w176
Förlorad dotter
Spelkoncept: Demons Kedjor
Bara ett spel koncept där jag lekar med hur beröring och ögonkontakt som mekaniker skulle kunna användas.
"De besegrade demonen, förstörde dess kropp och och kedjades dess ande med sina egna egna själar som dess fängelse Så länge de är starka skonas världen från demonens ondska. Genom att vara nära varann de kan lätta varandras bördor, men snart som en av dem knäcks, så blir demonen återigen fri. Deras kamp är dömd, men varje sekund de håller ut skonar de världen från ondskan."
Setting
Kanske är karaktärerna traditionella fantasy hjältar som just besegrat den onde guden. Kanske är de magical girls på en gymnasieskola. Kanske är de ockultister på 1920-talet. Välj den setting som inspirerar dig.
Mekanik:
- Spelledarlöst
- En vanlig kortlek används.
- Ögonkontakt och beröring av andra spelares händer kommer också vara en del av mekaniken för spelet.
Börja spelet
1: Börja spelet genom att definiera settingen.
2: Definiera demonens personlighet. Säg något om de onda det begått när det var fri. Bestäm hur den stoppades.
3: Definiera rollerna. Berätta lite om din karaktär för den andra spelarna.
- Varje roll har en svaghet som de fruktar demonen kommer att vända mot denne.
- Varje roll kommer att ha en annan av rollerna de vänder sig till för stöd
- Varje spelare kommer också att definiera vilka en av de andra rollerna de fruktar kommer att vara den första att falla.
Gör detta öppet, så att alla andra spelare vet allt om de andra rollerna från början.
4: Distribuera så många kort som det finns spelare vid bordet, men distribuera dem ojämnt. Minst en spelare måste börja med 0 kort och åtminstone på spelaren måste börja med 2 kort.
Spela spelet:
Sätt scener
Spelarna turas om sätta scener.
Kort:
Varje spelare placerar sin kort framför sig på en tydlig rad, med siffran ner mot bordet.
Antalet kort på hand påverkar hur karaktären agerar
0 Kort: Demonen kan bara viska till dig, men du kan ignorera dess ord.
1 kort: Demonen kan berätta lögner, och du undrar om det finns någon sanning i dem.
2 kort: Dina känslor svallar, och du börjar att tro vad demonerna säger.
3 kort: Demonen får dig att se saker som inte är sant, och du kan använda en rännil av demones kraft.
4 + Kort: Du vet att du tjänar demon och det känns bra. Du kan använda en del av dess kraft.
Beröring och ta kort
Genom att beröra en annan karaktär, kan du lätt bördan för denna, genom att ta ett kort från den spelaren. Om kortet är rött, kassera det. Om kortet är svart, behålla det på hand.
Varje beröring spelas ut genom att beröra den andra spelares hand i en lämpligt sätt, samtidigt som du beskriver vad som händer. Om du inte kan nå handen, be den andra spelaren att ge dig handen out of character.
Ögonkontakt och se sanningen
När man ser någon annan i ögonen, kan båda rollerna se genom lögner demoner sagt om den andra och se sanningen. Man kan också se om någon frivilligt tjänar demonen. Spelarna måste hålla ögonkontakt för att mekaniken ska användas.
Att få nya kort
Varje gång ett roll ger efter för svaghet eller förtvivlan, får karaktären ett nytt kort.
Demonen frigörs
När demon frigörs bestäms av det totala värdet av korten på en spelare hand. När någon får sammanlagt ett värde av 30 på sin hand, försökte demonen att bryta sig fri och manifesterar genom att förvrida kroppen på den roll vars summan gick över 30.
Stoppa demonen från bryta sig fri
Det enda sättet att stoppa demonen är att beröra personen och en tar dess kort från dem. Om kortet är rött bort, lägger undan den. Om kortet är svart, behålla det på hand.
End game
Spelet slutar när demon bryter sig fri.
Epilog
Efter demon är fri alla får spela en epilog.
