Nekromanti Spelkoncept: Demons Kedjor

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Spelkoncept: Demons Kedjor
Bara ett spel koncept där jag lekar med hur beröring och ögonkontakt som mekaniker skulle kunna användas.

"De besegrade demonen, förstörde dess kropp och och kedjades dess ande med sina egna egna själar som dess fängelse Så länge de är starka skonas världen från demonens ondska. Genom att vara nära varann de kan lätta varandras bördor, men snart som en av dem knäcks, så blir demonen återigen fri. Deras kamp är dömd, men varje sekund de håller ut skonar de världen från ondskan."

Setting
Kanske är karaktärerna traditionella fantasy hjältar som just besegrat den onde guden. Kanske är de magical girls på en gymnasieskola. Kanske är de ockultister på 1920-talet. Välj den setting som inspirerar dig.

Mekanik:
- Spelledarlöst
- En vanlig kortlek används.
- Ögonkontakt och beröring av andra spelares händer kommer också vara en del av mekaniken för spelet.

Börja spelet
1: Börja spelet genom att definiera settingen.

2: Definiera demonens personlighet. Säg något om de onda det begått när det var fri. Bestäm hur den stoppades.

3: Definiera rollerna. Berätta lite om din karaktär för den andra spelarna.
- Varje roll har en svaghet som de fruktar demonen kommer att vända mot denne.
- Varje roll kommer att ha en annan av rollerna de vänder sig till för stöd
- Varje spelare kommer också att definiera vilka en av de andra rollerna de fruktar kommer att vara den första att falla.

Gör detta öppet, så att alla andra spelare vet allt om de andra rollerna från början.

4: Distribuera så många kort som det finns spelare vid bordet, men distribuera dem ojämnt. Minst en spelare måste börja med 0 kort och åtminstone på spelaren måste börja med 2 kort.


Spela spelet:

Sätt scener
Spelarna turas om sätta scener.

Kort:
Varje spelare placerar sin kort framför sig på en tydlig rad, med siffran ner mot bordet.

Antalet kort på hand påverkar hur karaktären agerar
0 Kort: Demonen kan bara viska till dig, men du kan ignorera dess ord.
1 kort: Demonen kan berätta lögner, och du undrar om det finns någon sanning i dem.
2 kort: Dina känslor svallar, och du börjar att tro vad demonerna säger.
3 kort: Demonen får dig att se saker som inte är sant, och du kan använda en rännil av demones kraft.
4 + Kort: Du vet att du tjänar demon och det känns bra. Du kan använda en del av dess kraft.

Beröring och ta kort

Genom att beröra en annan karaktär, kan du lätt bördan för denna, genom att ta ett kort från den spelaren. Om kortet är rött, kassera det. Om kortet är svart, behålla det på hand.

Varje beröring spelas ut genom att beröra den andra spelares hand i en lämpligt sätt, samtidigt som du beskriver vad som händer. Om du inte kan nå handen, be den andra spelaren att ge dig handen out of character.

Ögonkontakt och se sanningen
När man ser någon annan i ögonen, kan båda rollerna se genom lögner demoner sagt om den andra och se sanningen. Man kan också se om någon frivilligt tjänar demonen. Spelarna måste hålla ögonkontakt för att mekaniken ska användas.

Att få nya kort
Varje gång ett roll ger efter för svaghet eller förtvivlan, får karaktären ett nytt kort.

Demonen frigörs
När demon frigörs bestäms av det totala värdet av korten på en spelare hand. När någon får sammanlagt ett värde av 30 på sin hand, försökte demonen att bryta sig fri och manifesterar genom att förvrida kroppen på den roll vars summan gick över 30.

Stoppa demonen från bryta sig fri

Det enda sättet att stoppa demonen är att beröra personen och en tar dess kort från dem. Om kortet är rött bort, lägger undan den. Om kortet är svart, behålla det på hand.


End game

Spelet slutar när demon bryter sig fri.

Epilog
Efter demon är fri alla får spela en epilog.

---

Vad tycks?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Coolt. Är det ett system som är tänkt att användas med något annat? För jag uppfattade inte riktigt vad man skulle göra annat än spela ut svagheter och förtvivlan, men vilka situationer hade du tänkt dig?

Jag fick inte heller något uppfattning om spelkonceptet var ett one-shot eller om det var tänkt att man ska spela flera spelmöten.

w176 said:
Sätt scener
Spelarna turas om sätta scener.
Vad ska scenerna handla om? Det jag saknar är ett mål för spelarna.

0 Kort: Demonen kan bara viska till dig, men du kan ignorera dess ord.
1 kort: Demonen kan berätta lögner, och du undrar om det finns någon sanning i dem.
2 kort: Dina känslor svallar, och du börjar att tro vad demonerna säger.
3 kort: Demonen får dig att se saker som inte är sant, och du kan använda en rännil av demones kraft.
4 + Kort: Du vet att du tjänar demon och det känns bra. Du kan använda en del av dess kraft.

