Nekromanti Spelleda en väldigt stor grupp

Rangertheman

Myrmidon
Jag ska låta bibliotekets personal prova på rollspel på fredag. Min tanke var att köra "Det förlovade landet" till Symbaroum med de förskapade rollpersonerna. Men intresset är betydligt större än jag hade räknat med, så nu har jag 10 (!) spelare. Det finns visserligen nio förskapade rollpersoner och det är lätt att fixa en till, men det kan bli svårt att modda äventyret för att passa en så stor grupp. Så jag behöver en plan B.

En idé är att köra med Fate Accelerated och ha en grupp överlevare á la The Walking Dead, fast lokalt förankrade. En annan idé är att slänga ut dem i skogen och låta Barkhäxan skrämma dem. Men jag misstänker att det blir en svår balansgång. Det är svårt att få det riktigt kusligt med så många spelare och jag känner inte dem så väl. Det är kanske någon som tycker det blir alldeles för kusligt.

Tips förutom "gör det inte"? Andra system som är vettiga att använda?

Björn den gode

Swashbuckler
Det finns många bra kammarlajv som passar för den storleken på gruppen, "Play the Cards" om en högstadiefest tycker jag till exempel är ett bra nybörjarscenario i det att det är en setting som är väldigt lätt för alla att relatera till och ändå kan ge en stark emotionell upplevelse men inte "tvingar" den på någon. Lätta regler är det också som fokuserar på hierarikier i tonårsgäng.

Om du vill spela mer traditionella rollspelsscenarion så ehm... alltså jag vet att "gör det inte" inte var ett godkänt tips men.. det är inte så att du kan få någon mer att spelleda?

Daughters of Verona hade nog kunnat fungera bra också, shakespearkomedirollspelet där publiken är en del av spelet.

Bifur

Veteran
Hm, jag har ingen erfarenhet av så många spelare så det känns knepigt att ge tips... Jag gissar att du dessutom inte har 6 timmar på dig. Men ändå:

1. Extremt lätta regler. Nerdummat År noll eller liknande spel? Kanske Symbaroum utan förmågor? Ska kunna sammanfattas på en sida.

2. Supertydligt scenario. Inledning, mitt med utrymme för interaktion mellan spelarna, final. Inget mer. Kan dock inte komma på något skrivet som är kort nog. Frågan är om det ändå inte är enklast att sätta ihop ett eget?

3. Fokus på RP-interaktion. Är man fyra spelare är det ju ofta helt ok att en spelare hanterar en scen solo. Är man 10 behöver man nog tänka att i alla fall 3 spelare ska in, då behöver det bygga på att de interagerar med varandra snarare än SLP.

Tre solar

Hero
Vad är det du måste modifiera med förlovade landet? Jag är med på att saker tar längre tid om man är tio istället för fyra, men det kommer ju hända oavsett spel.

Bifur

Veteran
Förresten kom jag på ett scenario som nog kan funka: Uppror, introäventyret till gamla Star wars d6 1st ed. Kan nog byggas om till lämplig setting och utmaningar som funkar för en större grupp. Kanske kan greppet med inledningsmanus vara extra hjälpsam med så många spelare? Släng på några enkla regler bara.

God45

#PrayersForBahakan
Kör OSR D&D och använd mycket area attacker. :p

zonk

muterad
Ett tips i förbifarten: akta dig noga för att låta enstaka spelare monopolisera screen-time. 10 spelare gör sånt etter värre. Undvik system där spelare lätt kör sitt eget race ett slag, och grejar med en maskin / går på eget litet miniuppdrag. I SW:EotE t.ex., kan det lätt hända.

Hade kört WFRP 2e. Farligt, lättsamt, fort, färgstarkt, och med randomiserade RP blir det sådär .. ja. Skruvat. Biblioteksfolk kan säkert anknyta till den vagt renässans-tyska settingen.

Rangertheman

Myrmidon
Verkligen bra tips!! Mutant År Noll har jag inte längre, så det går tyvärr bort. Annars är det tillräckligt enkelt. Symbaroum Light (utan förmågor) känns helt klart som en framkomlig väg. Jag skulle kunna plocka delar ur DFL, som t.ex. mötet med Van-Rogan och dela upp spelarna i tre grupper, som gör lite olika saker - någon undersöker kvarnen, någon möter den vandöde och den tredje gruppen kanske trasslar in sig i någon fälla och måste hjälpa varandra loss.

Bifur - Ska se om jag hittar introäventyret du skriver om .

Björn den gode - har du någon länk till "Play the Cards"?

Rangertheman

Myrmidon
God45 och Zonk - Jag skrev ovanstående inlägg innan jag läst era utmärkta tips. Någon OSR D&D-variant vore intressant. D&D känner de flesta till. WFRP 2nd tror jag faktiskt att jag har i PDF-form och massor av annat material jag kan låna scener och utmaningar från.

Paal

Imaginär fantast
Kanske inte är möjligt, men varför inte dela upp dem på två sittningar? Fem personer en fredag och fem till nästa.

