kan komma ihåg vilken spelare som har vilken markör. Initiativbrädet är med andra ord ett väldigt bra hjälpmedel så att alla slipper bokföring med penna och papper.
Attachments
-
9.5 KB Views: 45
-
24.4 KB Views: 44