Ballt! Kanske koppla ett schema till en ny känslomässig laddning?Genesis said:Det här är guld! Jag tänker mig ett rollformulär med zonerna dragna i bågar där den djupaste zonen ligger närmast spelaren och den yttersta zonen ligger framåt, närmast "omvärlden". Man skulle kunna ha några fördefinierade noder i det innersta lagret, som "vrede", "åtrå", "sorg", "lycka" och "rädsla", eller så. Sedan kan man göra rollpersonen genom att skriva in olika saker i de olika lagren och kanske koppla dem till de här innersta noderna. Jag gillar det här med att koppla ihop noder. Dels ser det fräckt ut på formuläret och dels ger det roliga möjligheter till att "programmera" personer med hjälp av en trigger kopplad till ett beteende.Arvidos MC said:Lite tankar bara.
Ja. Exakt. Precis.Genesis said:Jag tänker mig att planteringar sprider sig utåt i lagren. Att plantera något i lager två kommer inte att gå djupare, men det kommer att läcka ut i yttre lagret. Lager tre-grejor kommer att blöda in i lager två och styra både känslor och beteende.
Konceptualiserar det lite tydligare, kanske:
Lager 1: Uppmärksamhet, tankar och sinnesintryck, arbetsminne och andra exekutiva funktioner. (Uppmärksamhet kan man tänka sig som en ficklampa, vad lyser den på i detta ögonblicket?)
Lager 2: Scheman, färdigheter, autopilot, copingmekanismer.
Lager 3: Känslor, minnen, det förmedvetna, ambivalens och ovisshet, försvarsmekanismer. (Samma som copingmekanismer, fast djupare)
Lager 4: Drömmar och råa, osmälta känsloimpulser.
Om medvetet-omedvetet:
Lager 1 är vår uppmärksamhet, vårt medvetande.
Lager 2 är inte något omedvetet men det är inte heller något vi riktigt tänker på om vi inte bestämmer oss för att göra det. Prova att tänka efter exakt vad du gör när du går på restaurang eller spelar fotboll. Det kommer gå långsammare och kanske kommer du göra misstag eftersom du försöker styra processen istället för att förlita dig på den.
Lager 3 är känslostyrt där lager 2 är tankestyrt, och här finns en del manér och försvarsmekanismer som vi inte är medvetna om förrän någon pekar ut dem åt oss.
Lager 4 är omedvetet och kan bara tränga fram när vi är i suggestion, framgångsrik terapi eller i drömmar.
Kommer man kunna sätta människor i flow, hypnos, psykos, medveten närvaro och andra balla sinnestillstånd?