Nekromanti Spelledar skärm + EonII

krustur_UBBT

Veteran
Tjena !!

Jag har efter ett långt uppehåll från Rollspel nyligen inhandlat ett fett regelhäfte till EonII. Planerar nu att beställa lite övrigt material. Därför undrar jag om det är någon som vet ifall den gamla Spelledar skärmen funkar 100% med EonII, eller om den endast funkar lite halvdanat? Är alla nödvändiga tabeller med och är de korrekta?

Dessutom skulle jag vilja ha tips på vad jag borde köpa mer. Jag funderar starkt på "Magi & Mystik" eller vad det heter.

Tacksam för svar.

/ krister (krister@uds.se)

Riddaren

Swashbuckler
Mystik & Magi är nödvändig om du vill kunna skapa t.ex. nya besvärjelser, alkemiska preparat etc...

Religoner: Gudarnas kamp kan ge inlevelse i tron, speciellt om någon vill vara präst, tempelriddare etc...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Krigarens väg är också bra, dock gillar jag inte stidskonsterna. Den gammla spelledarskärmen funkar utmärkt med eon II och är väll hyfsat bra. Köp gärna monster och varelser ifall du är spelledare./images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

userfriendly

Warrior
Hmm... fungerar verkligen SLskärmen med eon2? är det inte de gamla skadetabellerna på den?

Jo, men vadådå, då kan man ju räkna ut hur mycket skada man gör med sitt mega-wow-så-bra-vapen./images/icons/smile.gif Och massa bra saker förutom det, man behöver inte räkna ut hur mycket det eller det myntet är värt. Nå, det finns ju bättre saker att spendera pengarna på, men den kan användas. Jag tycker de kunde tagit med ett miniäventyr med i spelledarskärmen men man kan inte få allt.

Flash Back

Warrior
Mundana får heller inte förglömmas. Spelarens Handbok är dock inget att rekommendera om spelarna inte är helt gröna.

Magnus L

Hero
Den gamla SL-skärmen funkar alldeles utmärkt till EON2. Skadetabellerna är det ju iochförsig skillnad på men det blir ändå samma resultat. EON2 systemet (vilket för övrigt finns i Krigarens Väg) är bara smidigare.
Det enda jag saknar på SL-skärmen är en tabell för amputationsrisken vid huggskada.

Vilka moduler som man ska köpa får man ju bestämma efter vad man gillar för kampanjer..... gillar man magiker så köp MM. Gillar man krigare och fältslag så köp KV. Mundana, Alver, Dvärgar och kanske Tiraker är dock bra att ha tycker jag...

Re: Köp och köp!

Man behöver alla modulerna utom dvärgar för att kunna uppleva världen på rätt sätt. Dvärgmodulen är tyvärr så jävla usel så att hela världen går åt helvete(förlåt för svordomarna, men man blir sur).

Riddaren

Swashbuckler
Dvärgar - Stenens söner

"Man behöver alla modulerna utom dvärgar för att kunna uppleva världen på rätt sätt. Dvärgmodulen är tyvärr så jävla usel så att hela världen går åt helvete(förlåt för svordomarna, men man blir sur)."

Är den klart bästa modulen som beskriver de olika raserna och deras kulturer, varken tiraker eller alver når den klassen.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

hatten

Swashbuckler
Re: Dvärgar - Stenens söner

Dvärgar var kanske bäst vad gäller information och känsla..
MEN Tiraker slår ändå just för att de gör Tiraker till varelser som spelare vill spela inte bara till monster 1:1 utan till levande sociala varelser som kan interagera även med alver och dvärgar i en stad...

Bäver

Veteran
Jag skulle råda dig till att köpa:
Mundana, därför att infon om Länderna inte är tillräckligt i gboken.
Religioner, Man får ju knappt veta något om religionerna i gboken.

Det är mitt råd....Därför att i Mundana får du mer info om både Dvärgar, Alver, Tiraker och Misslor...nu vet du!

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!

Emil

Hero
Allt på spelledarskärmen är det samma som i Eon II förutom tre saker (brytreglerna, skadetabellerna samt att två färdigheter tillkommit i Eon II).

När det gäller moduler rekommederar jag följande:

1. Mundana (ger dig en mycket bra grund att stå på när det gäller världen. Innehåller egentligen allt du behöver veta, även om Alver/Dvärger/Tiraker innehåller mycket extra)

2. Mystik & magi (magisystemet får en helt ny dimension när alla bitar faller på plats...)

3. Asharien & Soldarn (dock enbart om du tänker spela på Asharinahalvön) eller Consaber (bara om du tänker spela i Consaber). Ladda ner Mundanakapitlet på www.neogames.nu för att få veta mer om dessa länder.

De övriga är visserligen bra, men inte nödvändiga. Kolla in recensionerna på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>, de ger en bra inblick i vad de olika modulerna innehåller!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>