Nekromanti Spelledande kontra spelande

entomophobiac

Low Prep High Play
För min del varierar det jättemycket.

Just nu 100% spelar, när jag började 100% spelleder. Normalt 50/50. Det beror på vad som gäller för tillfället. Ibland kan folk följa mina idéer utan att blinka - andra gånger drar de på sig och tittat åt andra hållet när jag föreslår något. Varierar mycket.

När jag kommer hem kommer det dock bli 100% spelleder igen, och jag kommer kanske också spelleda lite på LinCon. Endast framtiden kan utvisa! (Och invandrarverket, förståss.)

Rickard

Urverk speldesign
40% spelleder, 60% spelar [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som föredrar spelandet

För tillfället 100% spelar, men jag skall se om inte jag kan skrapa ihop en grupp snart igen...är sugen på att vara elak mot någon :gremgrin:

/Lars, som tycker om att vara SL, men aldrig får tummarna loss.

Rising

Vila i frid
97% Spelledande, 3% spelande

...men jag vill gärna spela mindre och spelleda mer, för jag är faktiskt pinsamt usel som spelare.

På senare tid har jag dock låtit mina kompisar få prova på spelledandet eftersom det är så utvecklande och roligt. Jag tror man har svårare för att tröttna på rollspelshobbyn om man får vara med och skriva/spelleda äventyr någon gång ibland också.

/Rising
Som spelleder 95% egna äventyr och 5% officiella.

Troberg

Sinister eater
Re: 97% Spelledande, 3% spelande

På senare tid har jag dock låtit mina kompisar få prova på spelledandet eftersom det är så utvecklande och roligt.
Bra kommentar, jag tror att det är nyttigt att vara på båda sidorna av spelledarskärmen (inte för att någon jag spelar med någonsin använder spelledarskärm (om man inte räknar skärmen på datorn som står till spelledarens förfogande, såklart), se det som en metafor).

Sodivra

Champion
fuuuusk....

Vilken fuskgubbe, isåfall så säger jag:

Forumar och snackar spel: 74%
Konstruerar, skriver, förbereder: 15%
Spelleder: 9%
Spelar: 2%

Eller nåt. Så känns det iallafall. :)

Sodivra

Champion
Det tror jag inte på.

Ifall du bara spelleder så bör du ju vara grymt erfaren.
Det är säkert spelarna som är lite okompitabla, eller något.. :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
Tja...

...just nu spelar jag ju inte alls. Så det blir väl fifty-fifty mellan skapandet och spelledandet.

Men overall har jag väl spelat 5%, spellett 70% och makat 25%, ungefär...

Balderk

Swashbuckler
Verkar som om...

De flesta här på forumet är spelledare till vardags! Varför kan man då undra? Är det mest spelledare som har lust att diskutera rollspel eller vad då? Det kan ju inte bara ha slumpat sig så att bara en massa spelledare har funnit www.rollspel.nu eller hur? Särskillt eftersom det borde finnas fler spelare än spelledare. Det kan ju vara så att folk varierar spelledare mycket i gruppen, typ att alla spelleder, fast då skulle inte de flesta här svara att de spelleder till 80% och uppåt, eller hur? På makarforumet hade det ju varit en annan sak försåss, där borde rimligtvis alla spelleda. Men här? Här hade jag ingen aning om att de flesta spelledde mest. Var är alla spelare?

/Balderk, villrådig

Eksem

Champion
Re: Verkar som om...

Jag tror att det helt enkelt är så att spelare inte är benägna att lägga ner lika mycket tid på runtomkringsakerna kring rollspelande. Mina spelare äger inga rollspelsböcker alls (okej, en kille äger Everquest), de flesta har aldrig läst igenom en hel rollspelsbok. För det mesta märker de knappt om vi spelar Elric! eller Drakar och Demoner.
De skulle förmodligen inte ha så himla roligt på det här forumet tror jag, de vill mest spela lite.

Jag vet dock att en kille jag spellett några gånger lurkar här, men han är också huvudsakligen SL såvitt jag vet.

Sen är jag också iofs en av de få som jag spelar med som har dator och internetuppkoppling.

Balderk

Swashbuckler

Alltså jag är precis som dina spelare och jag hänger ju här jäfligt mycket. Jag tror inte alla att det handlar om hur många rollspelsböcker man äger eller nått. Men jag vet inte. Är kanske lite konstig för att vara spelare. :gremsmile:

Äger förvisso en rollspelsbok, Tribe 8, men den har jag läst 40 sidor i typ...

Jag vet dock fortfarande inte om du har rätt i ditt påstående... kan det inte finnas någon annan orsak?

/Balderk, har inte spellett en sekund i sitt liv

Balderk

Swashbuckler

Och varför skulle de göra de ädle herr Troberg? va?

/Balderk, ser inget fel med att bara spela... Gör det juh för fan själv! Ska jag t det där som en förolämpning eller något mot spelare och därmed mot mig själv?

Rising

Vila i frid

Jag tror att de flesta spelare stannar på sina egna forum. På DoD- och Eon-forumet hänger det en hel del spelare, texempel.

Men så är det förstås att spelledarna har mest nytta av ämnena som vi tar upp på rollspel.nu. Överhuvudtaget så är det nog så att spelare från två olika grupper inte har lika mycket gemensamt som två olika spelledare.

Mina spelare har någon gång lurkat här, och en av dem har någon gång skrivit ett fåtal inlägg, men that's it. De har inget att samtala med er om.

/Rising
som inte hade något att skriva i sin signatur denna gång

Håller med

enligt mina erfarnheter så stämmer det där.... Min rollspelsgrupp är (eller ska man säga var? Man kan nog inte säga att jag har en rollspelsgrupp längre, eftersom vi inte spelar längre) precis likadan. Fast det var dock en är spelledare i en annan spelgrupp som äger Eon böckerna, fast vi spelade aldrig Eon så det gjorde ju ingen skillnad. En sak hade de dock gemensamt... ingen var speciellt intresserad av att sätta sig in i "rollspelar samhället" eller reglerna för den delen (förutom de reglerna som behandlar rollpersons skapandet, så att dom kan skapa en så bra rollpeson som möjligt)

Balderk

Swashbuckler

Okej då är det bevisat. Jag är udda för att vara spelare! kanske för udda? :gremsmile:

Jag tycker det här är jätteintressant för mig faktiskt och jag hänger inte alls (längre) på några spelspecifika forum.

/Balderk, lyckligt udda

walium

Ganska töntig, faktiskt

"De flesta här på forumet är spelledare till vardags! Varför kan man då undra? Är det mest spelledare som har lust att diskutera rollspel eller vad då?"

Spelledarna är nog de som stannar kvar och återkommer. Forumsmedlemarna är ypperliga bollplank och inspirationskällor. De vanliga spelarna brukar oftast bara vara intresserade av att få svar på någon specifik fråga och återkommer därefter sällan eller aldrig.