Hej på er ni riktiga rollspelskunniga. Jag tänkte fråga efter lite hjälp.
Först lite bakgrund: Jag är en rollspelare som verkligen inte har någon särskilt bra koll på hur rollspelsutbudet ser ut nuförtiden. Har mest spellett de senaste åren och har nu kommit fram till några sanningar:
*Jag gillar att bestämma och jag tar mycket plats när vi spelar – så därför är jag spelledare.
*Jag är värdelös på att komma ihåg regler – så därför gillar jag enkla regler.
*Jag hatar att ägna tid åt att förbereda spelmöten – men om jag gör det så blir oftast spelmötena så mycket bättre.
* Jag hatar att hitta på stories för jag alltid tror att de blir sämre än de som finns att köpa. Samtidigt är jag trött på att köra färdiggjorda äventyr.
*Alltid när jag ska spela rollspel så tenderar det att bli tradspel av alltihop. Jag kanske använder termen fel men jag menar färdiga spelvärldar där spelarna reduceras till att förklara sina karaktärers reaktioner på de händelser som sker (så som det blev med Shanghai i Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910] ). Mina spelare har inte klagat men jag känner att det börjar bli lite endimensionellt.
*Tre års Mutant: Undergångens Arvtagare-kampanjande har skadat mig – allt blir buskis som jag rör vid nuförtiden (se Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910]).
Alla dessa punkter sammantaget har gjort att jag har börjat skissa på ett eget rollspel (surprise…) som ska kunna åtgärda allt detta på en gång och gjuta lite nytt liv i våra spelmöten. Som rubriken antyder handlar det om att skapa speligare rollspel/Rollspeligare spel.
Sjukligt inspirerat av Konrad Konveljs Kampen om...-krönika: %20Krönika.html#Post818558]
Främst för att flera av mina spelare är lite mer förtjusta i de speligare aspekterna av rollspel (opta skills, veta vilka grundegenskaper man tjänar mest på att öka osv). Men för att vara motvalls så är det inte den sortens spelighet jag tänker på utan mer mekanikerna.
Idén alltså:
Spelarna representerar olika maktgrupperingar, i fortsättningen ”hus”, i ett fantasyromerskt rike (fantasyromerskt i betydelsen jag pallar verkligen inte göra research så vi hittar på, plus att vi skippar den misogyna biten). Romerskt innebär ju också att det inte gör något om det blir buskis ibland. Det var ju de som uppfann den burleska humorn… Målet är att öka det inflytande ens hus utövar på den 100 personer starka senaten (lätt att räkna procent). När man börjar har man bara inflytande över den senator som representerar ens hemprovins (dvs 1%). Husen kommer inte själva att kunna knipa senatsplatser så det handlar om ruling by proxy.
Inspirerad av Pendragons stora kampanj så ska varje spelmöte representera ett år. Därför ska det finnas ett spelbräde som är ett årshjul där fasta saker ska vara utskrivna (mönstring av trupperna, sommarens partysäsong, skördemånad osv) uppdelat i fyra delar; vår, sommar, höst som spelbara säsonger och vintern som räkenskapsmånad (Pendragon igen…).
Inflytandemekaniken ska vara att man får placera ut sina marker på en karta över imperiet och sedan får man slå och ha sig (halvstulet från Svavelvinters skuggspel – har ingen aning om hur det funkar där egentligen) = lite speligare. Detta ska man en gång per säsong och tanken är att det ska ske på ett fint stort bräde.
Den rollspeligare biten är att varje spelmöte så ska spelarna enas om tre olika scener, en per spelbar säsong, som ska genomföras. Därtill tillkommer en eller fler scener som spelledaren vill ha med (vulkanutbrott i södern, gladiatorspel för att fira krigstriumfer, retorikafton hos senatens talman etc). För varje scen ska man komma överens om vilka hus som är med, vilken slags konflikter som kan vara aktuella, om man skickar husets överhuvud eller en underhuggare och vilka roller de andra spelarna och spelledaren ska spela i scenen. Man kommer också överens (eller så får SL bestämma) om vad som står på spel i scenen för att skapa incitament till storartat rollspel.
