I mitt rollspel (som nu överstiger 100 sidor text), är krypande skräck i mörka underjordiska gångar centralt. Människan befinner sig på flykt undan flygande bestar som lagt världen ovan mark i ruiner. I underjorden styrs samhället med järnhand av ett fåtal före detta brottslingar som håller massan i schack genom distribuerandet av beroendeframkallande hallicugena droger och genom att brutalt slå ner uppror med sina s.k. "rättsskipare", en slags elitsoldater som "förbättrats" med hjälp av prestationshöjande droger. Det finns en massa underjordiska ordnar och sammanslutningar som verkar i det fördolda, med olika agendor och mål. En del vill ta makten i underjorden, andra vill återerövra landet ovan mark.
Under ytan har folket byggt upp en bräcklig civilisation i övergivna underjordiska städer. Ingen vet vem som uppfört dem och varför. Underjorden är outforskad och okänd. Mystiska ljud hörs från djupet under nätterna; det dekadenta nöjeslivet och drogerna är en välkommen bedövning för sinnet i denna mardrömstillvaro. Personer som beger sig för långt ner i mörkret försvinner spårlöst. Förråden av mat och förnödenheter börjar tryta, och situationen blir inom kort ohållbar. Expeditioner skickas ut för att insamla nya förråd. De flesta återvänder inte...
Det stora problemet med systemet är att jag ännu inte fixat några kluriga spellösningar för att hantera skräck- och drogeffekter. Den viktigaste biten av rollspelet är alltså ännu inte utvecklad...
Vilka kluriga spelmässiga (regelmässiga) lösningar har ni implementerat för just skräck i era alster (utan att blanda in tabeller och vanliga "skräckslag")? Hur kan man balansera olika typer av droger för att "göra skräcken mer hanterbar"?
Ska kika in Götterdämmerung vid tillfälle, då detta spel verkar ligga nära det jag jobbar med...
Under ytan har folket byggt upp en bräcklig civilisation i övergivna underjordiska städer. Ingen vet vem som uppfört dem och varför. Underjorden är outforskad och okänd. Mystiska ljud hörs från djupet under nätterna; det dekadenta nöjeslivet och drogerna är en välkommen bedövning för sinnet i denna mardrömstillvaro. Personer som beger sig för långt ner i mörkret försvinner spårlöst. Förråden av mat och förnödenheter börjar tryta, och situationen blir inom kort ohållbar. Expeditioner skickas ut för att insamla nya förråd. De flesta återvänder inte...
Det stora problemet med systemet är att jag ännu inte fixat några kluriga spellösningar för att hantera skräck- och drogeffekter. Den viktigaste biten av rollspelet är alltså ännu inte utvecklad...
Vilka kluriga spelmässiga (regelmässiga) lösningar har ni implementerat för just skräck i era alster (utan att blanda in tabeller och vanliga "skräckslag")? Hur kan man balansera olika typer av droger för att "göra skräcken mer hanterbar"?
Ska kika in Götterdämmerung vid tillfälle, då detta spel verkar ligga nära det jag jobbar med...