Nekromanti Spelidé: Gudarnas Eld (Elektricitetpunk ;) )

Max Raven

T12-kultist
Såg på BBC-serien om Elektricitetens historia som finns fritt på UR (riktigt bra serie, c:a 2 timmar totalt) och funderade på möjligheterna med ett spel i någon slags elektricitets-punk-värld.

Något sånt här, fritt spånande: Det är slutet av 1800-talet. Elektriciteten har börjat sprida sig. Människan har tämjt gudarnas eld, och vi går mot en ljusare tidsålder.

Men människan har felat. Elektricitetens ökande användning har väckt gudarna från deras slummer. Världen över börjar gudarna vakna upp. Människan har börjat bemästra ur-kraften, den ursprungliga elden och många gudar reagerar med vrede. Men gudarna är splittrade. Flera kräver bot och förintelse, men andra vill samexistera. Några tycker till och med att människorna ska tackas för att de väckt gudarna från sin slummer. Andra återigen tycker människor bör upphöjas till gudar. Och människorna behöver välja sida.

Tänkte mig någon slags sen-1800-tals/tidigt 1900-talsmiljö. Flygplanet kommer snart upptäckas, massor av forskning och genombrott pågår, vi har börjat peta på att atomen inte är odelbar. Rationaliteten har i mångt och mycket vunnit. I det slänger vi ner gudar som väcks, från olika mytologier.

Demoner från olika mytologier får vi slänga ner också, tycker jag, som någon slags motreaktion på gudarna kanske.

Lite fria funderingar. Kan man göra något av det här? Några idéer kring det? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Du tar blixt-gevären och jag plockar fram electro vingarna. Låt oss hitta det där gyllene skinnet den här gången!

Jag är så på :gremlaugh:

Edit: Daedalus/Tesla AB :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
Ja, det där känns rätt. Lite pulp-känsla, gudarna kanske jäklas med naturlagarna, genier som använder elektricitet för att skapa mirakel... Som in-universe-förklaring då. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Cool idé, lite postviktoriansk gadgeteering kombinerad med pulpaction och Enki Bilals Nikopol-trilogi!

Me gusta!

Max Raven

T12-kultist
Först tänkte jag att jag inte kände igen Enki Bilal och Nikopol, men sen googlade jag lite - en del av den är släppt som Gudarnas Marknad i Sverige, korrekt? Helt klart rätt, iaf delvis. :gremsmile:

Saker som bör vara med, tankar:

Tesla.

TESLA.

Och (superskurken) Edison:

Kanske aningen mer heroisk i det här fallet, med forskarlag. Dock tänkte jag mig det här efter strömkriget - så de är fortfarande i fejd med varandra, även om Tesla "vann" den kampen.

Ichor (sv: ikor?), eller gudablod.

Gudarnas nektar, en mirakulös vätska.

(Sen är det sen-Viktorianskt, tekniskt sett. :gremwink: )

Max Raven

T12-kultist
En konstig tanke som dyker upp är att jag tänker "typ ett inverterat Götterdämmerung-rollspel".

Upplysning och öppna gudar.

Gudar (och demoner) som bara kan skadas av elektricitet (kanske?).

Tesla-gevär och Edison-sablar(?).

Sätt att samla ambrosia* med stora elektriska aggregat!

Hjältar som söker bortglömda gudars hemligheter i djungler!

Cykliska civilisationer? Gamla civilisationer som skapat gudar av människor av misstag med elektricitet?

*som jag skrev som nektar ovan av misstag.

God45

#PrayersForBahakan
Max Raven said:
En konstig tanke som dyker upp är att jag tänker "typ ett inverterat Götterdämmerung-rollspel".

Upplysning och öppna gudar.

Gudar (och demoner) som bara kan skadas av elektricitet (kanske?).

Tesla-gevär och Edison-sablar(?).

Sätt att samla ambrosia* med stora elektriska aggregat!

Hjältar som söker bortglömda gudars hemligheter i djungler!

Cykliska civilisationer? Gamla civilisationer som skapat gudar av människor av misstag med elektricitet?

*som jag skrev som nektar ovan av misstag.
Elektriska shock kulor borde också fungera för annars kan man inte ha Tommyguns! :gremlaugh: Annars helt rätt! :gremlaugh:

Du borde ha spiritualister och medium med också som spelbara karaktärer. Den här perioden var ju guldåldern för sånt där! Kanske med en vetenskaplig twist. Edison hade ju sin necrophone som skulle kunna tala med de döda. Och Ghostbuster ryggsäckarna var ju inspirerade av en bild på en av Edisons maskiner som skulle vara en anti-spök maskin :gremlaugh: