Nekromanti Spelleda "nätet"

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag har i ett par olika kampanjer/äventyr försökt mig på olika sätt att effektivt skapa en visuell eller spelbar variant av VR internet som det finns i N2.

Jag har försökt:
* En mer gammaldags klassisk variant, en digital värld i svart och grönt.
* En friare variant, spacead och lite "rymd"lik...
* En flippad variant där alla har olika avatarer (allt från rosa elefanter till förvuxna stortånaglar)
* Samt ännu fler som jag inte kommer på nu...

Med tanke på hur nätet ser ut i dag, hur fritt det är och hur olika nätet ser ut på olika "hemsidor" så är det svårt för mig att skapa nån slags vettig bild av hur det ser ut, som samtidigt är cinematiskt häftig att spela i.

En tanke jag har är att internet ska vara mer kontrollerat i framtiden, det vill säga att företagen kontrollerar det mesta av nätet (det är faktiskt en marknad med potentiella köpare) och att de styrt upp nätet till att bli mer enhetligt.Tänk er microsoft... alla får ha en egen avatar, men man får bara välja microsoftavatarer.... Så det blir ändå ett visst tema på allt.

En annan variant är att varje "operativsystem" eller "internetbrowser" visar VRinternet (kan man säga så? vrrrriiinternet). Det vill säga att varje användare uppfattar internet olika. Som att lägga olika teman på windows.

Den tredje varianten är att göra internet mer "verkligt". Typ lite mer matrixvibbar av det hela. Men det är jag egentligen inte intresserad av. Jag vill inte ha ett internet i N2 som på något sätt kan misstas för verkligheten. Jag vill inte spela Matrix utan Neotech... I min variant av N2 så ska man MÄRKA när man är på internet och inte.

Hur brukar ni spelleda internet, hacking m.m.? Några tips, ideer eller lite allmän pajkastning på mina ideer?

Big Marco

Läskig
Jag spelledde ofta Neotech som action-äventyr, och därför ställde det krav på hur nätet hanterades - främst därför att spelaren som nätar ofta hamnar i skymundan och sällan blir så aktiv - ergo - han/hon har tråkigt. Tråkigt är dåligt.

Min lösning var att tillåta nätaren att bära på sitt trådlösa nät och ha detta kopplat till art.ögon och styra det hela viljemässigt - så nätaren sprang med och sköt automateld tillsammans med stridsgalningarna, de skyddade ofta nätaren medan denne hackade dörrar, terminaler, hissar, etc. På så sätt fick denne vara med i själva spelet och inte sitta i lägenheten eller den svarta skåpbilen utanför.

Hur utseendet såg ut var underordnat funktionen ndg nätet, men detta kom sig främst av att nätaren var med i actionsekvenser, så långdragna utläggningar sabbade tempot.

ripperdoc

Myrmidon
Jag instämmer i Marcos tankar om det hela. Jag kan dock tror att hemligheten till att ha en cool hackerkänsla är att ha ett annat språkbruk för hackandet, snarare än att man beskriver en fysisk värld. Hackern säger inte "jag går in i IO-tornet, tar vänster, letar i rummet med alla datafilerna", han säger något i likhet med "jag gör en override av sub-säkerhetsystemet och går via en backdörr in i systemet, sedan gör jag en diskret, processdistribuerad logganalys för att hitta datan". Det fiffiga är att man då kan ha en hacker spela parallellt med de andra med sin egna lilla cybervärld, utan att det behöver ta tid med en massa långa beskrivningar av hur saker ser ut. Nackdelen är kanske att spelaren inte klarar av allt techno-babble.

/RipperDoc

Nordmannen

Veteran
Mine erfaringer tilsier at det kun er en av spillerne som bruker VR noe særlig, dette fører til at hvis du beskriver det mye vil du neglisjere de andre spillerne. Det jeg synes er mer interresant er:
Hva kan du gjøre?
Hvordan må du gjøre det?
Og hvor vanskelig er det?
Det er selvfølgelig mulig med fortellerkunster, men jeg mener at de passer best når hele gruppen opplever, det vil også bli en slags hakk i plata, ved at du beskriver omtrent det samme miljøet om og om igjen. Dessuten ville nok min gamle Hacker velge et gørr kjedelig interface, fordi det ville vært mest praktisk.
Men, cyberspace kan se ut som hva som helst avhengig av brukerens preferanser. Og oppdrag kan jo gis over virituelle kafèer (må jeg gjøre en gang).

Det er min versjon av nettet, så kan vi gå løs på din:

En tanke jag har är att internet ska vara mer kontrollerat i framtiden, det vill säga att företagen kontrollerar det mesta av nätet
Ja, der er jeg enig, slik jeg ser det finnes det to typer interface, de praktiske som brukes av seriøse brukere (hackere, programerere, systemoperatører), det er ingenting fancy over disse, alt handler om oversiktlighet og lettvinthet. Her er det f.eks. fargekoder og symboler til bruk for gjennkjennelse av viktige ting evnt typer av ting (spesialtilpasset brukeren).
Den andre versjonen er for resten, av denne sorten finnes det bare noen få varianter (muligens bare en), og alle viser stort sett det samme, da hver hjemmeside jo må kunne leses av alle brukere. Dette er plassen for surfing på nettet, chatterom, søketjenester, spill osv, oppdrag blir mest trolig gitt på denne varianten, men utført på den førstnevnte.

Typ lite mer matrixvibbar av det hela.
Vel, er du god nok hacker kan du styre det meste i Neotech, for det meste i Neotech er nemlig koplet opp mot nettet.

Ichabod_UBBT

Warrior
Hmm, det är en ganska bra grej jag nog ska ta åt mig av. Visserligen har jag använt hackers lite liknande förrut. Men jag kan antagligen göra dom betydligt häftiga och intressantare att spela som du säger...