Som konfliktlösningsmekanik i rollspelsdelarna så tänker jag mig att man drar ett kort ur leken och visar och sen får man säga om nästa är högre eller lägre. Prickar man rätt vinner man. Vill man vinna stort så prickar man färg också, men då kan man också förlora större. Hjältarna och överhuvuden kommer att olika sätt att påverka utfallen.
Varje hus ska ha en princip som är den devis man agerar under. ”Ändamålen helgar medlen” eller ”Konsten segrar över döden” ger ju helt olika tillvägagångssätt i jakten på inflytande. Därtill ska varje hus ha en huvudsysselsättning som anger vad man baserar sin startrikedom på. Varje hus ska dessutom ha en eller flera heros. Detta är hjältar som kan skickas istf husets överhuvud och de ska kunna tweakas beroende på om man vill ha en skicklig pälshandlare som underhuggare eller en lömsk giftmörderska.
Uppläget är ju ganska svagt som spel sett, och kanske inte tilltalar alla som en rollspelskampanj. Men poängen med hela det här upplägget är att spelarna är mer delaktiga i spelmötenas utformande, det ska finnas tydliga incitament för rollspelande, det finns utrymme för strategitänk och framförallt kanske man tillsammans kan få till en episk berättelse som lutar lite åt pendragons släkt-krönikestuk.
Jag har inget färdigt att visa ännu i regelväg men jag hoppas att ni förstått min beskrivning. Min huvudsakliga fråga är ju om ni vet med er att detta redan har gjorts och i så fall kan ge mig lite tips om vad jag ska kolla på? Låter det över huvud taget intressant?
TL;DNR
Kan du tipsa om speligare rollspel/rollspeligare spel? Kanske som skuggmaktsspelet i Svavelvinter?
Först lite bakgrund: Jag är en rollspelare som verkligen inte har någon särskilt bra koll på hur rollspelsutbudet ser ut nuförtiden. Har mest spellett de senaste åren och har nu kommit fram till några sanningar:
*Jag gillar att bestämma och jag tar mycket plats när vi spelar – så därför är jag spelledare.
*Jag är värdelös på att komma ihåg regler – så därför gillar jag enkla regler.
*Jag hatar att ägna tid åt att förbereda spelmöten – men om jag gör det så blir oftast spelmötena så mycket bättre.
* Jag hatar att hitta på stories för jag alltid tror att de blir sämre än de som finns att köpa. Samtidigt är jag trött på att köra färdiggjorda äventyr.
*Alltid när jag ska spela rollspel så tenderar det att bli tradspel av alltihop. Jag kanske använder termen fel men jag menar färdiga spelvärldar där spelarna reduceras till att förklara sina karaktärers reaktioner på de händelser som sker (så som det blev med Shanghai i Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910] ). Mina spelare har inte klagat men jag känner att det börjar bli lite endimensionellt.
*Tre års Mutant: Undergångens Arvtagare-kampanjande har skadat mig – allt blir buskis som jag rör vid nuförtiden (se Teknochock-tråden %20Cyberpunk%20i%20Rått.html#Post820910]).
Alla dessa punkter sammantaget har gjort att jag har börjat skissa på ett eget rollspel (surprise…) som ska kunna åtgärda allt detta på en gång och gjuta lite nytt liv i våra spelmöten. Som rubriken antyder handlar det om att skapa speligare rollspel/Rollspeligare spel.
Sjukligt inspirerat av Konrad Konveljs Kampen om...-krönika: %20Krönika.html#Post818558]
Främst för att flera av mina spelare är lite mer förtjusta i de speligare aspekterna av rollspel (opta skills, veta vilka grundegenskaper man tjänar mest på att öka osv). Men för att vara motvalls så är det inte den sortens spelighet jag tänker på utan mer mekanikerna.
