Jag har tänkt i väldigt lika banor och snickrat en del, smått.
En av mina tankar är framför allt att undvika all "smygutopism". Dvs. i många fall trollas alla politiska och sociala problem bort, i SF. (Inte alltid, men ofta...) I Star Trek är det replikatorer och United Federation of Planets och "we work to better ourselves" och vips så är alla konflikter på grund av sociala, ekonomiska eller ideologiska skillnader borta.
Det jag kan ha att invända mot Alastair Reynolds, Peter Hamilton m.fl. i genren "new space opera" är lite samma sak - i stort sett är sociala och politiska (ideologiska) problem borta.
Visserligen kan ny energiteknologi lyfta mänsklighetens levnadsnivå ytterligare - men jag tycker ingenting talar för att problemen skulle upphöra helt. (Vi är i många avseenden i ett tillstånd när energi och det man kan göra med den är så billig att det är fullt möjligt att utrota svält och ekonomisk nöd. Men det händer inte. Många gånger på grund av just ideologiska motsättningar och politisk makt.)
Och dessa tror jag lär vara viktiga drivkrafter bakom den sociala utvecklingen i framtiden. Och därför att utvecklingen blir just mer "personlig" i betydelsen upp till en själv, risktagare som ger sig iväg trygghetstörstande som stannar osv. Mindre awsome och mer dirty.
Att ha en igenkännbar teknologi tror jag också är viktigt spelmässigt. De framsteg som möjliggör rymdresor kan finnas. Rymdhissar och en hel del exotiska material som klarar saker vi inte kan göra idag osv. Miniatyriseringen kan ha nått längre. Men om man går för långt, tror jag ett spel blir rätt ospelbart - allt kommer att handla om vem som är mest kreativ med nanoteknik, typ.
Jag har en annan tanke om framdrivning, men också baserad på gravitation. Kan man generera gravitation utan massa (artificiella gravitation) så kan man driva skepp alldeles utmärkt utan att frakta bränsle med sig som man "kastar bort" för reaktionens skull. (Man behöver ju dock det bränsle som driver den artificiella gravitationen...)
I min tanke är reaktionsmotorer bara en hjälp för riktigt tunga (långsamma) transporter av malm et.c. som lika gärna kan ta tre, fyra år inom ett system. (Mindre laster kan man skjuta med masskanoner, för den delen...)
När man manipulerar gravitationen, tänker jag att man kan använda den för att "låsa upp" dimensioner som fungerar som maskhål, där skeppen färdas i underljusfart - det behöver inte ens vara särskilt snabbt. Men sträckan är kortare. Därför tycks resan gå i överljusfart för en betraktare i en annan referensram.
När jag spånat om världen tänker jag mig en expansion som går i faser. Först en nationell fas, när jordens större stater (eller grupper av stater) lägger beslag på en eller flera jordlika planeter. Men terraformning är dyrt. (Ooops, att ingen tänkte på det...) Så staterna tappar snart sugen och måste koncentrera sig på att exploatera järnet ur de solsystem de nu koloniserat för att inte bli bankrutta.
I gengäld har ett gäng företag blivit stormrika på kuppen (de som utvecklat teknologin, bygger rymdskepen et.c.) och vill slå sig fria från staternas makt. Därför börjar de kolonisera egna planeter och skapa sina egna domäner där. Men i längden råkar de ut för samma sak som staterna.
I den tredje fasen är enklare rymdfarkoster så pass billiga att enskilda kan se sig ut. Då handlar det inte om att kolonisera ett helt solsystem och terraforma planeter, utan om att hitta en asteroid med sällsynta mineral eller liknande. En nybyggarfas.
Och det är då spelet är tänkt att äga rum.
Det är väl inte helt sannolikt att mina tankar någonsin kommer längre än spridda filer på hårddisken, som det ser ut nu. Så om du hittar något nyttigt bland dem, är du mer än välkommen att använda det. (Eller bara fortsätta snacka och jämföra idéer...)