Nekromanti Spelleda - Hjälp

Helkawat

Veteran
Hejsan, för ca 2 år sen så köpte jag Drakar och Demoner Trudvang, jag läste igenom alla reglerböckerna och det medföljande äventyret noga och började testa att skapa rollpersoner men har alldrig rikigt kommit igång och spelat. Jag samlade några tjej kompisar (ja, jag är tjej^^) och jag hjälpte dem att skapa rollpersoner och när jag skulle förklara reglerna så tyckte dem att det verkade för komplicerat så jag laddade ner grundreglerna för rollspelet Saga istället och det går mycket bättre, men nu har jag kommit till den delen som jag inte alls tänkt på förrut: Spelledandet, min fråga är nu hur jag ska göra.

När man läser ur ett äventyr så står det mer grundinnehållet i äntyret och inte direkt så som man ska läsa det för sina spelare, då menar jag tillexmpel att det står ungefär såhär: http://www.sagagames.com/filer/aventyr/Styggelsen.pdf

Och på olika spel exempel står det ungefär såhär: http://www.riotminds.com/rollspelen.asp (Kolla på spel exemplet lite längre ner)
Det betyder alltså att SL inte läser direkt från äventyret, betyder det då att jag själv måste skriva om äventyret som en berättelse eller är det mer som att jag ska "komma på själv" under spelets gång? :gremwhistle:

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tacksam för svar!

.:Warwolt:.

Veteran
Jag hade precis samma problem när jag började, och körde fast mig allt för mycket i förberedelserna.

Det lättaste är att du ser det färdigskrivna äventyret som en riktlinje för vad som sker. Under spelets gång så är det du som Spelledare som reagerar på det Spelarna gör, vilket oftast är en reaktion på saker som du lagt fram i spel.

Dina spelare kontrolerar varsin Rollperson och du kontrolerar allt annat, mer eller mindre. Du som SL kommer, om ni spelar traditionsenligt, att börja med att presentera en situtation som RP befinner sig i. Detta lär antagligen stå i äventyret då det står vad som ska ske, som SL får försöka arbeta in i själva historie-hittapåendet.

Att förklara detta med text är otroligt svårt då det är något man förstår på en gång om man bara får sitta med och spela (eller titta på) i fem minuter.

Försök att lyssna på vad spelarna gör och säger när ni spelar, och hitta sedan på saker som händer som stämmer in på vad spelarna försöker göra OCH vad som ska hända i äventyret. Gå hällre på magkännsla än att följa boken ord för ord, och ha hellre i bakhuvudet vilka som är de viktigaste bitarna i äventyret.

Nu är det visserligen så att det disskuteras av och an hurevida det borde vara en bane eller ej, men försök att hålla dig ifrån Rälsning. Rälsning innebär att det inte spelar någon roll vad spelarna gör, du har redan bestämt vad som kommer hända och vad än spelarna skulle gjort skulle man fått samma resultat. Försök istället få spelarna att känna att de val de gör faktiskt märks av i äventyrets gång. Du kanske tillochmed måste göra lite sista minuten ändringar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Helkawat said:
Det betyder alltså att SL inte läser direkt från äventyret, betyder det då att jag själv måste skriva om äventyret som en berättelse eller är det mer som att jag ska "komma på själv" under spelets gång? :gremwhistle:
Det senare.

Rollspel har rätt stora liknelser med t.ex improvisationsteater och liknande, snarare än vanliga "spel" där allt redan är utstakat och färdigt. Man hittar på, allt eftersom - spelarna reagerar på vad du säger, och du reagerar på vad de säger. Ett givande och ett tagande, typ.

Roligt att du hittat hit, fråga gärna mer om nåt är oklart eller om du kommer på något annat du undrar över!

.:Warwolt:.

Veteran
Och, även om du gärna kan skumma igenom teori-snacket, kan det vara risk att det är fruktansvärt förvirrande innan man börjat få kännsla för spel. Själv borde jag spela mer och surfa mindre, och man lär sig mycket utav spel. Det samma gäller egentligen förberedelser, håll de gärna till så pass lite som möjligt (men tillräckligt för att du ska känna dig bekväm, men det är dumt att hugga allt i sten så att du inte kan improvisera).

