Nekromanti Spelleda en väldigt stor grupp

Rickard

Urverk speldesign
Det känns inte som om du måste ha tio spelare för detta ändamål.

1. Kan du inte dela upp gruppen och spelleda olika tillfällen?
2. Kan du inte hitta en till spelledare?

Jag hade en spelgrupp med femton spelare och fångade upp lite tricks på vägen när alltför många kunde. Kan dela dem, om du nu måste spelleda hela bunten ensam under en och samma gång.

anth

Vetefan
Skarpskytten;n300651 said:
Om du kör OSR måste du testa att använda en "caller"! Jag är mkt fascinerad av detta fenomen, som tycks ha varit självklart i äldre DnD-varianter (förekommer i alla fall så sent som i Red Box) men som inget OSR spel som jag hört talas om gör något av. (Fast det är kanske inte läge för experiment ...)
Någonstans vid 7+ spelare skulle jag säga att det börjar bli användbart med caller. Men det beror mest på hur disciplinerade spelarna är.
(de äldsta DnD-spelgrupperna var ofta uppåt 20 spelare och det handlade mer om mindre arméer än parties som var ute och äventyrade - det handlade om att de var miniatyrspelare från början. Det förklarar också varför gammel-DnD var så dödligt. Är ens rollperson en av 20 st i gruppen så är det inte så många som bryr sig om man dör)

Rangertheman

Myrmidon
Efter alla era fantastiska tips och råd har jag kommit fram till en plan:
  • Jag kör Symbaroum men begränsar förmågorna till en liten rad text, t.ex. att Järnnäve innebär att de får anfalla med Träffsäker eller Stark.
  • Jag hade redan innan tänkt att de skulle få varsin T20. Min tanke då var att jag skulle låna ut de tärningar som behövs för vapenskada och rustningsskydd, men jag kommer istället att sätta fasta värden, precis som det redan är för SLP.
  • Scenerna delar jag upp i tre olika områden, där en grupp sannolikt stöter på strid, en grupp stöter på ett problem som löses med bildning/list och den sista stöter på ett mera praktiskt problem. Sedan kör jag minst tre scener så att alla grupper får prova på alla tre typerna av handlingar.
Precis som anth påpekar lär det behövas att peka med hela näven och att rälsa väldigt mycket. Men jag förklarar även löpande hur det kan gå till när spelarna har full frihet. Jag har redan ensides karaktärsblad, men ska förenkla dem ytterligare och lägga in lite regelförklaringar.

Paal

Imaginär fantast
Rangertheman;n300681 said:
Efter alla era fantastiska tips och råd har jag kommit fram till en plan:
  • Jag kör Symbaroum men begränsar förmågorna till en liten rad text, t.ex. att Järnnäve innebär att de får anfalla med Träffsäker eller Stark.
  • Jag hade redan innan tänkt att de skulle få varsin T20. Min tanke då var att jag skulle låna ut de tärningar som behövs för vapenskada och rustningsskydd, men jag kommer istället att sätta fasta värden, precis som det redan är för SLP.

• Jag tycker det här med förmågorna låter bra, men tänk på att Symbaroum är beräknat för att spelarna slår skada och rustning. Annars riskerar du att vissa SLPs eller spelare blir helt immuna mot vissa vapen och att några vapen blir nästan värdelösa. Dessutom tycker ju jag att man förlorar en del av slumpens charm om man inte slår tärning. :)

Rangertheman

Myrmidon
Paal;n300712 said:
Jag tycker det här med förmågorna låter bra, men tänk på att Symbaroum är beräknat för att spelarna slår skada och rustning. Annars riskerar du att vissa SLPs eller spelare blir helt immuna mot vissa vapen och att några vapen blir nästan värdelösa. Dessutom tycker ju jag att man förlorar en del av slumpens charm om man inte slår tärning. :)
Jag håller med dig till 100% och i normala fall skulle jag aldrig skippa tärningarna för vapenskada och rustning. Vissa grupper har även husreglat om att använda tärningar även för SLPs skada och rustning. Men när det är så här många spelare, tror jag det är lättare att anpassa SLP så att de inte är helt immuna mot någons vapen och att de inte kan one-shotta rollpersonerna.

Det lutar åt att formulären kommer att se ut så här.

