Nekromanti Spelidé: Nattens Stad

solvebring

Superhero
Jag hade tänkt att slänga ihop det reviderade Variation som jag lovat mig själv, bara för att kunna gå vidare och veta att jag i alla fall försökte skapa något - trots att det blev så misslyckat som ett projekt möjligtvis kan bli. Det var en bra läropenning om inte annat.

Planen är alltså den att försöka skapa ett riktigt komplett rollspel den här gången. Såsom jag försökt så många gånger hittills men ledsnat på vägen. Det känns som tiden är mogen, att jag har nog med kött på benen som rollspelare nu till att verkligen klara av att få med alla relevanta bitar, plus att jag har en idé om dem alla också, vilket jag saknat förut.

Så, jag tänkte presentera själva spelidén först, eftersom det ändå är den som är det viktigaste.

>>
Nattens Stad
Spelkoncept: Thrillertonad action med mycket action.

Valtima, eller Nattens Stad som alla kallar den, är Kontinentens högsäte och mittpunkt. En stad som inte bara är en stad utan också en stat - och sannerligen den största - är en hypermodern högteknologisk civilisation med 744.000 stadsdelar och 600.000.000 invånare.

Givetvis har en stad med den utvecklingen sina nackdelar. Bara det att alla invånare konsumerar i massor som blir till ödesdigra mängder sopor är en av dem. Att driva och förse staden med den enorma energi som krävs är en annan. Ett så stort invånarantal kräver väldigt mycket energi, ändå är det ingenting i jämförelse med stadens väldiga industrier. Energiutvinningen sker effektivast - det vill säga billigast och enklast - med olja, skräpeldning och kärnkraft. Oljan bidrar självklart till otroliga föroreningar, fast det att värmeverken eldar upp stor del av de miljarder ton sopor som slängs varje dag är ännu värre. Det är knappast så att det finns tid eller vilja till att slösa pengar på sortering och återvinning. I Nattens Stad är alternativet med störst vinst det bästa. Kärnkraftverken bidrar även de, fast inte bara med direkta utsläpp utan även mängder strålning från dess slaggprodukter som grävs ned under staden, av "säkerhetsskäl".

Det är främst detta som bidragit till öknamnet Nattens Stad, eftersom de tunga föroreningarna täckt staden i ett mörkt, stinkande hölje, som endast bråkdelen solljus kan ta sig igenom. Det är ständig natt över Valtima. Fast det är inte bara det. Storstadens baksida av valetablerad tung brottslighet, den vida bredden av droger och våld, samt sjukdomarna från utsläppen och det rådande klimatet bidrar till det dunkel som förgiftat staden. Likaså gör även den korrupta politiken och lagen. Nattens Stad styrs och drivs av två saker, och endast två: pengar och begäret efter mer.

Hur kan då detta vara Kontinentens högsäte, och hur kan så många människor vilja bo där?
Svaret är enkelt: där finns alla pengar och därmed alla möjligheter. Där det finns pengar finns det varor och tjänster, där det finns varor och tjänster finns det arbete och pengar att tjäna, och pengar innebär möjligheter. Detta innebär dock inte att det bara bor rika människor i Nattens Stad. Tvärtom är de rika och de som har makten få, men starka naturligtvis. Det finns små kriminella busar som tar av bottenskrapet, och det finns otäckt många fattiga människor av alla sorter som sitter fast där de är. Både de av den sorten som är födda där och de som kommit dit men aldrig därifrån för att de inte har råd.
<<

Detta är bara en överblick av staden som jag snott ihop på mobilen för att själv få en förståelse kring den. Det skall till mycket mer detaljer om hur det är att leva där som invånare, den högteknologiska biten, och hur sjuka de flesta är som lever där etc.
Ändå ska bilden ändå vara ganska slapp och inte alltför "pekfingrig" eftersom jag inte vill förstöra spelmöjligheterna till att hitta på vad som helst om man nu vill det. Helt enkelt, jag vill inte sätta för starka gränser utan låta deltagarna bygga stora delar av Nattens Stad själva.

