solvebring
Superhero
Jag hade tänkt att slänga ihop det reviderade Variation som jag lovat mig själv, bara för att kunna gå vidare och veta att jag i alla fall försökte skapa något - trots att det blev så misslyckat som ett projekt möjligtvis kan bli. Det var en bra läropenning om inte annat.
Planen är alltså den att försöka skapa ett riktigt komplett rollspel den här gången. Såsom jag försökt så många gånger hittills men ledsnat på vägen. Det känns som tiden är mogen, att jag har nog med kött på benen som rollspelare nu till att verkligen klara av att få med alla relevanta bitar, plus att jag har en idé om dem alla också, vilket jag saknat förut.
Så, jag tänkte presentera själva spelidén först, eftersom det ändå är den som är det viktigaste.
>>
Nattens Stad
Spelkoncept: Thrillertonad action med mycket action.
Valtima, eller Nattens Stad som alla kallar den, är Kontinentens högsäte och mittpunkt. En stad som inte bara är en stad utan också en stat - och sannerligen den största - är en hypermodern högteknologisk civilisation med 744.000 stadsdelar och 600.000.000 invånare.
Givetvis har en stad med den utvecklingen sina nackdelar. Bara det att alla invånare konsumerar i massor som blir till ödesdigra mängder sopor är en av dem. Att driva och förse staden med den enorma energi som krävs är en annan. Ett så stort invånarantal kräver väldigt mycket energi, ändå är det ingenting i jämförelse med stadens väldiga industrier. Energiutvinningen sker effektivast - det vill säga billigast och enklast - med olja, skräpeldning och kärnkraft. Oljan bidrar självklart till otroliga föroreningar, fast det att värmeverken eldar upp stor del av de miljarder ton sopor som slängs varje dag är ännu värre. Det är knappast så att det finns tid eller vilja till att slösa pengar på sortering och återvinning. I Nattens Stad är alternativet med störst vinst det bästa. Kärnkraftverken bidrar även de, fast inte bara med direkta utsläpp utan även mängder strålning från dess slaggprodukter som grävs ned under staden, av "säkerhetsskäl".
Det är främst detta som bidragit till öknamnet Nattens Stad, eftersom de tunga föroreningarna täckt staden i ett mörkt, stinkande hölje, som endast bråkdelen solljus kan ta sig igenom. Det är ständig natt över Valtima. Fast det är inte bara det. Storstadens baksida av valetablerad tung brottslighet, den vida bredden av droger och våld, samt sjukdomarna från utsläppen och det rådande klimatet bidrar till det dunkel som förgiftat staden. Likaså gör även den korrupta politiken och lagen. Nattens Stad styrs och drivs av två saker, och endast två: pengar och begäret efter mer.
Hur kan då detta vara Kontinentens högsäte, och hur kan så många människor vilja bo där?
Svaret är enkelt: där finns alla pengar och därmed alla möjligheter. Där det finns pengar finns det varor och tjänster, där det finns varor och tjänster finns det arbete och pengar att tjäna, och pengar innebär möjligheter. Detta innebär dock inte att det bara bor rika människor i Nattens Stad. Tvärtom är de rika och de som har makten få, men starka naturligtvis. Det finns små kriminella busar som tar av bottenskrapet, och det finns otäckt många fattiga människor av alla sorter som sitter fast där de är. Både de av den sorten som är födda där och de som kommit dit men aldrig därifrån för att de inte har råd.
<<
Detta är bara en överblick av staden som jag snott ihop på mobilen för att själv få en förståelse kring den. Det skall till mycket mer detaljer om hur det är att leva där som invånare, den högteknologiska biten, och hur sjuka de flesta är som lever där etc.
Ändå ska bilden ändå vara ganska slapp och inte alltför "pekfingrig" eftersom jag inte vill förstöra spelmöjligheterna till att hitta på vad som helst om man nu vill det. Helt enkelt, jag vill inte sätta för starka gränser utan låta deltagarna bygga stora delar av Nattens Stad själva.
Vad det gäller min tanke om själva rollpersonerna hade jag tänkt det åt Taratino-hållet. Mycket våld, blod, hämnd, död, kriminalitet etc. Rollpersonerna kan vara "goda" och de kan vara "onda". I slutändan handlar det om rollpersonens moral och hur den ser sig själv i alla fall. Det är dessutom svårt att leva i Nattens Stad utan att bli en del av det tuffa livet, varken man vill eller inte. Det ska i alla fall vara något åt actionhållet, kanske med lite thrillertouch, i en mycket hård och deprimerande miljö.
Självklart vill jag gärna ha era åsikter kring den här idén. Allt ni kan komma på och allt ni undrar över eller vill kritisera. Ni får förresten gärna rätta mig om jag snackar i nattmössan när jag talar om energiutvinningen och dess konsekvenser osv. Jag har helt enkelt skrivit utifrån vad jag tror att jag vet.