/.../

När demon frigörs bestäms av det totala värdet av korten på en spelare hand. När någon får sammanlagt ett värde av 30 på sin hand,
Snittet av ett draget kort är sju, så fyra kort snittar i regel på 28. Så har en spelare fem kort kommer de andra spelarna att börja undra. :gremsmile:

Beröring och ta kort
Genom att beröra en annan karaktär, kan du lätt bördan för denna, genom att ta ett kort från den spelaren. Om kortet är rött, kassera det. Om kortet är svart, behålla det på hand.
I vilka situationer hade du tänkt dig att det här skulle ske?

Ögonkontakt och se sanningen
När man ser någon annan i ögonen, kan båda rollerna se genom lögner demoner sagt om den andra och se sanningen. Man kan också se om någon frivilligt tjänar demonen. Spelarna måste hålla ögonkontakt för att mekaniken ska användas.
I vilka situationer tänkte du att detta skulle ske?

/Han som inte hade gillat det här spelet för tio år sedan - tur att man kan förändras
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag gillar det tydliga och spännande sättet demonen bryter sig fri! Riktigt coolt koncept. Regelverket bygger ju naturligt upp spelarnas förväntningar för när det börjar bli farligt! Det blir ett väldigt speligt system där systemet inte ligger i vägen för berättelsen. Det är hur coolt som helst!

Jag skulle känna mig obekväm med mekanismerna att titta folk i ögonen och vidröra deras händer. Dels skulle jag tycka att det blev krystat och onaturligt i en dialog, och sedan skulle jag få svårare att koncentrera mig på visualiseringen. Det är så jag funkar, och jag läste din andra tråd om beröring och möjliga kroppsmekanismer, så jag hänger med på att du försöker omsätta dem i praktiken. Jag tycker att det är guld att du är nyskapande och försöker hitta nya kreativa mekaniska lösningar, men just de här passar mig ganska illa. Jag kan använda systemet redan nu och byta ut de här två mekanikerna mot verbala kommandon, men det vore ju att göra det lätt för sådana som mig :gremsmile: Därför skulle jag vilja att du även inkluderar förhållningssätt till mekanismerna och konkreta verktyg till spelgruppen att arbeta med de här mekanismerna.

Hur kan spelgruppen förbereda sig och skapa en så trygg, förlåtande och avslappnande stämning att dessa mekanismer fungerar för alla (nåja, men typ alla) spelare? Kanske nån uppvärmningsövning?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Han said:
Coolt. Är det ett system som är tänkt att användas med något annat? För jag uppfattade inte riktigt vad man skulle göra annat än spela ut svagheter och förtvivlan, men vilka situationer hade du tänkt dig?

Jag fick inte heller något uppfattning om spelkonceptet var ett one-shot eller om det var tänkt att man ska spela flera spelmöten.

w176 said:
Sätt scener
Spelarna turas om sätta scener.
Vad ska scenerna handla om? Det jag saknar är ett mål för spelarna.

0 Kort: Demonen kan bara viska till dig, men du kan ignorera dess ord.
1 kort: Demonen kan berätta lögner, och du undrar om det finns någon sanning i dem.
2 kort: Dina känslor svallar, och du börjar att tro vad demonerna säger.
3 kort: Demonen får dig att se saker som inte är sant, och du kan använda en rännil av demones kraft.
4 + Kort: Du vet att du tjänar demon och det känns bra. Du kan använda en del av dess kraft.

/.../

När demon frigörs bestäms av det totala värdet av korten på en spelare hand. När någon får sammanlagt ett värde av 30 på sin hand,
Snittet av ett draget kort är sju, så fyra kort snittar i regel på 28. Så har en spelare fem kort kommer de andra spelarna att börja undra. :gremsmile:

Beröring och ta kort
Genom att beröra en annan karaktär, kan du lätt bördan för denna, genom att ta ett kort från den spelaren. Om kortet är rött, kassera det. Om kortet är svart, behålla det på hand.
I vilka situationer hade du tänkt dig att det här skulle ske?

Ögonkontakt och se sanningen
När man ser någon annan i ögonen, kan båda rollerna se genom lögner demoner sagt om den andra och se sanningen. Man kan också se om någon frivilligt tjänar demonen. Spelarna måste hålla ögonkontakt för att mekaniken ska användas.
I vilka situationer tänkte du att detta skulle ske?

/Han som inte hade gillat det här spelet för tio år sedan - tur att man kan förändras
Spelet är bara i konceptstadiet än. Det är liksom inte ett färdigt system- När jag började skriva inlägget var det bara en samlig slumpmässoga tankar.

Så svaret på många frågor är liksom "Ömh. Så l'ngt har jag inte tänkt."

Det är asbra att du ställer frågorna, för då måste jag tänka så långt. Man jag vet inte om jag vill lägga till speciellt mycket system än innan det speltestats.