Vad det gäller min tanke om själva rollpersonerna hade jag tänkt det åt Taratino-hållet. Mycket våld, blod, hämnd, död, kriminalitet etc. Rollpersonerna kan vara "goda" och de kan vara "onda". I slutändan handlar det om rollpersonens moral och hur den ser sig själv i alla fall. Det är dessutom svårt att leva i Nattens Stad utan att bli en del av det tuffa livet, varken man vill eller inte. Det ska i alla fall vara något åt actionhållet, kanske med lite thrillertouch, i en mycket hård och deprimerande miljö.

Självklart vill jag gärna ha era åsikter kring den här idén. Allt ni kan komma på och allt ni undrar över eller vill kritisera. Ni får förresten gärna rätta mig om jag snackar i nattmössan när jag talar om energiutvinningen och dess konsekvenser osv. Jag har helt enkelt skrivit utifrån vad jag tror att jag vet. :gremsmile:
Research är nämligen inte min starkaste sida. Jag tror mer på stämning och fantasi än riktig fakta.

Genesis

Ni dés ni maître
Settingen är frän och så, men för mig är det det här:

solvebring said:
I slutändan handlar det om rollpersonens moral och hur den ser sig själv i alla fall. Det är dessutom svårt att leva i Nattens Stad utan att bli en del av det tuffa livet, varken man vill eller inte.
... som jag går igång på. Har du några idéer om hur du kan få in det i spel? Mitt tips är att kolla in Dogs in the Vineyard. Det är fortfarande oöverträffat när det gäller spel som drar in moralen i det hela. I Dogs funkar det så att du oftast kan vinna konflikter, men för att göra det kan du behöva eskalera dem. Rollpersonen ställs hela tiden frågor i stil med "Är jag beredd att skjuta den här människan för att uppnå det här?"

solvebring

Superhero
... som jag går igång på. Har du några idéer om hur du kan få in det i spel? Mitt tips är att kolla in Dogs in the Vineyard. Det är fortfarande oöverträffat när det gäller spel som drar in moralen i det hela. I Dogs funkar det så att du oftast kan vinna konflikter, men för att göra det kan du behöva eskalera dem. Rollpersonen ställs hela tiden frågor i stil med "Är jag beredd att skjuta den här människan för att uppnå det här?"
Nej, det är just en sådan sak som jag inte har en aning om hur jag ska få det i spel, om jag ens kommer sätta det i spel. Vet inte än. Har i alla fall aldrig lirat ett spel med sådan mekanik i själv. Dessutom känns det som om tyngden hamnar fel om jag skulle sätta detta i spel, och istället för ett rappt kick-ass-spel så blir det ett djuptlodat den-inre-konflikten-spel.
Nåväl, det är intressant i alla fall, och skulle säkert ge den dunkla stämning jag söker. Har inte kollat Dogs, eftersom jag inte är så sugen på att betala... hm, var det 130:-(?) för en PDF. Kollade häromdagen.

Sodivra

Champion
(Off topic)

Fan, du snackar alltid om de balla spel du ska köpa; Kaleidoskop, Berättelser från Staden och Changeling, men sen händer det ingenting. Nu har jag köpt ett ex av Dogs in the Vineyard på pdf åt dig och skickat i mailen, plus pdf:en till Berättelser från Staden, så nu har du lite mer koll på berättarspel. My treat.

(Men jag håller definitivt med om att Dogs in the Vineyard-stämningen inte är den du letar efter till det här spelkonceptet)

Brynolf

Dum fan
Re: (Off topic)

Och så snackar folk om att det är okamratlig stämning här på forumet...

solvebring

Superhero

Fan, du snackar alltid om de balla spel du ska köpa; Kaleidoskop, Berättelser från Staden och Changeling, men sen händer det ingenting.
Sant, mycket sant. Antagligen för att jag vimlar bort mig bland så många rollspel att jag alltid får svårt att prioritera. Blir ju eggad på så mycket eftersom det finns så jävligt mycket coola spel som droppar upp hela tiden. :gremsmile: Och så brukar det alltid bli de större bolagens spel i slutändan just för att jag tänker att jag kan vänta med de mindre.