Bifur

Veteran
Såg på Facebook att du genomfört det hela. Återrapportering?

Rangertheman

Myrmidon
Bifur;n302595 said:
Såg på Facebook att du genomfört det hela. Återrapportering?
Pinsamt att jag glömde återrapporteringen här, efter alla goda råd som jag fick av er. Jag får skämmas helt enkelt.

Viss SPOILERVARNING för "Det förlovade landet" (Symbaroum)

Det gick skyhögt över förväntan :) Det blev 11 spelare till slut. Alla fick välja varsin förskapad, förenklad rollperson och en T20. En av spelarna hade spelat rollspel från och till sedan 80-talet (med bl.a. Fredrik Malmberg) och hon hjälpte de som satt nära henne, vilket avlastade mig en del. Jag började med att berätta om Symbaroum, Järnringen/Fria ligan och om spelvärlden. Sedan drog vi igång med en introduktion till tältlägret på Titanernas sydsida. För att komma med sista karavanen innan vintern var de tvungna att övertyga karavanledaren om sin duglighet. Fyra personer anmälde sig. De tre första besegrade karavanledarens förkämpe och den fjärde fick stryk på ett så underhållande sätt att han ändå fick följa med. De fick även ta med sig några vänner så att alla rollpersoner kunde följa med.

Resans första dag var lugn, men på kvällen lade en av rollpersonerna märke till att en av vagnsförarna var väldigt nyfiken på den artefakt som rollpersonen hade med sig. Hon tänkt inte så mycket mer på det men nästa morgon var artefakten och vagnsföraren borta. De lyckades spåra honom till en övergiven kvarn. De två som gick först råkade ut för en fälla. Den ena hoppade vigt åt sidan men den andra föll i. Efter att han blivit upplockad smög några fram mot kvarnen. De upptäckte att det inte bara var den förmodade tjuven som fanns i byggnaden utan även en armborstbeväpnad kompanjon. Bågskytten försökte pricka den beväpnade mannen men misslyckades. Då ryckte svartalfen in, hävade upp sitt spjut mot förnstergluggen och trots nästan omöjliga odds lyckades han tvärdöda fienden (han rullade en etta). Svartalfens tama vildsugga sprang ner dörren till kvarnen och en av rollpersonerna smet in, klättrade snabbt uppför en stege och stack en kniv i halsen på tjuven så att han inte skulle kunna föra oväsen. Det var tur, för i skogbrynet dök det upp en väldig riddare och hans underhuggare. Skyttarna placerade sig i kvarnen medan de andra gick ut för att möte fienden. Häxan förvandlade sig till en vildkatt och sprang kvickt fram mot riddaren. Men innan det försökte han ta kontrollen över en av rollpersonerna. Som tur var försökte han ta kontroll över den mest viljestarke i gruppen och misslyckades. Katten rev riddaren över ansiktet och då lossnade delar av det. Riddaren var en odöd! Trots att halva ansiktet var borta manade han på sina underhuggare och ängen förvandlades till ett slagfält. Eftersom riddaren stärkte sina trupper hade nog rollpersonerna förlorat om inte teurgen tagit hjälp av magikern från Ordo Magica. Tillsammans sände de solgudens ljus mot den odöde riddaren och han brann upp. Då vände striden. Några fiender var döda, flera låg svårt skadade på marken och två försökte fly. Resen, som var en tuff krigare med två svärd, rusade ikapp dem och högg ner dem. De skadade avlivades för att de inte skulle kunna hämta förstärkningar.

Mer än så hann vi inte. Det tar sin lilla tid när det är så många spelare. Självklart var det vissa som tog mer plats än andra och gjorde fler saker, men det var ingen som bara satt passiv. Var de lite blyga hittade jag på ett sätt som deras rollperson kunde bidra på. Jag husreglade också en hel del för att det skulle vara kul och händelserikt, men försökte ändå hålla mig inom reglernas anda, så att det inte skulle vara ett helt annat spel.

Alla verkade tycka det var superkul och många vill se en fortsättning. Fast då får det nog bli lite färre spelare och kanske "riktiga" rollpersoner. Bibliotekschefen blev så sugen att han planerar att köpa regelboken. Men tyvärr har de inte så många rollspel i den lokala spelbutiken och ännu färre svenska rollspel.