Nekromanti Spelkoncept: Trollkarlslönnmord!

solvebring

Superhero
Jag vet inte om det här skulle fungera som ett rollspel, riktigt. Förövrigt är det en lös idé jag haft jättelänge och bara vill sjunga ut. Jag har inte skrivit någonting på den eller så. Jag har ju andra spelprojekt på gång.

Om någon moderator anser den här tråden platsar någon annanstans så var så god och flytta på.

Ja, ni har säkert alla läst någon bok om Terry Pratchetts Discworld - Skivvärlden. I de böckerna finns det, i staden Ankh-Morpork ett universitet för trollkarlar. The Unseen University - Osynliga universitetet. Trollkarlarna där är i allmänhet - förutom lata och excentriska - mycket listiga och korrupta. En trollkarl där har en rank, en rank utefter sina kunskaper, vilken ger trollkarlen mer makt och mer privilegier ju högre ranken är. Det får dock bara finnas ex många trollkarlar av en viss rank, och vad det gäller högre titlar och positioner är det en ohygglig maktkamp.

Rätta gärna detaljfelen. Det var längesedan nu som jag läste en bok just om Rincewind - Rensvind.

För att komma högre måste man med andra ord slutligen röja trollkarlen över sig ur vägen. Att vänta på en naturlig död kan ju ta evigheter. Vissa trollkarlar lönnmördar därför varandra. En lustig detalj är att för att inta en annan trollkarls position ärver man dennes skor. Döda trollkarlar utan skor är därför ett faktum, likaså att man faktiskt kan se vem mördaren är - men det talar man inte om. Trollkarlar är i regel, innerst inne, egoistiska eremiter som mest bara umgås för att de måste.

Hur som helst... Kan du Pratchett's Discworld så börja här!
Spelidé
Spelet går ut på att spela trollkarlar. Inte nödvändigtvis precis som i Pratchetts värld eller att det för den delen behöver vara uttalat att det gäller The Unseen University. Det är bara referenser. Man spelar trollkarlar som nått den näst högsta nivån - ranken. På nästa nivå finns det bara en plats, det är med andra ord bara en trollkarl som kan få den posten och konkurrensen är enorm! För att slippa konkurrens och risken att förlora smider dessa trollkarlar planer att lönnmörda varandra.

De andra trollkarlarna lämnar universitet för ett viktigt besök någonstans. Kanske invigningen av en häxskola? Trollkarlarna som däremot snart har sin examen för den viktiga posten tvingas stanna kvar och förbereda sig. Spelarna har en karta över ett förenklat trollkarlsuniversitet - till exempel två viktigare våningar eller så, med intressanta rum som: matsal, bibliotek, labb osv. Det man nu ska göra är att samtliga spelare - förutom spelledaren - skriver en lapp till spelledaren hur de preparerar ett rum med någon sorts dödsfälla. Till exempel: Matsalen: gift i ärtsoppan, Biblioteket: planterar en förbannad bok, Labbet: Triggar en bomb i dörrhandtaget etc.

Spelledaren tar lapparna och sätter sig in i planerna. Därefter måste samtliga roller gå någonstans och göra något. Om en trollkarl går in i ett visst rum och gör något som kan riskera att dödsfällan aktiveras, (till exempel: "Jag går tillmatsalen och äter"), måste trollkarlens spelare slå ett slag mot en lämplig egenskap (eller utföra något liknande rent regelmekaniskt). Misslyckas slaget (eller hur man nu gör) dör trollkarlen. Och på det viset försätter spelet tills det bara finns en trollkarl kvar. En död trollkarl får inte fortsätta agera genom att gå någonstans och kan därmed inte dö igen. Dess ande vill dock hamnas och fortsätter plantera fällor.

Tankar om regelverk
Man har en kortlek med kort som innehåller en viss räddning. Varje gång man går in i ett rum får man dra tre sådana kort. På korten står saker som: Eldsäker mantel, flaska med motgift, magisk amulett mot förbannelser, harnesk mot sticksår osv. Om ett eller flera av de tre korten skyddar mot fällan i rummet överlever man. Annars dör man.

Man har vanliga spelkort. När man går in i ett rum väljer man färg: rött eller svårt. Sedan väljer man jämnt eller ojämnt - ess = 1, knekt = 11, dam = 12, kung = 13. Om man får det man gissade på överlever man.

Eller så har man några rätt så öppna egenskaper som: giftresistans, elementskydd, magisk amulett , stålbröst osv. som skyddar mot olika saker. När man går in i ett rum får man välja ut en av dessa egenskaper att skydda sig med...

Detsamma som ovan fast man har värden och får sedan slå mot den egenskap som spelledaren ber om.

Ja, det är vad jag har just nu...

rjonas

Hero
Jag tycker det är en utmärkt idé. Du kanske måste fila lite på spelmekaniken men du har en bra utgångspunkt.

Jag kan nämna att i D&D runtikring 1st och 2nd ed var det samma upplägg för druider. Druidismen var en avsmalnande pyramid och allteftersom du nådde högre levlar blev du tvungen att göra dig av med en hel del rivaler. Japp, för att gå upp i nivå var du tvungen att mörda några kollegor. Men druiderna var inte onda. Druiderna var true neutral och mördandet ansågs vara naturens gång.

Det låter som att ditt koncept skulle passa för konvent och ONS.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Spelidéen låter lite som Kill Dr Lucky, som för övrigt är ett fantastiskt roligt spel.

Att man själv riskerar att utlösa andras fällor tror jag lätt kan leda till ett stagnerat spel. Man kan ju inte längre vinna när man är död, så många kanske väljer att spela överdrivet försiktigt?