Nu har jag köpt ett ex av Dogs in the Vineyard på pdf åt dig och skickat i mailen, plus pdf:en till Berättelser från Staden, så nu har du lite mer koll på berättarspel. My treat.
Ehm, vet inte vad jag ska säga förutom tack. Känns lite konstigt - eller ja - jag känner mig lite konstig. Det var verkligen otroligt snällt och just nu känner jag mig bara underligt pinsam och hoppas jag låter så tacksam som jag är. Thanks, Vidos, ska ge en returtreat någon dag.

solvebring

Superhero

Gör de?
... Ja, det kan man ju inte ens våga nämna i Arvidos fall. Jag har aldrig varit med om något liknande, dessutom har jag aldrig känt mig så... förvånad och pinsam någon gång.
Tackar honom än en gång och lovar att "retreata" honom.

solvebring

Superhero

(Men jag håller definitivt med om att Dogs in the Vineyard-stämningen inte är den du letar efter till det här spelkonceptet)
Några övriga tankar?
Är djupt tacksam över all kritik och alla kommentarer jag kan få.

Sodivra

Champion

Brynolf said:
Ärligt talat så lät jag nästan lite nedlåtande i mitt inlägg, så det vill jag be om ursäkt nu. Gåvor är inte en ursäkt för att bete sig nedlåtande, då blir det skuldförhållanden, inte kamratskap.

Hoppas du gillar spelen, Solve! Nu ska jag fjällvandra i en vecka, men jag kanske kan skriva något i den här tråden sen.

solvebring

Superhero
Funderar på namnet förresten: Nattens Stad.
Är det dåligt eller något som funkar, eller är kanske tillexempel Nattstaden bättre, eller tror ni på något helt annat?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nattens stad låter som en vampyrrulle, tycker jag, en med Kate Beckinsale i huvudrollen. Ditt spel handlar om ett metropolis, inte om en stad.

Satsa på att hitta en titel som tar upp smogen och korruptionen, istället.

solvebring

Superhero
Sant, mycket sant. Har själv också funderat just kring vampyrgrejen på senare tiden när jag hör namnet. Du har helt klart rätt. Hm, något som verkligen symboliserar stadens mörka sida är helt klart vad jag bör försöka finna.

Något som man kan relatera till dekadens eller korruption vore inte fel...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tarantino-stuket är nog rätt. Det gäller att skilja ut ditt spel från andra som utspelar sig i korrupta storstäder; jag känner inte till något som kör Pulp Fiction-stuket. Se upp med hi-tech: plötsligt kan tekniska innovationer göra problem alldeles för lättlösta. Vi har haft bekymmer med detta i våra nutida poliskampanjer, när två spelare kunde betydligt mer än spelledaren om vad poliser kan göra med misstänktas mobiltelefoner.

solvebring

Superhero
Tarantino-stuket är nog rätt. Det gäller att skilja ut ditt spel från andra som utspelar sig i korrupta storstäder; jag känner inte till något som kör Pulp Fiction-stuket.
Frågan är bara hur det ska gå till. Jag funderar på om jag kan ordna det med "hooksen" - hm, bättre namn på det behövs - eller om man kort och gott kan binda in det i själva stämningen kring hur staden är i sig?

Nåväl, det gäller verkligen att skapa en sorts mix som känns hårdnackad och tung, men samtidigt lika rapp som Pulp Fiction och Kill Bill.

Vi har haft bekymmer med detta i våra nutida poliskampanjer, när två spelare kunde betydligt mer än spelledaren om vad poliser kan göra med misstänktas mobiltelefoner.
Ska ha detta i minnet. Kanske kan vara så att jag spejsat Nätgoggles för mycket, vet inte än.

solvebring

Superhero
Något med den regeln att varje rollperson måste ha minst en hook, och det att en hook alltid måste vara personlig. Genast blir det personliga dramat för varje rollperson väldigt starkt, även om de nu upplever scenarion tillsammans. Det blir också lätt att bygga ett scenario eftersom det bara är att plocka in rollpersonens hook som huvudintrig, och kanske till och med sammankoppla flera rollpersoners hook.

Jag menar, Kill Bill och tillexempel Pulp Fiction är rejält nedsmetade av personliga konflikter. I Kill Bill handlar det inte om något annat. Beatrix hämndbegär mot Bill är hela grejen, och i Pulp Fiction drivs hela storyn av att alla karaktärer har personliga mål och problem som väldigt tydligt vävs samman.