---
Vad tycks?
Bara ett spel koncept där jag lekar med hur beröring och ögonkontakt som mekaniker skulle kunna användas.
"De besegrade demonen, förstörde dess kropp och och kedjades dess ande med sina egna egna själar som dess fängelse Så länge de är starka skonas världen från demonens ondska. Genom att vara nära varann de kan lätta varandras bördor, men snart som en av dem knäcks, så blir demonen återigen fri. Deras kamp är dömd, men varje sekund de håller ut skonar de världen från ondskan."
Setting
Kanske är karaktärerna traditionella fantasy hjältar som just besegrat den onde guden. Kanske är de magical girls på en gymnasieskola. Kanske är de ockultister på 1920-talet. Välj den setting som inspirerar dig.
Mekanik:
- Spelledarlöst
- En vanlig kortlek används.
- Ögonkontakt och beröring av andra spelares händer kommer också vara en del av mekaniken för spelet.
Börja spelet
1: Börja spelet genom att definiera settingen.
2: Definiera demonens personlighet. Säg något om de onda det begått när det var fri. Bestäm hur den stoppades.
3: Definiera rollerna. Berätta lite om din karaktär för den andra spelarna.
- Varje roll har en svaghet som de fruktar demonen kommer att vända mot denne.
- Varje roll kommer att ha en annan av rollerna de vänder sig till för stöd
- Varje spelare kommer också att definiera vilka en av de andra rollerna de fruktar kommer att vara den första att falla.
Gör detta öppet, så att alla andra spelare vet allt om de andra rollerna från början.
4: Distribuera så många kort som det finns spelare vid bordet, men distribuera dem ojämnt. Minst en spelare måste börja med 0 kort och åtminstone på spelaren måste börja med 2 kort.
Spela spelet:
Sätt scener
Spelarna turas om sätta scener.
Kort:
Varje spelare placerar sin kort framför sig på en tydlig rad, med siffran ner mot bordet.
Antalet kort på hand påverkar hur karaktären agerar
0 Kort: Demonen kan bara viska till dig, men du kan ignorera dess ord.
1 kort: Demonen kan berätta lögner, och du undrar om det finns någon sanning i dem.
2 kort: Dina känslor svallar, och du börjar att tro vad demonerna säger.
3 kort: Demonen får dig att se saker som inte är sant, och du kan använda en rännil av demones kraft.
4 + Kort: Du vet att du tjänar demon och det känns bra. Du kan använda en del av dess kraft.
Beröring och ta kort
Genom att beröra en annan karaktär, kan du lätt bördan för denna, genom att ta ett kort från den spelaren. Om kortet är rött, kassera det. Om kortet är svart, behålla det på hand.
Varje beröring spelas ut genom att beröra den andra spelares hand i en lämpligt sätt, samtidigt som du beskriver vad som händer. Om du inte kan nå handen, be den andra spelaren att ge dig handen out of character.
Ögonkontakt och se sanningen
När man ser någon annan i ögonen, kan båda rollerna se genom lögner demoner sagt om den andra och se sanningen. Man kan också se om någon frivilligt tjänar demonen. Spelarna måste hålla ögonkontakt för att mekaniken ska användas.
Att få nya kort
Varje gång ett roll ger efter för svaghet eller förtvivlan, får karaktären ett nytt kort.
Demonen frigörs
När demon frigörs bestäms av det totala värdet av korten på en spelare hand. När någon får sammanlagt ett värde av 30 på sin hand, försökte demonen att bryta sig fri och manifesterar genom att förvrida kroppen på den roll vars summan gick över 30.
Stoppa demonen från bryta sig fri
Det enda sättet att stoppa demonen är att beröra personen och en tar dess kort från dem. Om kortet är rött bort, lägger undan den. Om kortet är svart, behålla det på hand.
End game
Spelet slutar när demon bryter sig fri.
Epilog
Efter demon är fri alla får spela en epilog.
---
Vad tycks?