Nekromanti Spelledares multiversum

God45

#PrayersForBahakan
Stephen King har ett multiversum som binder ihop nästan alla hans verk. Micael Moorecock har samma sak. Och sedan har vi saker så som DC comics och Marvels multiversum där nästan alla serier antingen utspelar sig i samma universum eller i ett numrerat parallelt universum.

Jag har mitt eget multiversum som är i effekt när jag spelleder fantasy spel. Det sträcker sig inte särskilt långt utanför fantasy genren (men det har dykt upp i urban fantasy, post-apokalyps och ett skräckscenario eller två). Det är mest D&D som utgör reglerna för världarna i multiversumet men även Svavelvinter, WOD, Gamma World och andra spelsystem har dykt upp. Den äldsta entiteten som dök upp kronologiskt i multiversumet är från 2011 (3 år efter att jag började spela rollspel). Karaktärer har stött på spelarkaraktärer, NPC:er och föremål från andra delar av multiversumet många gånger över åren och vissa karaktärer har till och med upptäckt multiversumet och börjat resa i det.

Jag har tre regler för mitt multiversum. Regel 1 är att det finns en etablerad metafysik för hur det fungerar som jag aldrig bryter. Regel 2 är att alla spelade sessioner utspelar sig i kronologisk ordning efter när de äger rum på riktigt. Till exemepel: jag körde Way of the Wicked 2014 och det är nu en etablerad värld i mitt multiversum. Så när karaktärer från en annan kampanj försökte råna en av de gammla spelarkaraktärerna i det universumet 2015 hände det efter kampanjen men innan att andra karaktärer från en tredje kampanjen träffade en werebear från det universumet i en annan dimension 2017. Regel 3 är att om en karaktär dör, oavsett vilken kampanj och vilken värld de är på så är de permanent döda i hela mitt multiversum.

Har ni era egna multiversum som ni spelleder i eller med?

Sapient

Swashbuckler
Nej, men idén har funnits där, rätt så tidigt.

Jag gjorde en gång en crossover (väldigt rolig och lyckad som twist) när vi gjorde karaktärer till Drakar & Demoner, fast efter en stunds spelande hittade de vad de till slut listade ut var en tunnelbanestation - världen var efter katastrofen, enter Mutant-regler, monster mm. När jag hade gjort det, kom jag på tanken att låta "pensionerade" rollpersoner dyka upp som SLP, även i andra spel (bla för att vi övergick till att spela BECMI-D&D). Eller att ta någon av mina mest älskade SLP och porta dem till D&D.

Men det blev aldrig av, och jag kände nog att det var en idé ffa jag skulle gilla men inte spelarna. Och något mer avancerat multiversum hade jag inte planer på, även om det ju fanns regler mm för sånt i D&D som jag kunde inspireras av (tror det kom i Companion Rules?). Men vi spelade aldrig sådana kampanjer inom D&Ds egna multiversum heller.

(Detta var alltså pre 1990, så äldre versioner, vi var alla ganska unga och den sortens serie- eller filmmultiversum var inte en grej än. Annars hade jag nog gått vidare med idén.)

luddwig

Lawful evil
Nope. Det enda jag gjort i den riktningen är att överföra en RP från Svärd & Svartkonst till Fantasy! där han blev en uppskattad SLP. Ett multiversum är dock en fräck idé och jag tycker att du gör helt rätt som har tydliga regler för hur det fungerar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det närmaste jag kommit är att jag gillar insiderskämt och referenser. Därför är till exempel både organisationen Null State och företaget Sigmatech från Evolutionens Barn med i Rotsystem - dessutom på ett sådant sätt att de skulle kunna vara en del av samma värld. Det skulle inte alls vara svårt att bygga crossovers och göra kopplingarna starkare.

slanfan

Hero
Alla fantasyäventyr jag har "skrivit" de senaste 15 åren utspelar sig i samma universum, mycket möjligt att det är på samma planet. Den enda konstanta faktorn är iofs jag själv. Det finns ingen uppenbar kronologi och det kan rimligen skilja flera tusen år mellan olika kampanjer. Regelsystem har kommit och gått, hjältar har växt fram ur DoD, DnD, OSR, Barbarians of Lemuria, Fantasy, SoS, friform och Exalted.

Den huvudsakliga poängen med detta är att jag med gott samvete kan använda gammalt använt/oanvänt material igen och igen.

Ingen utom jag vet eller bryr sig om detta :)

2097

deleta mitt konto tack
Ja jag gjorde massor av äventyr i mitten av 00-talet med denna lite Elriciga tanke.
Men, jag har också gjort saker som är en medvetet brott mot den kosmologin. Glitchworld och Forgotten Realms kan inte enligt mig vara i samma multiverse. Tycker jag.

Jocke

Man med skägg
Nix, så är det inte när jag spelleder, däremot har allt jag skrivit som fiction (vilket inte är så mycket, ska erkännas) skrivits med en gemensam ide till hur saker och ting fungerar, vilket gör att det skulle kunna vara samma värld, eller delar av ett multiversum.

Däremot är samma spel samma version av spelet som sist, så när jag dammade av Delta Green nyligen för en one shot så var det samma DG som vi spelade i senast 2004. Och kommer att vara samma när vi tar upp det igen nästa gång.

Jocke

Man med skägg
Jocke;n240126 said:
Nix, så är det inte när jag spelleder, däremot har allt jag skrivit som fiction (vilket inte är så mycket, ska erkännas) skrivits med en gemensam ide till hur saker och ting fungerar, vilket gör att det skulle kunna vara samma värld, eller delar av ett multiversum.

Däremot är samma spel samma version av spelet som sist, så när jag dammade av Delta Green nyligen för en one shot så var det samma DG som vi spelade i senast 2004. Och kommer att vara samma när vi tar upp det igen nästa gång.
OCH när jag var scoutledare och gjorde äventyr, nattjaker och lajv-iga tävligar åt ungarna så var de i samma multiversum med vissa tydliga detaljer. Det fanns tex alltid en handelsman som hette Ärlige Erland och versioner på det (tex al'Ehrlandh i 1000 och en natt). Oftast, men inte alltid, så spelade Tre Solar Erland.

2097

deleta mitt konto tack
Till och med nu när det bara har gått två år sen min förra aQ-kampanj har jag börjat på en clean slate (trots fyra gemensamma deltagare). Men jag velade jättelänge innan jag gjorde det. Tror jag ska vara lite luddig om att det är det. Vissa saker kan carry over och vissa kan motsägas, så ska jag nog göra.

Jocke

Man med skägg
2097;n240135 said:
Till och med nu när det bara har gått två år sen min förra aQ-kampanj har jag börjat på en clean slate (trots fyra gemensamma deltagare). Men jag velade jättelänge innan jag gjorde det. Tror jag ska vara lite luddig om att det är det. Vissa saker kan carry over och vissa kan motsägas, så ska jag nog göra.
Det gamla kan ju ha "legendary" status, som i Star Wars.