Fast det kanske är något annat som skapar Tarantinostuket såklart, fast vad det är kan man fråga sig. Undra om det månne vara just detta sammanlänkat med allt detta spejsade filmvåldet?
Tarantinos detaljrikedom och känsla för schysst filmvåld är ju berömt om man säger så.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Fast det kanske är något annat som skapar Tarantinostuket såklart, fast vad det är kan man fråga sig. Undra om det månne vara just detta sammanlänkat med allt detta spejsade filmvåldet?
Jag tror att det är något annat. Grejen är att ALLA filmer och böcker och tvserier drivs av personliga mål och agendor. Det är bara rollspel som inte gör det.

Tarantinos grej är att han har överdoserat på B-filmer från 70-talet. Han snor friskt från filmer som "Faster, Pussycat, Kill! Kill!" och liknande. Det är ju inte för inte som han satte David Carradine att spela Bill. Han var en av de få som fortfarande kom ihåg kultserien Kung Fu.

Så vill du ha tarantinokänsla så är det till B-filmer från 70-talet du skall söka dig.

solvebring

Superhero
Så vill du ha tarantinokänsla så är det till B-filmer från 70-talet du skall söka dig.
Som gammalt Bruce Lee fan tror jag att jag har ganska god koll på stuket. Frågan är bara, hur genererar man sådana fläskiga B-filmer i rollspel och får det rätt?

Tanken är "Fläskigt våld, fläskigt våld och fläskigt våld", men jag tror inte det räcker. Jag tror inte det räcker alls. Jag menar, tänkt dig att rollspela ett sådant spel. Jag skulle vilja säga att det blir tunt och enformigt.

Fast just det där... Personliga agendor, det är något. Fast i de flesta fall handlar Tarantinos alla filmer om hämnd. Det blir väl också ganska dassigt att spela ett rollspel som alltid handlar om hämnd, eller?

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Fast i de flesta fall handlar Tarantinos alla filmer om hämnd. Det blir väl också ganska dassigt att spela ett rollspel som alltid handlar om hämnd, eller?
Absolut inte, om du frågar mig. Jag tycker det blir ganska dassigt att spela ett rollspel som alltid handlar om vadsomhelst.

Eller, såhär: om man hade tänkt sig spela rollspelet i fyra olika kampanjer efter varandra, så visst. Det kanske blir enformigt. Men om man byter spel då och då, som i alla fall jag gör, så är det bara trevligt med ett rollspel som vet vad det vill.

solvebring

Superhero
Så, nu har jag sovit på saken. Först till jag tacka dig för att du framförde den här åsikten, för ditt resonemang är mycket vettigt. Spel som vet vad de vill är en bra sak. Problemet är bara hur man ska göra. Ska varje scenario handla om en hämnd, eller ska scenariot kunna handla om vad som helst men att hämnd alltid finns i bakgrunden?
Sedan det här med rollpersonen. Ska spelarna skapa en gemensam hook så att alla RP är ute efter samma hämnd?

Craygh

Swordsman
En liten tanke bara, om du vill använda hämnd som en viktig del av stämningen.

Som jag tänker så kanske det blir lite ensidigt att alltid ha med hämnd i förgrunden av handlingen, personerna och deras agendor, så att säga. Med det menar jag att det blir nog tråkigt om allt och alla har som explicit mål att hämnas på någon/något. Typ "han vill hämnas på sin far för att han blev slagen i barndomen, han vill hämnas på sin hälare för att han alltid betalar för lite, hon vill hämnas på alla män för att hon blivit våldtagen" och så vidare, du förstår nog ungefär vad jag menar.

Däremot, att ha med hämnd som ett implicit begär hos många eller alla personer låter mera spännande. Ett behov som ligger och bubblar under ytan och påverkar personens beslut oavsett om han/hon är medveten om det eller inte. Lite mer av en underliggande stämning, så att säga.

Detta leder ju ganska naturligt till en mörk och... elak, stämning, där de flesta är motiverade av en vilja att få världen eller delar av den att lida...