Sen får du gärna berätta hur det gick med spelandet, så kanske vi kan klarna upp några eventuella frågor eller bara höra på vad som hände.

Helkawat

Veteran
Okej, tack så mycket för svaren!

Då är det nog ganska mycket förberedelser, särsilt om det är första gången för mig. Men jag ska iaf hålla mig ifrån rälsning :gremlaugh:

Genesis

Ni dés ni maître
Välkommen till rollspel och till forumet! Andra har redan svarat på dina frågor bättre än jag kan, så jag nöjer mig med att välkomna dig och säga att du inte bör ge upp, även om det känns svårt i början. Rollspel blir enklare ju mer man håller på med det (som allt annat) och blir dessutom roligare.

Ram

Skev
Mitt tips också:
Börja litet. Fundera över vad du och dina kompisar tycker är roligast (detektivarbete, social interaktion, strid etc.) och bygg ett eget jättelitet scenario runt det. Om du vill ha ett mysterium till exempel:

Någon har stulit en helig kalk från templet i byn. RP får en belöning om de kan hitta den.

Templet ligger i byns norra spets med tre hus precis intill.

I templet finns en äldre kvinlig präst och en ung manlig novis.

Gunbad som bor i ett av husen såg någon liten och späd smyga bort från templet på morgonen.

Fönstret som de tog sig in igenom är inte uppbrutet eller sönderslaget.

På världshuset bor två storvuxna män som håller sig för sig själva.

Skrik har hörts från skogen vid ett par tillfällen.

Kvarnen är stängd.

etc.

Vad som har hänt:
De två männen har kidnappat byns mjölnare och dennes hustru och tvingat dottern att stjäla kalken. Hon har övertalat den unge manlige novisen att släppa in henne. Då RP undersöker saken så har hon inte vågat möta kidnapparna och lämna över kalken ännu. Om någon av de unga tjuvarna konfronteras så uppträder de mycket skrämt och om de pressas lagom hårt så erkänner de.

Ganska kort och enkelt. I mitt tycke enklare att börja med än de flesta större äventyr då de kräver mer inläsning och andra förberedelser.

Genesis

Ni dés ni maître
Ram said:
Någon har stulit en helig kalk från templet i byn. RP får en belöning om de kan hitta den.
"RP" betyder "rollpersonerna".

Förkortningar suger, speciellt om man inte är van rollspelare. Annars bra inlägg. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Hej!

Warwolt gav jättebra tips så jag tänkte inte skriva något om just det du efterfrågade. Däremot vill jag länka till några artiklar som jag har en till kille har skrivit som kan förhoppningsvis hjälpa dig på traven vid senare tillfälle.

Platser som SL glömde (till fantasy)
Allmänna spelledarartiklar (ignorera regelartiklarna om strid)

/Han som önskar Helkawat välkommen

Craygh

Swordsman
Starkt av dig att börja som spelledare!

Ett tips: om du blir väldigt less på rollspel så kan det bero på att du bara spelleder en massa, något osm många tycker är mindre roligt än att spela. Försök därför, om du blir less, att hitta någon annan som kan spelleda så att du fårspela lite.

Christoffer

It's all pig.
Välkommen hit! Och alla andra har redan gett massor med goda råd, men något som är viktigt är att se till att även du har roligt. Det snackas ständigt om att spelledaren skall se till att alla har det latjolajbans, men glöm inte bort att du är en av de som skall ha latjolajbans när ni spelar också. Så bara ta det lugnt, beskriv och improvisera så mycket du orkar, fråga gärna, om du känner dig bekväm med att ge spelarna den möjligheten, spelarna saker som "hur luktar det? hur ser svärdet ut? osv". För allt behöver du inte ha vrålkoll på som spelledare och att släppa struntsaker som hur ett svärd ser ut involverar först och främst spelarna, men ger även dig som spelledare lite tid att tänka på annat.

Och se till att ha skoj! Rollspel får inte bli arbete!

Lycka till!