Nekromanti Spelledare!

Re: Tvärt om.!

Det kan också vara så att den som spelleder tvingas spela karaktärer hela tiden och på så sätt övar upp sitt rollspelande.
Jag har märkt på mig själv och en kompis (de enda två inom fem mils radie som spelleder) att vi spelar karaktärer bättre än de andra spelarna, när vi väl får spela.

/P.

Det kan också hända att de behöver övning och utveckling för att bli en bra spelledare. När jag tittar tillbaka på mina första äventyr så bestod de rätt mycket i att slåss och inte göra något annat, men nuförtiden lägger jag in många alternativa vägar till stridandet och låter rollpersonerna slåss bara om de verkligen vill det (vilket de gör, de är fortfarande kobolder /images/icons/mad.gif)

/P.

Zire

Swashbuckler
Stimulerande konkurrens

Att vara flera SL i en grupp borde leda till bättre äventyr och SLande, eftersom man inte gärna vill att spelarna ska sucka då de hör att det är man själv som ska leda..

- Zire, förvånad: han fick nytta av Samhällskunskapen...

Zire

Swashbuckler
"Man motverkar väl inte spelarna bara för att man gör äventyr där de behöver tänka och prata istället för att skjuta och spränga?"
Man vidgar deras vyer. De får en chans att spela på något annat än deras gamla vanliga vis. Jag tror att det är bra för att göra spelet kul. Men det gäller också andra. Någon som t.ex. alltid spelar fredlig munk skulle kanske ha kul med ombyte. (Men som vanligt kan man ju inte tvinga någon).

"Att låta en koboldspelare vara SL gör bara att äventyren blir ännu mer kobold."
Men blir det verkligen så. Jag får en massa "spelaridéer" när jag är SL och "SLidéer" när jag är spelare. Så jag tror nog att kobolden kan börja förstå att det finns någonting utöver striderna och samlandet, nämligen en story, då denne börjar spelleda.
Dessutom är jag övertygad att om kobolden verkligen skulle ge sig den på att försöka göra en bra story, så kommer denne att mer och mer avvänjas. Frågan är bara hur man förmår hon/han till det.

- Zire

Simon

Swashbuckler
Precis! Jag är ju såld på den gamla idén om rollspelande som historieberättande, och det är ju ooh så kul att lägga upp en spelomgång som påverkar spelarna (publiken) sådär som en riktigt bra film gör.

Ta en titt på HORISONTs hemsida: http://go.to/horisont!

Simon

Swashbuckler
Re: Tvärt om.!

Fast man kan ju spelleda utan att faktiskt rollspela några karaktärer. Bara det att det blir rätt tråkigt då...

Simon

Swashbuckler
Ja, det där har man ju varit med om! I och för sig behöver man ju inte förvänta sig att den som spelleder för första gången måste göra det särskilt bra. Det tråkiga är väl om de inte lär sig på några försök.

Klon

Hero
Sen så påverkas man själv sammtidigt, om det är bra vil säga. Det bästa är när man gjort en bra historia och Spelarne spelat sina roller skitbra