Re: Grundfråga
Ja, bara för att man jobbar åt MI6 eller Mossad så opereras ju inte ens ambitioner och livsåskådningar samtidigt som de visar var kaffemaskinen på kontoret finns.
Utvecklingen beror väl då på spelets regler och stämning misstänker jag, om vi utgår från att reglerna specifierar att alla ska vara bäst på en sak (vilket är ganska funky) så blir ju färdighetsavancemang menlöst.
Då får man gå på Trobergs linje, eller på något annat mysigt vis. Befodran (vilket ofrånkomligen betyder mer pappersarbete och till slut ett slut på ens fältarbete), kontakter (både utomlands och tjänstemän i hemlandet (väldigt bra att ha om man behöver en tjänst vid sidan om (apa också, jag gjorde en parantes inom en parantes, parantespolisen kommer spöa mig nu))) eller sådant.
Hade spelet varit ett sådant spel jag är ute efter (mindre Bond - Mer le Carre) så hade jag sagt att efter ett antal lyckade uppdrag befodras man till Chef för den Operativa Avdelningen, då man plötsligt spelar mannen som skickar ut agenterna och sedan sitter och kedjeröker i sambandscentralen och väntar på att höra om ens agent ligger död i Tirana medan man kämpar för att förhindra att ens chefer skrotar uppdraget då det blivit för politiskt kostsamt om det avslöjas. Plötsligt skulle spelet handla om män i fula kostymer som förblöder i andra ändan av en telefonlur i Prag, men det är nog ett helt annat spel
I övrigt, se Trobergs inlägg. Det var vettigt.
Storuggla, i wants me geopolitical fix