PROMOTION Spelhyllan pratar rollspelet Jönssonligan!

God45

#PrayersForBahakan
Finns det settings/regler för alla erorna eller är det här bara de klassiska filmerna?

Khan

Kondottiär
Finns det settings/regler för alla erorna eller är det här bara de klassiska filmerna?
Klassiska filmerna är utgångspunkten, men tanken är att man ska skapa sin egen jönssonliga och göra kupper på samma sätt. Lika delar absurditet och adrenalin. Så även om förstås de gamla huvudpersonerna är exempelrollpersoner i spelet är kapitlet med rollpersonsskapande fyllt med tips på hur man kan göra sina egna filurer lika egna och distinkta som de befintliga.

God45

#PrayersForBahakan
Klassiska filmerna är utgångspunkten, men tanken är att man ska skapa sin egen jönssonliga och göra kupper på samma sätt. Lika delar absurditet och adrenalin. Så även om förstås de gamla huvudpersonerna är exempelrollpersoner i spelet är kapitlet med rollpersonsskapande fyllt med tips på hur man kan göra sina egna filurer lika egna och distinkta som de befintliga.
Nice! Det här låter superbra. Ska lyssna på podden! Äntligen ett nytt heist spel, Leverage var för länge sedan.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Så glad att detta äntligen händer, efter att jag skrev att Jönssonligan hade blivit bra rollspel för Svenska Filminstitutet för flera år sedan. De är redan med på bollen och vi håller nu på att ta fram ett koncept till en Actual Play-podd där det spelas Jönssonligan där vi blandar flera generationer Jönsson, då två av dem är rollspelare och redan tackat ja: Anders Jansson som Dynamit Harry från den senaste filmen och Simon J. Berger som var Sickan i Den perfekta stöten från 2015. Just nu försöker vi få med Ulf Brunnberg som Vanheden och vi ser om vi kan få med Hedda Stiernstedt som Doris från Se upp för Jönssonligan, men där är det inte många som tyvärr vill känna sig vid den, så det är lite svårt.

Jag ska iallafall hålla er uppdaterade, där det här ska bli Jönssonligans motsvarighet till Spider-Man: No Way Home.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag hoppas på en lajv-variant där man klär ut sig till medlemmar i ligan och utför kupper. Gärna i samma anda som Killer-spelen under 90-talet där folk drog omkring på stan bland folk och spelade. Vill se olika Jönsson-gäng över hela stan såga ner flaggstänger, släppa ut hundratals ballonger, sno bussar, krypa i kloakerna utanför Nationalmuseum klättra runt på utsidan av Stadshuset och så vidare. Kanske ett bra stretch-goal i kickstartern?

Leon

Leo carcion
Efter att svenska spelföretag gjort Sagan om Ringen, Alien, Bladerunner och the Walking Dead var det det här IP:et som fanns kvar. Nu är det klart, cirkeln är fullbordad.

Skall spara den här fina podden tills imorgon tror jag, verkligen sitta och njuta och lyssna med ett glas champagne i handen i mina vanhedentofflor!