Research är nämligen inte min starkaste sida. Jag tror mer på stämning och fantasi än riktig fakta.
Planen är alltså den att försöka skapa ett riktigt komplett rollspel den här gången. Såsom jag försökt så många gånger hittills men ledsnat på vägen. Det känns som tiden är mogen, att jag har nog med kött på benen som rollspelare nu till att verkligen klara av att få med alla relevanta bitar, plus att jag har en idé om dem alla också, vilket jag saknat förut.
Så, jag tänkte presentera själva spelidén först, eftersom det ändå är den som är det viktigaste.
>>
Nattens Stad
Spelkoncept: Thrillertonad action med mycket action.
Valtima, eller Nattens Stad som alla kallar den, är Kontinentens högsäte och mittpunkt. En stad som inte bara är en stad utan också en stat - och sannerligen den största - är en hypermodern högteknologisk civilisation med 744.000 stadsdelar och 600.000.000 invånare.
Givetvis har en stad med den utvecklingen sina nackdelar. Bara det att alla invånare konsumerar i massor som blir till ödesdigra mängder sopor är en av dem. Att driva och förse staden med den enorma energi som krävs är en annan. Ett så stort invånarantal kräver väldigt mycket energi, ändå är det ingenting i jämförelse med stadens väldiga industrier. Energiutvinningen sker effektivast - det vill säga billigast och enklast - med olja, skräpeldning och kärnkraft. Oljan bidrar självklart till otroliga föroreningar, fast det att värmeverken eldar upp stor del av de miljarder ton sopor som slängs varje dag är ännu värre. Det är knappast så att det finns tid eller vilja till att slösa pengar på sortering och återvinning. I Nattens Stad är alternativet med störst vinst det bästa. Kärnkraftverken bidrar även de, fast inte bara med direkta utsläpp utan även mängder strålning från dess slaggprodukter som grävs ned under staden, av "säkerhetsskäl".
Det är främst detta som bidragit till öknamnet Nattens Stad, eftersom de tunga föroreningarna täckt staden i ett mörkt, stinkande hölje, som endast bråkdelen solljus kan ta sig igenom. Det är ständig natt över Valtima. Fast det är inte bara det. Storstadens baksida av valetablerad tung brottslighet, den vida bredden av droger och våld, samt sjukdomarna från utsläppen och det rådande klimatet bidrar till det dunkel som förgiftat staden. Likaså gör även den korrupta politiken och lagen. Nattens Stad styrs och drivs av två saker, och endast två: pengar och begäret efter mer.
Hur kan då detta vara Kontinentens högsäte, och hur kan så många människor vilja bo där?
Svaret är enkelt: där finns alla pengar och därmed alla möjligheter. Där det finns pengar finns det varor och tjänster, där det finns varor och tjänster finns det arbete och pengar att tjäna, och pengar innebär möjligheter. Detta innebär dock inte att det bara bor rika människor i Nattens Stad. Tvärtom är de rika och de som har makten få, men starka naturligtvis. Det finns små kriminella busar som tar av bottenskrapet, och det finns otäckt många fattiga människor av alla sorter som sitter fast där de är. Både de av den sorten som är födda där och de som kommit dit men aldrig därifrån för att de inte har råd.
<<
Detta är bara en överblick av staden som jag snott ihop på mobilen för att själv få en förståelse kring den. Det skall till mycket mer detaljer om hur det är att leva där som invånare, den högteknologiska biten, och hur sjuka de flesta är som lever där etc.
Ändå ska bilden ändå vara ganska slapp och inte alltför "pekfingrig" eftersom jag inte vill förstöra spelmöjligheterna till att hitta på vad som helst om man nu vill det. Helt enkelt, jag vill inte sätta för starka gränser utan låta deltagarna bygga stora delar av Nattens Stad själva.
Vad det gäller min tanke om själva rollpersonerna hade jag tänkt det åt Taratino-hållet. Mycket våld, blod, hämnd, död, kriminalitet etc. Rollpersonerna kan vara "goda" och de kan vara "onda". I slutändan handlar det om rollpersonens moral och hur den ser sig själv i alla fall. Det är dessutom svårt att leva i Nattens Stad utan att bli en del av det tuffa livet, varken man vill eller inte. Det ska i alla fall vara något åt actionhållet, kanske med lite thrillertouch, i en mycket hård och deprimerande miljö.
Självklart vill jag gärna ha era åsikter kring den här idén. Allt ni kan komma på och allt ni undrar över eller vill kritisera. Ni får förresten gärna rätta mig om jag snackar i nattmössan när jag talar om energiutvinningen och dess konsekvenser osv. Jag har helt enkelt skrivit utifrån vad jag tror att jag vet.
Research är nämligen inte min starkaste sida. Jag tror mer på stämning och fantasi än riktig fakta.