Rangertheman

Myrmidon
Paal;n300621 said:
Kanske inte är möjligt, men varför inte dela upp dem på två sittningar? Fem personer en fredag och fem till nästa.
Jag önskar att det gick. Tror det hade varit roligare för spelarna med en mindre grupp. Men vi har försökt sedan sommaren att hitta ett datum, så nu vågar jag inte föreslå några ändringar :)

luddwig

Lawful evil
Med så många spelare och en begränsad tid är färdiga rollfigurer nästan ett måste. Ett spel med väldigt enkla regler är också en klar fördel. Personligen skulle jag nog köra Fantasy! OSG med startreglerna ur Fenix 1/14 och ettbladsscenariot till samma spel ur Fenix 2/14, men kapa inledningen på scenariot så att spelet börjar när rollfigurerna ger sig in i skogen.

anth

Vetefan
Jag tänker inte avråda, bara påpeka problemen - så du är medveten om dem.

Speltid/spelare minskar dramatiskt. Jag känner spelare som skriker som stuckna grisar om spelgruppen ökar från 4 spelare till 6 spelare, för: "de får ALDRIG göra något."

Räkna med att det INTE blir något individuellt ROLLspelande (för det kommer inte att hinnas med).

Räkna med att alla talar i munnen på varandra och att du, som spelledare, inte kommer att höra vad någon säger. Peka med hela handen, medsols runt bordet, vems tur det är att tala. Avbryt personer med mundiarré.

Räkna med att de längst bort inte kommer att höra/se så bra. Sitt i ett rum med en whiteboard där du kan rita. Tala tydligt och se till att du har allas uppmärksamhet när du talar.

Om alla är nybörjare, glöm att du kan förklara avancerade regler.
De spel jag kommer på som är rules light är OSR och Savage Worlds - men dessa kräver kräver nästan att alla har en egen tärningsuppsättning. Hur många tärningar har du?
Ett annat extremt rules light system är Fantasy Flight Games "The end of The World" som finns i 4 versioner: Zombie apocalypse, Alien invasion, Wrath of the Gods, Revolt of the machines. Det har dock nackdelen att man måste skapa rollpersoner (även om detta går snabbt, för man spelar sig själv).

Om du väljer ett spel där alla spelare har egna karaktärsblad för sina rollpersoner, tänk på:
Varje karaktärsblad ska komma med en kort regelsammanfattning, man ska kunna läsa på sitt karaktärsblad vad man ska göra.
Du ska ha en kopia av spelarnas karaktärsblad, så om någon har en fråga om sin karaktär ska du kunna titta på din kopia och inte behöva springa runt halva bordet för att se vad spelaren menar.

Om det är så många spelare och ett oneshot, glöm att någon vid bordet kommer ihåg rollpersonernas namn. Låt rollpersonerna heta samma sak som spelarna, eller låt alla ha tydliga namnskyltar, eller alla får ett papper med alla rollpersonsnamn redan uppskrivna, så får alla skriva upp vilken spelare som spelar vilken rollperson.

Om du skulle välja ett spel där rollpersonerna kan dö, se till att ha flera spelledarpersoner färdiga som spelarna kan ta över.
Kanske rollspelet Paranoia skulle fungera? När man dör där så fortsätter man bara spela med en klon. Det enda spelaren behöver göra är att ändra namnet på rollpersonen från t.ex. Nisse#1 till Nisse#2.

anth

Vetefan
Har inte krank gjort ett busenkelt spel, där du som spelledare bara lägger ett gäng tidningar på bordet, spelarna gör rollpersoner av artiklar i tidningarna (tar en halvtimme) och så spelar man under en begränsad tid (en timme).

Fungerar det med tio spelare?
Jag kommer inte ihåg, ska spelarna klippa ut artiklar i tidningarna, eller skriver man bara ner stödord?
Ska man köra lite längre speltid med 10 spelare?

Bifur

Veteran
Rangertheman;n300619 said:
Bifur - Ska se om jag hittar introäventyret du skriver om .
Jag kan nog ordna en kopia om det behövs. Skicka PM i så fall.

Tre solar

Hero
Det bästa med Symbaroum i sammanhanget är att spelarna slår alla slag. Det minskar väntetiden avsevärt.

Om du delar upp dem skulle jag råda dig att låta händelserna utspela sig samtidigt, så att du alltid håller samma struktur på varje runda. Se också till att de som gör samma sak sitter bredvid varandra, för att minska förvirringen.

anth

Vetefan
anth;n300642 said:
Har inte krank gjort ett busenkelt spel, där du som spelledare bara lägger ett gäng tidningar på bordet, spelarna gör rollpersoner av artiklar i tidningarna (tar en halvtimme) och så spelar man under en begränsad tid (en timme).
Jo, det hette Null State - gratis nedladdning via länken (om det fungerar med 10 pers är en helt annan fråga).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
God45;n300614 said:
Kör OSR D&D och använd mycket area attacker. :p
Om du kör OSR måste du testa att använda en "caller"! Jag är mkt fascinerad av detta fenomen, som tycks ha varit självklart i äldre DnD-varianter (förekommer i alla fall så sent som i Red Box) men som inget OSR spel som jag hört talas om gör något av. (Fast det är kanske inte läge för experiment ...)

luddwig

Lawful evil
Tre solar;n300648 said:
Det bästa med Symbaroum i sammanhanget är att spelarna slår alla slag. Det minskar väntetiden avsevärt.
Helt klart en grej som avlastar SL. OSR:iga The Black Hack, och hack på det som till exempel Rad-Hack, fungerar också så.