Nekromanti Spelkoncept - Agentspelet

Big Marco

Läskig
Grundfråga

Går det överhuvudtaget att ha någon form av personlighetsutveckling/XP/förbättringssystem i ett agentspel? Om man nu utgår från att det är exceptionella individer som är i huvudrollerna.

Johan K

Gammal & dryg
Varför skulle det inte funka ??

Går det överhuvudtaget att ha någon form av personlighetsutveckling/XP/förbättringssystem i ett agentspel? Om man nu utgår från att det är exceptionella individer som är i huvudrollerna.
Ja, varför skulle det inte funka. Egentligen..
Dock kanske man ska fundera på hur det skulle se ut, man kasnek inte stiger lika snabbt i graderna med tanke på att man redan är exeptionell. Men likt förbaskat så tror jag at man utveckals, på ett eller annat sätt.

Troberg

Sinister eater
Re: Grundfråga

Javisst, men det är inte sådant som stats och färdigheter som förbättras, det är sådant som:

* Kontakter. Titta på hur James Bond lär känna folk som han sedan har nytta av.
* Respekt. När de överordnade ser att man får jobbet gjort så får man lite friare tyglar.
* Sex. Face it, agenter får massor av det.
* Skojigare prylar. Hur kan man klara sig utan en ubåtsbil med missiler?
* Fiender. Hur kan man vara en bra hjälte om man inte får en bra fiende?
* Utökande befogenheter. Vem vill inte ha en dubbelnolla framför sitt nummer?

Sodivra

Champion

Tja, du kan ju ha en tveksam utveckling. Om du nu har någon sorts förråingsmekanism så kan agenterna bli råare allt eftersom, på gott och ont. Gamla agenträvar kanske också går från att vara i god form till att gå på erfarenhet, vilket gör dom säkrare men också mer förutsägbara och oflexibla. Skulle vara en kul grej att se på något sätt om det är mycket agent mot agent i spelet. Fast... jag vet inte. Sådant kanske inte hinner dyka upp under en rollpersons karriär?

Storuggla

Champion

Ja, bara för att man jobbar åt MI6 eller Mossad så opereras ju inte ens ambitioner och livsåskådningar samtidigt som de visar var kaffemaskinen på kontoret finns.
Utvecklingen beror väl då på spelets regler och stämning misstänker jag, om vi utgår från att reglerna specifierar att alla ska vara bäst på en sak (vilket är ganska funky) så blir ju färdighetsavancemang menlöst.
Då får man gå på Trobergs linje, eller på något annat mysigt vis. Befodran (vilket ofrånkomligen betyder mer pappersarbete och till slut ett slut på ens fältarbete), kontakter (både utomlands och tjänstemän i hemlandet (väldigt bra att ha om man behöver en tjänst vid sidan om (apa också, jag gjorde en parantes inom en parantes, parantespolisen kommer spöa mig nu))) eller sådant.
Hade spelet varit ett sådant spel jag är ute efter (mindre Bond - Mer le Carre) så hade jag sagt att efter ett antal lyckade uppdrag befodras man till Chef för den Operativa Avdelningen, då man plötsligt spelar mannen som skickar ut agenterna och sedan sitter och kedjeröker i sambandscentralen och väntar på att höra om ens agent ligger död i Tirana medan man kämpar för att förhindra att ens chefer skrotar uppdraget då det blivit för politiskt kostsamt om det avslöjas. Plötsligt skulle spelet handla om män i fula kostymer som förblöder i andra ändan av en telefonlur i Prag, men det är nog ett helt annat spel :gremgrin:

I övrigt, se Trobergs inlägg. Det var vettigt.

Storuggla, i wants me geopolitical fix

Gordeg

Hero

Jag tycker absolut att man ska kunna gå från nyexaminerad agent till ärrad veteran. Om man strikt använder TV-serierna som förebild stämmer det inte till 100%, men rollspel är ju ett annat "medium" än TV.

Gordeg

Troberg

Sinister eater

Hoppas på en ruta på rollformuläret där detta ska bokföras.
Annars är det inte ett komplett agentspel. Å andra sidan så är det inte heller komplett om inte en skaplig andel av sexpartnersarna antingen blir mördade eller försöker mörda agenten.