Hej och välkommen till forumet.
Vad menar du med en "bra rollspelsmiljö"? Menar du där ni sitter och spelar vid bordet som bidrar till en bra stämning eller menar du saker i världen som gör att spelarna tycker världen blir häftig?
---
Vad gäller
hur man ska vara som spelledare så brukar jag tycka att en spelledare ska vara
organiserad, ha en bra
improvisationsförmåga samt vara
lyhörd för spelarnas påhitt. Sedan brukar alla spelledare ha något speciellt som de tycker är roligt med spelledandet och då blir de mycket bättre på just det området än andra spelledare.
Vad jag menar med
att vara lyhörd är att du kan tänka dig att anpassa scenariot efter vad spelarna funderar kring eller vad de hittar på för saker. Var ödmjuk och anse inte att det du har hittat på är det bästa utan sitt på spelmötet med en inställning att de andras idéer är roligare och förändra scenariot efter deras beslut. Om spelarna tror att kolhandlaren ligger bakom planerna så låt kolhandlaren ligga bakom planerna, även om du tänkt att slaktaren skulle vara storskurken. Vissa gånger kan du skifta planerna så att exempelvis kolhandlaren ligger bakom handlingarna, men bara för att slaktaren har utpressat kolhandlaren.
Fördelen med att vara lyhörd är att spelarna känner att de inte blir omkringknuffade överallt och att de dessutom ibland får känna sig smarta. När jag är spelare så sjunker min intelligensnivå med 30 % och jag älskar att kunna känna mig smart. Om spelarna någon gång känner att de överlistat dig, men att du egentligen följt med i deras planer så har du lyckats som spelledare.
---
Vad gäller
hur man ska beskriva miljöer så försök i början att hålla dig till en mall och sedan kan du börja experimentera med olika tekniker. När du kommer till ett område så är det första som du gör är att 1)
kategorisera platsen. Du kan komma till en park, ett bibliotek eller ett klassrum. Efter det så lokaliserar du 2)
personer och varelser på platsen. Är det några du känner på platsen eller avviker några nämnvärt på något sätt? Sist av allt börjar 3)
detaljerna kommma. När du har börjat bli van att beskriva, börja ge dig tusan på att komma på andra saker än synintryck. Det kan vara lukter, känsel ("det känns varmt"), ljud och till och med abstrakta saker som känslor ("kärleksfullt"). Beskriv aldrig alla detaljer på en gång utan låt spelarna få fler detaljer när de rör sig i området.
Den här beskrivningsmallen - först platskategori, sedan personer och sist detaljer - använder jag hela tiden när jag spelleder. Ibland bryter jag mot det för att påvisa något påträngande, typ en orch som anfaller spelarna. Under tiden som anfallet sker så fyller jag på med beskrivningar ("...och ut från ett kök kommer fler orcher"). En detalj kan vara påträngande också ("En kväljande lukt slår emot er") och efter det kan jag börja använda mig av beskrivningsmallen och fylla ut med platskategori, personer och fler detaljer.
Jag har skrivit en
artikel om olika tekniker man kan använda för att beskriva en miljö.
---
Vad gäller
hur du ska prata med spelarna. Beskriv så objektivt (utan färgat av åsikter) som möjligt och ta och aldrig och beskriv hur någon rollperson gör en viss sak eller tänker en viss sak. Spelare ogillar i regel sådant. Ta istället och säg saker som "någon tycker att han är söt" eller "lukten drar till sig minnet av sin mor för en av er". När du blivit varm i kläderna så stryk det här med objektivt och börja beskriv utifrån en enda rollpersons ögon. Spelar någon en riddare så beskriv bondlurkar om vanligt folk; den med högst i Söka får mer information i stil med "Du lägger också märke till..." och så vidare.
En sak jag själv brukar använda är beskriva saker ur olika perspektiv, kanske ur en hunds perspektiv, en uteliggares perspektiv eller från åskådare i en komediserie (ofta när rollpersonerna gör något korkat). Är rollspelsgruppen delad och exempelvis ena delen av gruppen misslyckas med att desarmera en bomb, så kan jag "klippa" till den andra gruppen och beskriva hur de hör en stor smäll.
Jag brukar också återanvända beskrivningar för att sammanknyta med tidigare händelser. En öde kyrka beskrev jag en gång som "det är tyst och dött". Senare i scenariot, när en hop med zombier stod utanför kyrkan och lyssnade på hur en zombiemästare höll en ordlöst ceremoni, så återanvände jag beskrivningen "det är tyst och dött".
Hoppas att du har fått lite hjälp. Det finns
mer läsning om spelledande om du är intresserad.
/
Han som vill ge ut de artiklarna i bokform