Idén alltså:
Spelarna representerar olika maktgrupperingar, i fortsättningen ”hus”, i ett fantasyromerskt rike (fantasyromerskt i betydelsen jag pallar verkligen inte göra research så vi hittar på, plus att vi skippar den misogyna biten). Romerskt innebär ju också att det inte gör något om det blir buskis ibland. Det var ju de som uppfann den burleska humorn… Målet är att öka det inflytande ens hus utövar på den 100 personer starka senaten (lätt att räkna procent). När man börjar har man bara inflytande över den senator som representerar ens hemprovins (dvs 1%). Husen kommer inte själva att kunna knipa senatsplatser så det handlar om ruling by proxy.
Inspirerad av Pendragons stora kampanj så ska varje spelmöte representera ett år. Därför ska det finnas ett spelbräde som är ett årshjul där fasta saker ska vara utskrivna (mönstring av trupperna, sommarens partysäsong, skördemånad osv) uppdelat i fyra delar; vår, sommar, höst som spelbara säsonger och vintern som räkenskapsmånad (Pendragon igen…).
Inflytandemekaniken ska vara att man får placera ut sina marker på en karta över imperiet och sedan får man slå och ha sig (halvstulet från Svavelvinters skuggspel – har ingen aning om hur det funkar där egentligen) = lite speligare. Detta ska man en gång per säsong och tanken är att det ska ske på ett fint stort bräde.
Den rollspeligare biten är att varje spelmöte så ska spelarna enas om tre olika scener, en per spelbar säsong, som ska genomföras. Därtill tillkommer en eller fler scener som spelledaren vill ha med (vulkanutbrott i södern, gladiatorspel för att fira krigstriumfer, retorikafton hos senatens talman etc). För varje scen ska man komma överens om vilka hus som är med, vilken slags konflikter som kan vara aktuella, om man skickar husets överhuvud eller en underhuggare och vilka roller de andra spelarna och spelledaren ska spela i scenen. Man kommer också överens (eller så får SL bestämma) om vad som står på spel i scenen för att skapa incitament till storartat rollspel.
Som konfliktlösningsmekanik i rollspelsdelarna så tänker jag mig att man drar ett kort ur leken och visar och sen får man säga om nästa är högre eller lägre. Prickar man rätt vinner man. Vill man vinna stort så prickar man färg också, men då kan man också förlora större. Hjältarna och överhuvuden kommer att olika sätt att påverka utfallen.
Varje hus ska ha en princip som är den devis man agerar under. ”Ändamålen helgar medlen” eller ”Konsten segrar över döden” ger ju helt olika tillvägagångssätt i jakten på inflytande. Därtill ska varje hus ha en huvudsysselsättning som anger vad man baserar sin startrikedom på. Varje hus ska dessutom ha en eller flera heros. Detta är hjältar som kan skickas istf husets överhuvud och de ska kunna tweakas beroende på om man vill ha en skicklig pälshandlare som underhuggare eller en lömsk giftmörderska.
Uppläget är ju ganska svagt som spel sett, och kanske inte tilltalar alla som en rollspelskampanj. Men poängen med hela det här upplägget är att spelarna är mer delaktiga i spelmötenas utformande, det ska finnas tydliga incitament för rollspelande, det finns utrymme för strategitänk och framförallt kanske man tillsammans kan få till en episk berättelse som lutar lite åt pendragons släkt-krönikestuk.
Jag har inget färdigt att visa ännu i regelväg men jag hoppas att ni förstått min beskrivning. Min huvudsakliga fråga är ju om ni vet med er att detta redan har gjorts och i så fall kan ge mig lite tips om vad jag ska kolla på? Låter det över huvud taget intressant?
TL;DNR
Kan du tipsa om speligare rollspel/rollspeligare spel? Kanske som skuggmaktsspelet i Svavelvinter?