Jag tror jag tänkt det för en one shot.

Det där med värdet på anden är mycket medvetet. Det går ju att överskrida värdet redan på 3 kort. Eller på 4 kort. Eller på 5 kort. Man vet inte exakt när.

Jag tror att jag vill speltesta för när när beröring och ögonkontakt ska ske. Testa för att se vad som "känns rätt".
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Mukwa said:
Jag gillar det tydliga och spännande sättet demonen bryter sig fri! Riktigt coolt koncept. Regelverket bygger ju naturligt upp spelarnas förväntningar för när det börjar bli farligt! Det blir ett väldigt speligt system där systemet inte ligger i vägen för berättelsen. Det är hur coolt som helst!

Jag skulle känna mig obekväm med mekanismerna att titta folk i ögonen och vidröra deras händer. Dels skulle jag tycka att det blev krystat och onaturligt i en dialog, och sedan skulle jag få svårare att koncentrera mig på visualiseringen. Det är så jag funkar, och jag läste din andra tråd om beröring och möjliga kroppsmekanismer, så jag hänger med på att du försöker omsätta dem i praktiken. Jag tycker att det är guld att du är nyskapande och försöker hitta nya kreativa mekaniska lösningar, men just de här passar mig ganska illa. Jag kan använda systemet redan nu och byta ut de här två mekanikerna mot verbala kommandon, men det vore ju att göra det lätt för sådana som mig :gremsmile: Därför skulle jag vilja att du även inkluderar förhållningssätt till mekanismerna och konkreta verktyg till spelgruppen att arbeta med de här mekanismerna.

Hur kan spelgruppen förbereda sig och skapa en så trygg, förlåtande och avslappnande stämning att dessa mekanismer fungerar för alla (nåja, men typ alla) spelare? Kanske nån uppvärmningsövning?
Uppvämningsöverning är bra skit. Alltså. Jag tror att bara leka såna där klappramsor man likte på lågstadiet rätt snabbt skulle bygga upp en stämnin där ögonkontakt och handkontakt ät okej.

Och jag tror att om man vill kan man helt plocka bort den fysiska nivån av mekanikerna, coh ha bara ögonkontakt och beröring som en beskrivninggrej.

Men skreiver jag en "riktigt" version av spelet ska jag verkligen utvidga det hela kring hur man ska förhålla sig till mekanismerna
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
För att bli ösigare skulle spelet behöva ett incitament att dra nya kort. Typ att den som sätter scenen måste dra ett kort, eller att man drar ett kort för att avgöra en konflikt eller så.

En bra dynamik skulle vara att ju färre kort man har, desto bättre är det att dra nya kort men ens inre stretar emot. Ju fler kort man har, desto sämre är det att dra nya kort så man vill hellre skicka demonen vidare till någon annan.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jo, man skulle också behöva något som styr lögnerna. Just nu är det ett czege-problem: du hittar på en lögn om någon annan och du kan själv välja att avslöja lögnen genom att titta någon i ögonen. Risken är dessutom stor att man tittar varandra i ögonen "av misstag", eftersom det hänger ganska tajt ihop med konversation.

Förslag: närma dig varulvsspelet. "lögnen" består i att du inte kan vara säker på hurpass nära avgrunden en spelare är. Att "genomskåda lögnen" skulle då kunna betyda att du får titta på någon av hennes kort.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Olav said:
För att bli ösigare skulle spelet behöva ett incitament att dra nya kort. Typ att den som sätter scenen måste dra ett kort, eller att man drar ett kort för att avgöra en konflikt eller så.

En bra dynamik skulle vara att ju färre kort man har, desto bättre är det att dra nya kort men ens inre stretar emot. Ju fler kort man har, desto sämre är det att dra nya kort så man vill hellre skicka demonen vidare till någon annan.
Asbra. Det behöver antingen en tydlig regel för när man får nya kort, eller ett tydligt incitaent för att man ska plocka kort.

Men inte så mycket heller att det blir väldigt mycket fokus på korten... Hmm...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Olav said:
Jo, man skulle också behöva något som styr lögnerna. Just nu är det ett czege-problem: du hittar på en lögn om någon annan och du kan själv välja att avslöja lögnen genom att titta någon i ögonen. Risken är dessutom stor att man tittar varandra i ögonen "av misstag", eftersom det hänger ganska tajt ihop med konversation.

Förslag: närma dig varulvsspelet. "lögnen" består i att du inte kan vara säker på hurpass nära avgrunden en spelare är. Att "genomskåda lögnen" skulle då kunna betyda att du får titta på någon av hennes kort.
Jag vet itne. Jag tänkte att demonens viskningar är något hela gruppen spelar, specellt de spelare som inte är med i den aktuella scenen.

Och drag tror inehållet vi visknngarna för det ska bli bra ska passa rollpersonen och settinge och ögonblicket. Liksom ,man måste få ösa på med awesome när man vill ha det.
 
Top