Era råd sugs åt av mina hjärna som hallonsaft av en tvättsvamp.

Men... För att utveckla mitt tidigare problem:

Jag ska spelleda en N2 kampanj där spelarna ska ta sig in på ett ställe. Väl där inne finns det en superdator, och ända sättet att aktivt hacka den eller påverka den. (och ända sättet att ta sig in på vissa ställen i basen, samt få reda på vissa saker) är att ge sig in i dess VR interface.

Väl därinne tänkte jag ha någon slags häftig visuell beskrivning, kanske inte för HACKERspelaren... då han är van vid sånna miljöer. Men de andra spelarnas karaktärer är inte vana vid den typen av miljö, så jag behöver nån stämningsfull visuell beskrivning av hur det ser ut...

ripperdoc

Myrmidon
För det första tycker jag man ska uppmuntra till att lösa problem med både hacker och vanligt folk, samtidigt. Det verkar du vara inne på i ditt uppdrag. Säg att datorsystemet inte går att komma in utifrån, så man måste in fysiskt för att koppla upp sig, och att hackern måste få någon annan i gruppen att orsaka ett strömavbrott vid rätt tillfälle för att kunna sänka den interna datorsäkerheten.

Jag skulle dock rekommendera dig till att spela antingen eller... antingen kör du VR för allihop - eller så kör du den fysiska världen för allihop men låter hackern skicka kommandon under tiden.

/RipperDoc

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag lyckades nog inte förklara min vision så värst bra (inte direkt ovanligt för att vara mig: :gremlaugh: )

Tanken är att som du säger måste dom alla sammarbeta för att lösa situationen. Och där ska jag bland annat använda mig av de tidigare förslagen om att hackens ska hacka upp dörrar och så vidare, medans dom andra mycket väl kan vara i eldstrid tex...

Men tillslut iallfall... så är tanken att alla ska ha kommit in till stället. Och att dom behöver sammarbeta inne i datorns nätverk. Superdatorn är intelligent, men kan inte hålla koll på allting samtidigt. Dom måste lura datorn innifrån och det kräver att allihopa är inloggade samtidigt. De andra karaktärerna kommer inte vara direkt vana vid hur VR ser ut eller upplevs, och jag vill liksom ge en flashig beskriving. Så att vid senare tillfällen så kan alla inbilla sig hur nätet ser ut... även när man bara technobabblar som vanligt...

Så vid ett senare tillfälle när en hacker hackar upp en dör så kan han iallfall som spelare se med samma vision som jag hur internet ser ut. Utan att vi för den delen behöver spela ut det rent visuellt.

Tacksam för svaren föresten.

T-RED

Warrior
Uppkopplade 'utrustningar'

Att låta Hackern hänga med de övriga äventyrarna är en lysande lösning då man spelar lite mer action betonade kampanjer.
Min fråga är då bara - Hur vanligt är det att dörrar och annat är uppkopplat mot nätet i t.ex. en lagerlokal?
Garageporten?
Entrédörren?
Dörrar inomhus?
Hissar?
Är det så att alla byggnader efter 2030 är utrustade med dessa finnesser istället för 'vanliga' lås eller hur ser det ut?

Jobbar för övrigt med hissar och garageportar och liknande och undrar om de, i de fall som t ex hissen är uppkopplad går att tvångsköra dem från nätet?
Säg att brandlarmet går (alla vet väll att man inte ska ta hissen då) och hissarna blir låst av säkerhetsskäl, skulle man då kunna tvinga hissen att öppna och åka i alla fall?

ripperdoc

Myrmidon
Re: Uppkopplade 'utrustningar'

Ja, i moderna byggnader är praktiskt taget alla elektriska system kopplade till ett mer eller mindre gemensamt datanät (trådlöst för det mesta, man drar ogärna kablar). En typisk byggnad innehåller följande uppkopplade system:

Säkerhet
- Fysisk acess (passersystem på dörrar)
- Övervakning (kameror och alla former av sensorer för att upptäcka intrång och bevaka byggnadens verksamhet)
- Skyddssystem (vapen, säkerhetslås, vägspärrar, etc)
- Larmsystem (larmanordningar av diverse slag)

Underhåll
- Klimatsystem (kontrollerar ventilationsgrad, temperatur, etc)
- Vatten (övervakning och kontroll på vattensystemet)
- El (kontroll av elsäkerhet, extra elsystem, etc)
- Transport (hissar och rulltrappor)

Information
- Det vanliga datanätet med allt flöde av ex. kontorsdata, publik information på skärmar, högtalarsystem, etc

Allt detta skall kunna skötas centralt i byggnaden eller ofta från någon annan del av världen, allt för att slippa skicka ut folk på plats. Man ska dock komma ihåg att det normalt sett är tämligen säkra system som inte är byggda för att missbrukas. Det kanske kan vara enkelt att komma in på systemet i vissa fall, men då är man oftast kraftigt begränsad till vad man kan göra - normalt sett enklare underhållsuppgifter.

Så i en vanlig kontorsbyggnad är allt uppkopplat, varje dörr, varje elektronisk pryl, varje vattenventil eller luftintag. Alla övervakningssystem gör det åtminstone teoretiskt möjligt att följa en person överallt, genom att kombinera kameror, passersystem och andra sensorer.

I ditt exempel antar vi att hissar stängs vid ett brandalarm. En hacker kan då ex. stänga av brandlarmet, men också manuellt öppna en specifik hissdörr och köra den. Med lite fantasi kan en hacker göra nästan vad som helst...

Som spelledare bör man dock försöka att göra det lite svårare än så. Spelaren får själv komma på hur han/hon ska kombinera olika system till önskad effekt.

/RD