Nekromanti Spelidé: Nattens Stad

Genesis

Ni dés ni maître
Hur långa spelomgångar har du tänkt dig med spelet? Vilken sorts tempo, liksom? Snackar vi år ut och år in med samma rollpersoner tills alla tröttnat, eller kampanjer på 10 speltillfällen med tillfredsställande slut, eller snabbtempo-oneoffs? Okej, det där lät som att jag tycker att jättelånga kampanjer suger ... vilket jag gör, men det behöver ju inte du göra.

Men det är definitivt viktigt att bestämma. Hur länge förväntar du dig att man skall spela med samma rollperson? Hämnden i förgrunden är nemas problemas i en till fem-sex sessioner, kan behöva varvas med annat i tio och blir extremt uttjatat om man fortsätter i tjugo spelsessioner utan att få någon avslutning.

solvebring

Superhero
Jo, det är precis min tanke. Det svåra är dock inte att komma fram till rätta resonemanget, det svåra är att generera det spelmässigt.

solvebring

Superhero
Hur långa spelomgångar har du tänkt dig med spelet? Vilken sorts tempo, liksom? Snackar vi år ut och år in med samma rollpersoner tills alla tröttnat, eller kampanjer på 10 speltillfällen med tillfredsställande slut, eller snabbtempo-oneoffs? Okej, det där lät som att jag tycker att jättelånga kampanjer suger ... vilket jag gör, men det behöver ju inte du göra.
Tja, man skulle kunna säga det att så länge som man själv känner för. Det vill säga, att jag vill ha ett spel där ett scenario som tar en kväll är lika välkommet som en flerdagars kampanj. Fast med system för Sjukdom, som är en skala vars värde höjer sig vid allvarligare skador och bruk av droger, som när det når ett högt värde får ödesdigra konsekvenser så är det iof inte möjligt att spela samma karaktär hur länge som helst.

Men det är definitivt viktigt att bestämma. Hur länge förväntar du dig att man skall spela med samma rollperson? Hämnden i förgrunden är nemas problemas i en till fem-sex sessioner, kan behöva varvas med annat i tio och blir extremt uttjatat om man fortsätter i tjugo spelsessioner utan att få någon avslutning
Ett spel som kan spelas av alla är ju vad som vore roligast. Vill folk spela det jämt så kan de det, likväl som de som vill byta spel ofta och istället köra korta scenarion. Så hur sjutton jag ska ordna det här med den faktiska handlingen i spelet är ett riktigt dilemma, kanske en omöjlig uppgift.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Vill folk spela det jämt så kan de det, likväl som de som vill byta spel ofta och istället köra korta scenarion. Så hur sjutton jag ska ordna det här med den faktiska handlingen i spelet är ett riktigt dilemma, kanske en omöjlig uppgift.
Om du vill ha ett spel som kan spelas över både kort och lång tid (utan att den långa tiden är ett flertal korta tider i rad) så tror jag att du bör skippa hämndgrejen. Fokuserat koncept tillsammans med ofokuserad pacing tror jag är svårt att få till.

solvebring

Superhero
Om du vill ha ett spel som kan spelas över både kort och lång tid (utan att den långa tiden är ett flertal korta tider i rad) så tror jag att du bör skippa hämndgrejen. Fokuserat koncept tillsammans med ofokuserad pacing tror jag är svårt att få till.
Du har så rätt så rätt. Vilket också innebär att jag kommer att få skippa just Tarantino/Spagettiwestern-stuket. Jävligt synd, för det är ju något sådant jag är ute efter. Nå, staden ska vara som den är i alla fall, och det ska vara mörkt och hårt och action.

Funderar just nu kring det här med sjukdom samt det om jag skulle köra action med konfliktresolution. Visst, det är skumt och kanske motsägelsefullt mot genren i sig. Dock tror jag att det kan vara mycket effektfullt att lägga ihop action och detta. Typexempel:
Spelare: "Jag slår för att hugga honom."
Spelledare: "Varför?"
Spelare: "För att jag hatar honom, jag vill hugga huvudet av honom."
- Tärningarna rullar.
Spelledare: "Hans huvudet kastas genom rummet och blodet sprutar över väggar och tak."

... Dock vet jag inte så mycket om systemen vad det kommer till detta, så jag bör kanske inte uttala mig. Däremot är det damn najs att verkligen utföra det man vill utföra, istället för att dravla med träfftabeller etc. Dock bör ju tärningsslagen för träff eller icke fungera precis som annars?
Funderar redan nu på en "blodsprut"-skala till skadefunktionen, för att kunna mäta hur fort man töms på blod vid allvarliga skador.

solvebring

Superhero
Nej förresten. Glöm allt det där osammanhängande snacket om konfliktresolution. Det skulle nämligen paja alla de andra momenten jag funderat över. Ska gå vidare med dem härnäst i regeltråden.