Hmmm... Det är osäkerheten en del, att inte veta exakt vad som kommer hända? Samtidigt är spelledarlöst gemensamt.
Man skulle kunna ha kort som dras efterhand, med ökande stegring, där saker händer - de första bygger stämning, de andra börjar konstiga saker hända, de tredje är "all bets are off". Man måste sedan väva in det som står på kortet i sin berättelse på något vis.
Så tre högar, som man skiftar mellan? Och ju längre tid som gått desto större chans för att något riktigt illa händer? Kanske någon slags tärningsslag, med tärning + (någon slags ökning)
Kanske slå tärning för att se om man ska dra kort när man gör något/efter en scen (a la Medan Världen går Under), och sedan kan man investera i en pott för att öka ens chans att ingenting händer, men det som man investerar läggs i en ökande pott (som aldrig(?) töms) som läggs till tärningsslaget för att se vilken korthög man drar ifrån?
Sedan kan man låta spelarna skriva kort till de tre högarna.